LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Algemeen
45 maal Jong Keukengeweld

Dat Vlaanderen veel culinair talent heeft is al lang geweten. Dat daar ook veel jong talent bij hoort wordt nog maar eens in de kijker gezet door het initiatief ‘Jong Keukengeweld’. Maar liefst 45 jonge koks werden door Vlaanderen Lekkerland geselecteerd in de nieuwe brochure ‘Jong Keuken Geweld.’ Onder het peterschap van Gert De Mangeleer en Joachim Boudens (Hertog Jan) zetten de 45 jonge koks Vlaanderen op de wereldkaart. Daarbij horen ook verschillende acties zoals het aanbieden van Jong Keukengeweld menu voor 45 euro aan jongeren tot 30 jaar. Gelijklopend is er de brochure ‘Flemish Kitchen Rebels’ waarbij 35 jonge topchefs voorgesteld worden aan de internationale markt. (JV)   



Algemeen
Winterse streekproducten

Drie maal per jaar bestudeert de Beoordelingscommissie Vlaamse Streekproducten de nieuwe erkenningsaanvragen voor traditionele Vlaamse streekproducten. De uiteindelijke toekenning gebeurt door de sectorgroep Streekproducten van VLAM. Voor de septemberronde van 2013 levert dit drie nieuwe erkenningen op. Het betreft drie eerder winterse vleesproducten met een rijke traditie: vlees van een traditioneel Vlaams schapenras uit de Kempen, feestelijke Sint-Antoniusbeuling  en een zeer lokale traditie, namelijk. “keelstuk” uit het Meetsjesland. Ze vertegenwoordigen drie belangrijke aspecten van traditie: traditionele rassen, lokaal erfgoed en lokale slachtbereidingen. Traditionele vleesbereidingen krijgen in Vlaanderen blijkbaar veel aandacht. De sectorgroep Streekproducten doet bij deze dan ook een warme oproep aan bakkers, tuinders en brouwers om ook hun traditionele lokale pareltjes te laten erkennen op Vlaams niveau. (JV)



Algemeen
Lastenverlagingen: een doekje voor het bloeden

De Kamercommissie heeft op 24 september een aantal lastenverlagingen goedgekeurd die de invoering van de elektronische kassa in de horeca moeten begeleiden. Het gaat om een RSZ-korting op het vast personeel en een versoepeling van de gelegenheidsarbeid. Zo komt er een lastenverlaging voor gelegenheidsarbeid. De sociale bijdragen worden berekend op een uur-forfait van 7,5 euro of een dag-forfait van 45 euro. Vandaag worden de lasten berekend op minimaal 5 uur, ook als iemand bijvoorbeeld maar twee uur werkt. Voor de werknemer voorziet de maatregel dat 33 procent op voorhand wordt belast, zodat niet langer de uren gelegenheidsarbeid bij het andere inkomen worden geteld. Voor het vast personeel komt er een lastenverlaging per kwartaal van 500 euro per werknemer voor vijf werknemers bij zaken tot 50 werknemers, met een grotere verlaging (800 euro) voor personeel jonger dan 26 jaar. Deze ingreep is wel gekoppeld aan de invoering van de kassa. Het wordt ook mogelijk gelegenheidswerk in de horeca te combineren met studentenarbeid. Voor Kamerlid Mathias De Clercq  zijn deze maatregelen een belangrijke eerste stap. De volgende stap is de invoering van goedkope overuren voor alle horecazaken, vindt hij. Stap per stap kom je een trap op maar weten politici hoe hoog die trap is in de horeca? Een gezonken schip redt je niet met het water uit te pompen. (JV)



Algemeen
Giftige Franse wijn ?

