LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze GRATIS horecamail

Een eenvoudig mailtje naar info@evolution.be, met vermelding 'Inschrijving Horecamail' volstaat. Je ontvangt dan tweewekelijks alle vaknieuws en sectorweetjes in je mailbox!


Horeca Expo 2017 - Verslag dag 2 + vooruitzicht dinsdag 21 november - 21/11/2017
Horeca Expo 2017 - Dag 1 - Maandag 20 november - 20/11/2017
384 - 16/11/2017
383 - 14/11/2017
382 - 31/10/2017
381 - 17/10/2017
380 - 05/10/2017
379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 24/11/2017
273 - 24/11/2017
272 - 24/11/2017
270 - 24/11/2017
271 - 24/11/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 274 Extra


Algemeen
Baanbrekers en Innovatie Awards 2013

Zoals de traditie het wil worden de Baanbrekers en Innovations awards van Horeca Expo 2013 een aantal weken voor aanvang van de beurs bekend gemaakt. Deze keer gebeurde dit ter gelegenheid van de lancering van Jong Keukengeweld in het Viva Sara Kaffée te Kortrijk.

Alle exposanten van Horeca Expo 2013 konden zich met een product of dienst kandidaat stellen. De selectie van de inzendingen werd gedaan door een jury van professionelen. Baanbrekers zijn producten en diensten die vernieuwend zijn op de Belgische horecamarkt en een probleem in vele horecazaken kunnen helpen oplossen. Daarnaast komen ze bij voorkeur ook de samenleving, het milieu of de voedselveiligheid ten goede. Uit de Baanbrekers kiest de jury per segment één Innovatie Award, dit is het meest vernieuwende product of de meest vernieuwende dienstverlening. Dit jaar koos een vakjury vijftien Baanbrekers, waarvan er vijf ook een Innovation Awards ontvingen. Tijdens Horeca Expo zullen ze samen te zien op de videowall in hal 1.

 

Baanbrekers 

Café Z dat samen met iSoundLabs een technologie ontwikkelde die het mogelijk maakt een geluid als een soort van nauwe en dichte laserstraal op één welbepaalde plaats te richten. Wie verder staat of zit, hoort niets. Met deze technologie kan een horecazaak bijvoorbeeld een sportwedstrijd uitzenden of muziek laten spelen zonder dat andere klanten gestoord worden. Volgens de ontwikkelaars werkt het systeem zelfs tot op 200 meter afstand.

 

 

 

 

Een innovatieve manier om pestosaus te presenteren, namelijk in de vorm van kaviaarachtige pareltjes komt van de firma Cnudde. De pareltjes zijn volgens de sferificatietechniek gemaakt van echte pestosaus door de Italiaanse fabrikant TartufLanghe. Een carpaccio, een insalata caprese, een pasta, een vistartaar of een maaltijdsalade zal voor de restaurantklant ineens verrassend nieuw ogen.

 

 

 

 

Global Glass Products pakt uit met het Duvelglas van kunststof. Eindelijk een oplossing om op evenementen, waar glas niet is toegelaten, een speciaalbier te serveren in het juiste glas. In opdracht van Duvel Moortgat ontwierp de Nederlandse specialist Global Glass Products een klassiek Duvelglas, maar dan van onbreekbare en recycleerbare kunststof (polycarbonaat). Het is nauwelijks te onderscheiden van het glazen glas en laat een perfecte schuimkraag toe. Het gaat hier om een primeur voor Belgische bieren die ongetwijfeld navolging zal krijgen bij andere brouwers.

 

 

ISPC ontving een baanbreker voor zijn plakken roze Himalayazout als tafelgrill en als presentatiemateriaal. De plakken die gezaagd zijn uit stevig roze Himalayazout, worden zeer heet opgewarmd. Een hete plak wordt in een houder op tafel geplaatst. Net als met gourmet of steengrill kunnen gasten hierop aperitiefhapjes en zelfs grotere stukken vlees, vis of schaaldieren roosteren. Door hun kleur en structuur bieden de plakken ook origineel presentatiemateriaal, ze laten zich probleemloos invriezen en kunnen dan dienen voor de presentatie van desserts, rauwe vis, sushi’s en sashimi’s.