De Franse consumentenbond Que Choisir heeft na een onderzoek kunnen bewijzen dat Franse wijnen op grote schaal verontreinigd zijn met landbouwgif. Een kleine honderd betaalbare flessen wijn, zowel rood, wit en rosé gingen het labo binnen. In alle flessen bleek resten van pesticiden te zitten. Zelfs twee verboden substanties, het giftige bromopropylate en het bestrijdingsmiddel carbendazim, werden aangetroffen. Eén Bordeaux-wijn  bleek maar liefst 14 soorten landbouwgif te bevatten. Normaal verdwijnen de sporen na de productie maar dat lukt zelfs niet omdat er teveel gif gebruikt wordt in bestrijdingsmiddelen. Nu nog controle van de wijnen van andere landen ? (JV)



Algemeen
Kraantjeswater voor in Gentse Horeca

Op initiatief van gemeenteraadslid Matthias Storme heeft de Gentse gemeenteraad unaniem een voorstel aangenomen om het voorzien van gratis kraantjeswater in de Gentse horeca te promoten. In verschillende landen krijgen klanten al gratis kraantjeswater in een karaf aangeboden. Nu wil de gemeenteraad dat het stadsbestuur een initiatief onderneemt om dat ook in de Gentse horeca te promoten. Maar niet iedereen in de horeca is even enthousiast.

Het vertrouwen van de klanten in kraantjeswater is nog niet zo groot en het zou wel eens kunnen zorgen voor een prijsstijging van de gerechten en de andere dranken want met gratis water te serveren is het moeilijk het personeel te betalen klinkt het hier en daar. (JV)



Algemeen
Baanbrekers en Innovatie Awards 2013

Zoals de traditie het wil worden de Baanbrekers en Innovations awards van Horeca Expo 2013 een aantal weken voor aanvang van de beurs bekend gemaakt. Deze keer gebeurde dit ter gelegenheid van de lancering van Jong Keukengeweld in het Viva Sara Kaffée te Kortrijk.

Alle exposanten van Horeca Expo 2013 konden zich met een product of dienst kandidaat stellen. De selectie van de inzendingen werd gedaan door een jury van professionelen. Baanbrekers zijn producten en diensten die vernieuwend zijn op de Belgische horecamarkt en een probleem in vele horecazaken kunnen helpen oplossen. Daarnaast komen ze bij voorkeur ook de samenleving, het milieu of de voedselveiligheid ten goede. Uit de Baanbrekers kiest de jury per segment één Innovatie Award, dit is het meest vernieuwende product of de meest vernieuwende dienstverlening. Dit jaar koos een vakjury vijftien Baanbrekers, waarvan er vijf ook een Innovation Awards ontvingen. Tijdens Horeca Expo zullen ze samen te zien op de videowall in hal 1.

 

Baanbrekers 

Café Z dat samen met iSoundLabs een technologie ontwikkelde die het mogelijk maakt een geluid als een soort van nauwe en dichte laserstraal op één welbepaalde plaats te richten. Wie verder staat of zit, hoort niets. Met deze technologie kan een horecazaak bijvoorbeeld een sportwedstrijd uitzenden of muziek laten spelen zonder dat andere klanten gestoord worden. Volgens de ontwikkelaars werkt het systeem zelfs tot op 200 meter afstand.

 

 

 

 

Een innovatieve manier om pestosaus te presenteren, namelijk in de vorm van kaviaarachtige pareltjes komt van de firma Cnudde. De pareltjes zijn volgens de sferificatietechniek gemaakt van echte pestosaus door de Italiaanse fabrikant TartufLanghe. Een carpaccio, een insalata caprese, een pasta, een vistartaar of een maaltijdsalade zal voor de restaurantklant ineens verrassend nieuw ogen.

 

 

 

 

Global Glass Products pakt uit met het Duvelglas van kunststof. Eindelijk een oplossing om op evenementen, waar glas niet is toegelaten, een speciaalbier te serveren in het juiste glas. In opdracht van Duvel Moortgat ontwierp de Nederlandse specialist Global Glass Products een klassiek Duvelglas, maar dan van onbreekbare en recycleerbare kunststof (polycarbonaat). Het is nauwelijks te onderscheiden van het glazen glas en laat een perfecte schuimkraag toe. Het gaat hier om een primeur voor Belgische bieren die ongetwijfeld navolging zal krijgen bij andere brouwers.