 

Jong Food heeft twee Nederlandse tradities samengebracht met bitterballen met trappist. Het is een snack die perfect past bij één biertype. De La Trappe Quadruppel Bitterballen van Jong Food zijn groot, smakelijk en gemaakt van rundvleesragout met toevoeging van 15% La Trappe Quadrupel, een trappistenbier van de Nederlandse abdij La Trappe. In de bitterbal proef je het bier in de nasmaak.

 

 

 

 

Panesco Foods pakt uit met individueel verpakte sneetjes gluten- en lactosevrij brood. Tot op heden was glutenvrij brood alleen beschikbaar in de vorm van een heel of een kwart brood. Dit leidde tot verspilling en hield vooral het gevaar van glutencontaminatie in. Deze problemen worden opgelost door de Gluten-Bread Slices Duet van Panesco Foods. Elk van de sneetjes grijs en donker brood is individueel verpakt.

 

 

R&D Food Revolution. Toen elBulli zijn deuren sloot, kondigden de broers Adrià aan dat ze zich zouden toeleggen op de ontwikkeling van afgewerkte producten op basis van hun texturas. Het eerste resultaat is dit jaar op Horeca Expo te proeven – en dan nog wel dankzij een Belgische inbreng. R&D Food Revolution presenteert Cheese Bread: vijf verrassende bake-offbroodjes waarvan de samenstelling volgens de regels van de foodpairing perfect past bij vijf kaasgroepen: harde, zachte, rode, blauwschimmel- en geiten-/schapenkazen. De vijf recepturen werden in samenwerking met Albert Adrià ontwikkeld. door Rudi Van Beylen en Dirk Peeters. Te zien in Chef’s Place.

 

Er wordt in de horeca door gebruikers en personeel veel gemorst met melkcupjes. Door hun ronde vorm vallen ze immers gemakkelijk van de kleine onderbordjes. De Time To Enjoy-melkcupjes van Van Crombruggen brengen hier een oplossing, omdat ze een halve maanachtige vorm hebben die mooi aansluit op de vorm van een koffiekopje. Ook het uitgieten gaat gemakkelijker.

 

Vandenabeele Coffee Tea Agency brengt het  hippe, uit Duitsland afkomstige theeconcept van Samova naar de Belgische horeca. De basis van Tea Jay On The Rocks by Samova. Is een glazen theekaraf met een speciale dop ontworpen door het designmerk Blomus. Hiermee kan men snel een grote hoeveelheid ice tea zetten van de biologische kwaliteitstheemixen van Samova en de drank bijna tegelijkertijd mengen met vloeibare siroop, vruchtensap en eventueel een alcoholische drank. Het resultaat is een originele cocktail, aperitiefdrank (al dan niet alcoholisch) of drank bij een gastronomische maaltijd.  

 

Multifish Group/Verbiest Vis: kook- en voedingsplatform Parki’s Kookatelier voor Parkinsonpatiënten. Tijdens  Horeca Expo lanceert Yves Meersman het project Parki’s Kookatelier in samenwerking met de Vlaamse Parkinsonliga en met de steun van de visgroothandels Multifish en Verbiest en van andere partners. Met een website en workshops wil het project een brede waaier permanent beschikbare informatie verspreiden over de juiste voeding voor patiënten met de ziekte van Parkinson en andere neurologische aandoeningen zoals MS en MDS. Tot nu toe is immers veel te weinig nagedacht over de manier waarop voeding het leven en het welzijn van deze mensen kan verbeteren. Binnen de horeca gaat het project zich richten tot de keukenverantwoordelijken van ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen. Te zien in Chef’s Place.