 

 

ISPC ontving een baanbreker voor zijn plakken roze Himalayazout als tafelgrill en als presentatiemateriaal. De plakken die gezaagd zijn uit stevig roze Himalayazout, worden zeer heet opgewarmd. Een hete plak wordt in een houder op tafel geplaatst. Net als met gourmet of steengrill kunnen gasten hierop aperitiefhapjes en zelfs grotere stukken vlees, vis of schaaldieren roosteren. Door hun kleur en structuur bieden de plakken ook origineel presentatiemateriaal, ze laten zich probleemloos invriezen en kunnen dan dienen voor de presentatie van desserts, rauwe vis, sushi’s en sashimi’s.

 

Jong Food heeft twee Nederlandse tradities samengebracht met bitterballen met trappist. Het is een snack die perfect past bij één biertype. De La Trappe Quadruppel Bitterballen van Jong Food zijn groot, smakelijk en gemaakt van rundvleesragout met toevoeging van 15% La Trappe Quadrupel, een trappistenbier van de Nederlandse abdij La Trappe. In de bitterbal proef je het bier in de nasmaak.

 

 

 

 

Panesco Foods pakt uit met individueel verpakte sneetjes gluten- en lactosevrij brood. Tot op heden was glutenvrij brood alleen beschikbaar in de vorm van een heel of een kwart brood. Dit leidde tot verspilling en hield vooral het gevaar van glutencontaminatie in. Deze problemen worden opgelost door de Gluten-Bread Slices Duet van Panesco Foods. Elk van de sneetjes grijs en donker brood is individueel verpakt.

 

 

R&D Food Revolution. Toen elBulli zijn deuren sloot, kondigden de broers Adrià aan dat ze zich zouden toeleggen op de ontwikkeling van afgewerkte producten op basis van hun texturas. Het eerste resultaat is dit jaar op Horeca Expo te proeven – en dan nog wel dankzij een Belgische inbreng. R&D Food Revolution presenteert Cheese Bread: vijf verrassende bake-offbroodjes waarvan de samenstelling volgens de regels van de foodpairing perfect past bij vijf kaasgroepen: harde, zachte, rode, blauwschimmel- en geiten-/schapenkazen. De vijf recepturen werden in samenwerking met Albert Adrià ontwikkeld. door Rudi Van Beylen en Dirk Peeters. Te zien in Chef’s Place.

 

Er wordt in de horeca door gebruikers en personeel veel gemorst met melkcupjes. Door hun ronde vorm vallen ze immers gemakkelijk van de kleine onderbordjes. De Time To Enjoy-melkcupjes van Van Crombruggen brengen hier een oplossing, omdat ze een halve maanachtige vorm hebben die mooi aansluit op de vorm van een koffiekopje. Ook het uitgieten gaat gemakkelijker.

 

Vandenabeele Coffee Tea Agency brengt het  hippe, uit Duitsland afkomstige theeconcept van Samova naar de Belgische horeca. De basis van Tea Jay On The Rocks by Samova. Is een glazen theekaraf met een speciale dop ontworpen door het designmerk Blomus. Hiermee kan men snel een grote hoeveelheid ice tea zetten van de biologische kwaliteitstheemixen van Samova en de drank bijna tegelijkertijd mengen met vloeibare siroop, vruchtensap en eventueel een alcoholische drank. Het resultaat is een originele cocktail, aperitiefdrank (al dan niet alcoholisch) of drank bij een gastronomische maaltijd.  

 

Multifish Group/Verbiest Vis: kook- en voedingsplatform Parki’s Kookatelier voor Parkinsonpatiënten. Tijdens  Horeca Expo lanceert Yves Meersman het project Parki’s Kookatelier in samenwerking met de Vlaamse Parkinsonliga en met de steun van de visgroothandels Multifish en Verbiest en van andere partners. Met een website en workshops wil het project een brede waaier permanent beschikbare informatie verspreiden over de juiste voeding voor patiënten met de ziekte van Parkinson en andere neurologische aandoeningen zoals MS en MDS. Tot nu toe is immers veel te weinig nagedacht over de manier waarop voeding het leven en het welzijn van deze mensen kan verbeteren. Binnen de horeca gaat het project zich richten tot de keukenverantwoordelijken van ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen. Te zien in Chef’s Place.

 

Innovation Awards

De Innovation Award Equipment gaat naar de Airblade Tap van Dyson (in België verdeeld door Ava Papierwaren). Het apparaat is een waterkraan waarin een sterke handdroger is ingewerkt. Uit stangetjes aan weerszijden van de kraan stroomt warme lucht tegen een snelheid van 690 km/uur. Handen zijn droog in 12 seconden. De gebruiker kan dus zijn handen boven de wasbak wassen en drogen in één beweging. Dit technologische hoogstandje zorgt in de toiletruimtes van horecazaken voor plaats- en kostenbesparing, minder waterverbruik en uiteraard veel minder papierverbruik. Geen gedoe meer met dispensers en blazers.

 

De Innovation Award Food & Beverages is voor de deels in België opgekweekte warmwater reuzengarnalen van IBIS Import. Na jaren van investeringen komt het bedrijf IBIS, geleid door marinebioloog Guy Poppe, met een belangrijke innovatie voor de vele restaurants die scampi en gamba’s serveren. Het voert warmwater reuzengarnalen uit Sri Lanka in wanneer ze 1,5 tot 2mm groot zijn. De schaaldiertjes worden dan verder in België opgekweekt met alle garanties voor de gezondheid en volgens duurzame methodes: een door Belgische deskundigen uitgekiende voeding, een gesloten watercircuit, energie via zonnepanelen, geen antibiotica of groeipromotoren enz. De grootste vernieuwing zit ‘m in de smaak. Géén diepvriesscampi meer: IBIS kan voortaan verse reuzengarnalen rechtstreeks uit de kweekbakken leveren aan de horeca. Bovendien kan het bedrijf de schaaldieren opkweken tot de grootte die elk restaurant wenst (van het klassieke scampiformaat tot kanjers van 300g). De jury heeft het product geproefd en vond de smaak beter dan die van klassieke kreeften.

 

Behoorlijk warm is de Innovation Award Interior & Design . Een terrastafel met in de voet ingebouwde infraroodverwarming van One Season.  De infraroodverwarming zit ingewerkt in de voet van de ronde tafels. Ze verwarmt de terrasgebruiker op een veel meer efficiënte en aangename manier (ook de voeten!) en verspilt nauwelijks energie. Infraroodverwarming verbruikt immers veel minder dan gasbranders en is tot 98% efficiënter. Ze stoot ook veel minder CO² uit. Het terrasgebeuren is door het rookverbod sterk gegroeid in onze horeca. Deze vondst schept ruimte en is veiliger dan verwarming op gas.

 

 

 

Voor de Innovation Award Concept koos de jury voor  een ex-aequo voor  Frozen Elements van Deleye products, en Tea Fusion by Lipton van Unilever. Dit jaar zien we een sterk aanbod aan innoverende concepten op Horeca Expo. De jury kon voor de Innovation Award Concept onmogelijk kiezen uit de twee producten en besliste daarom tot een ex-aequo.

De Frozen Elements van Deleye Products bewijzen dat convenience de creativiteit van de chef echt in haar waarde kan laten. Deze gamma van 36 diepgevroren "elementen" bevat zowel topbereidingen (mousses, crèmes, crémeux, cakejes, koekjes…) als vruchten en decoraties. Chefs kunnen ze volgens eigen stijl en inspiratie combineren en verder afwerken tot kwalitatief hoogstaande desserts. Inspiratieloze desserts behoren hiermee tot het verleden, zonder de stress in de keuken en het kostenplaatje de hoogte in te jagen.