 

Innovation Awards

De Innovation Award Equipment gaat naar de Airblade Tap van Dyson (in België verdeeld door Ava Papierwaren). Het apparaat is een waterkraan waarin een sterke handdroger is ingewerkt. Uit stangetjes aan weerszijden van de kraan stroomt warme lucht tegen een snelheid van 690 km/uur. Handen zijn droog in 12 seconden. De gebruiker kan dus zijn handen boven de wasbak wassen en drogen in één beweging. Dit technologische hoogstandje zorgt in de toiletruimtes van horecazaken voor plaats- en kostenbesparing, minder waterverbruik en uiteraard veel minder papierverbruik. Geen gedoe meer met dispensers en blazers.

 

De Innovation Award Food & Beverages is voor de deels in België opgekweekte warmwater reuzengarnalen van IBIS Import. Na jaren van investeringen komt het bedrijf IBIS, geleid door marinebioloog Guy Poppe, met een belangrijke innovatie voor de vele restaurants die scampi en gamba’s serveren. Het voert warmwater reuzengarnalen uit Sri Lanka in wanneer ze 1,5 tot 2mm groot zijn. De schaaldiertjes worden dan verder in België opgekweekt met alle garanties voor de gezondheid en volgens duurzame methodes: een door Belgische deskundigen uitgekiende voeding, een gesloten watercircuit, energie via zonnepanelen, geen antibiotica of groeipromotoren enz. De grootste vernieuwing zit ‘m in de smaak. Géén diepvriesscampi meer: IBIS kan voortaan verse reuzengarnalen rechtstreeks uit de kweekbakken leveren aan de horeca. Bovendien kan het bedrijf de schaaldieren opkweken tot de grootte die elk restaurant wenst (van het klassieke scampiformaat tot kanjers van 300g). De jury heeft het product geproefd en vond de smaak beter dan die van klassieke kreeften.

 

Behoorlijk warm is de Innovation Award Interior & Design . Een terrastafel met in de voet ingebouwde infraroodverwarming van One Season.  De infraroodverwarming zit ingewerkt in de voet van de ronde tafels. Ze verwarmt de terrasgebruiker op een veel meer efficiënte en aangename manier (ook de voeten!) en verspilt nauwelijks energie. Infraroodverwarming verbruikt immers veel minder dan gasbranders en is tot 98% efficiënter. Ze stoot ook veel minder CO² uit. Het terrasgebeuren is door het rookverbod sterk gegroeid in onze horeca. Deze vondst schept ruimte en is veiliger dan verwarming op gas.

 

 

 

Voor de Innovation Award Concept koos de jury voor  een ex-aequo voor  Frozen Elements van Deleye products, en Tea Fusion by Lipton van Unilever. Dit jaar zien we een sterk aanbod aan innoverende concepten op Horeca Expo. De jury kon voor de Innovation Award Concept onmogelijk kiezen uit de twee producten en besliste daarom tot een ex-aequo.

De Frozen Elements van Deleye Products bewijzen dat convenience de creativiteit van de chef echt in haar waarde kan laten. Deze gamma van 36 diepgevroren "elementen" bevat zowel topbereidingen (mousses, crèmes, crémeux, cakejes, koekjes…) als vruchten en decoraties. Chefs kunnen ze volgens eigen stijl en inspiratie combineren en verder afwerken tot kwalitatief hoogstaande desserts. Inspiratieloze desserts behoren hiermee tot het verleden, zonder de stress in de keuken en het kostenplaatje de hoogte in te jagen.

 

 

 

De Tea Fusion by Lipton van Unilever is géén concept voor zelfbediening, maar voor barista’s. Het bestaat uit een theezetapparaat en capsules met losse theeblaadjes in twaalf smaken. Het apparaat zet de thee in ongeveer één minuut tijd. De capsule laat de theeblaadjes los en die dwarrelen vóór het oog van de klant rond in een cilinder met water op de juiste temperatuur. Aan het concept is veel onderzoek voorafgegaan om in een zo kort mogelijke tijd het allerbeste uit de theeblaadjes te halen. Door het visueel aantrekkelijke aspect en de constante kwaliteit van de thee kan het theegebeuren in de horecazaak een boost krijgen.

 

JV



by communitysoft.com