 

 

 

De Tea Fusion by Lipton van Unilever is géén concept voor zelfbediening, maar voor barista’s. Het bestaat uit een theezetapparaat en capsules met losse theeblaadjes in twaalf smaken. Het apparaat zet de thee in ongeveer één minuut tijd. De capsule laat de theeblaadjes los en die dwarrelen vóór het oog van de klant rond in een cilinder met water op de juiste temperatuur. Aan het concept is veel onderzoek voorafgegaan om in een zo kort mogelijke tijd het allerbeste uit de theeblaadjes te halen. Door het visueel aantrekkelijke aspect en de constante kwaliteit van de thee kan het theegebeuren in de horecazaak een boost krijgen.

 

JV



Beurzen - congressen - evenementen
EXPO60+ opent weldra opnieuw de deuren

Op 2, 3 en 4 oktober vindt in de Mechelse Nekkerhal de 17de editie van de vakbeurs EXPO60+ plaats, hét vakevenement voor de brede zorg- en welzijnssector. Ook dit jaar weer zullen meer dan 250 toonaangevende exposanten meer dan 7.000 zorgprofessionals wegwijs maken in de nieuwste en meest innovatieve producten, diensten en totaalconcepten. Zowel voor de intra- als de extramurale zorg. In de zorgsector zal het er de komende jaren immers op aan komen niet harder, maar wel slimmer te werken. Enkel zo zal men de vergrijzingsgolf het hoofd kunnen bieden. Meer info op www.expo60plus.be



Beurzen - congressen - evenementen
Horeca Life: kleinschalig maar sfeervol

Gisteren sloot Horeca Life te Brussel de deuren. Een driedaagse vakbeurs die niet de titel van grootse beurs met zich zal meedragen maar kleinschaligheid kan ook voor de nodige gezelligheid zorgen.

 

Er was de nogal nadrukkelijke aanwezigheid van horecagroothandel Metro die verse producten in de kijker plaatste maar ook streekproducten, snacks en de huisproducten Horeca Select en Rioba. Verder tijdens Horeca Life ook aandacht voor innoverende en vernieuwende producten zoals de M2M maatwerkfornuizen van Electrolux thermaline. De nieuwste trend Gin kwam dagelijks aan bod tijdens de British Gin & Tonic Tasting . Originele manieren om Gin te serveren en daarbij de juiste tonic in te schenken kwamen uitvoerig aan bod.

De Union of Belgium’s Bartenders  zorgde voor de nodige animatie en er was de Koffiecocktailwedstijd.

 

 

 

 

Wie het juiste bier bij de bijpassende gerechten wil serveren kon terecht op de workshop Zythologie.

 

 

 

Centraal stonden de talrijke wedstrijden die op de nodige professionele en publieke belangstelling konden rekenen.

 

Zondag was er de wedstrijd van Beste Keukenhulp . Deze wedstrijd werd gewonnen door Nils Dedier die zijn opleiding volgde aan de hotel- en toerismeschool Spermalie in Brugge en reeds ervaring opdeed bij De Jonkman en De Karmeliet.

Hij mag alvast mee met Peter Asaert chef in Kasteel Viteux in De Pinte die maandag de wedstrijd voor de Belgische selectie voor de finale Bocuse d’ Or wedstrijd won. Bovenstaande winnaars (chef & commis) zullen België vertegenwoordigen op de Europese finale in Stockholm begin mei 2014 om dan hopelijk door te gaan naar de finale in Lyon in januari 2015.

 

De Brussels Hotels Association organiseerde op de laatste dag voor de tweede maal de verkiezing van het beste broodje club van de Brusselse hotels onder de naam Club Sandwich.  Vijf hotels namen deel aan de wedstrijd die een heel hoog niveau haalde. Het was het Sheraton Brussels Hotel met zijn “Club sandwich Passion Terroir”, bereid door Mohamed Zanu, onder toezicht van Christian Tirilly die met de eerste prijs kon gaan lopen. Deze wedstrijd laat een nieuwe wind waaien over deze klassieker binnen de hotelgastronomie en zet daarbij de creativiteit en het culinaire talent van de koks uit de hoofdstad in de verf.

 

 

 

 

Als kers op de taart was er de Ster van de Belgische Keuken, georganiseerd door de Meesterkoks van België . Deze wedstrijd, die  jonge en getalenteerde chefs in de kijker wil zetten, werd gewonnen door Grégory Gillain (Provincie Namen) die het in de finale haalde van Maxime Collin (Brussel). De Ster van de Belgische Keuken is een initiatief van drie bekende sterrenchefs: Pierre Wynants (ex-Comme Chez Soi), Frank Fol (ex-Sire Pynnock en voorzitter van de Meesterkoks van België) en Christophe Hardiquest (restaurant Bon Bon). Voor de finale van de wedstrijd bereidde elke kandidaat een hoofdgerecht met bier en een dessert met chocolade met aangereikte producten.  

 

 

 

 

Horeca Life ontving dit jaar 5.737 bezoekers, een mooi en aanmoedigend aantal in het licht van de nieuwe formule van dit jaar, die er vooral op is gericht om zowel tevreden bezoekers als exposanten te hebben. De exposanten toonden zich zeer enthousiast over de kwaliteit van bezoekers. In tegenstelling tot vorig jaar, toen zowel de professionelen als het groot publiek welkom waren, werd bewust gekozen om de beurs 100% professioneel te houden. Er wordt dan ook van een overgangseditie gesproken. Horeca Life  heeft de ambitie om een plaats te verwerven op de kaart van de professionele beurzen in België, al zal er links en rechts nog wat moeten bijgeschaafd worden aan de organisatie.  (JV)

 

 

 



cafés - brouwerijen - discotheken
't Schrijverke in Music For Live

Music For Life - de geldinzamelactie van Studio Brussel - heeft een nieuwe weg ingeslagen. Daarvoor ligt café ’t Schrijverke uit Temse aan de basis. Uitbater Herman Brys haalde maar liefst 18.000 euro voor de vorige actie en dat is Studio Brussel niet ontgaan. Voor de trailer van de nieuwe actie werden dan ook opnames gemaakt in het café in Temse. ’t Schrijverke blijft ook dit jaar geld inzamelen voor Make-A-Wish. (JV)    



cafés - brouwerijen - discotheken
Nieuw leven bij De Passant

Catherine De Backer en haar partner Stefaan Cernoia blazen vanaf eind september nieuw leven in sfeercafé De Passant te Evergem. Catherine heeft al heel veel horeca ervaring met negen jaar café De Hoeve in Oostakker en acht jaar De Zoeten Inval in Lochristi. Daarna had ze nog een café in Gent maar de verhuis naar Evergem ziet het koppel volledig zitten. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Be(er) Responsible Day

Op 20 september vierde AB InBev wereldwijd de vierde jaarlijkse Be(er) Responsible Day, een dag waarop de brouwer extra aandacht vraagt voor verantwoorde alcoholconsumptie. Dit initiatief kadert in de droom van AB InBev om het Beste Bierbedrijf in een Betere Wereld te zijn. Ook de Belgische organisatie en haar 2500 medewerkers namen actief deel aan de Be(er) Responsible Day. In België trokken medewerkers de straat op in Brussel en Leuven om de gloednieuwe “Responsible Barkeeper” online training te promoten bij horecaklanten en hun personeel. Wereldwijd werd ook de aandacht gevestigd op het belang van een goed gesprek tussen ouders en kinderen over alcoholconsumptie vanaf de juiste leeftijd. Een internationale studie van AB InBev heeft uitgewezen dat ouders vaak wel willen het gesprek aangaan, maar niet altijd weten hoe en wanneer. Dit terwijl uit algemene studies blijkt dat zij een zeer bepalende invloed hebben op de keuze van hun kinderen. Op de website www.familytalk.be vinden ze alvast tips en goede praktijken indien gewenst. (JV)



Catering
Omgekeerde resto bij UGent

UGent opende samen met het nieuwe academiejaar ook de ‘omgekeerde resto’ aan de Sint-Jansvest. Een niet alledaags studentenrestaurant. In het studentenrestaurant staan bijna uitsluitend vegetarische gerechten op het menu. Er staat slechts één niet-vegetarisch gerecht per dag op het menu en alle broodjes hebben vegetarisch beleg. Met dit initiatief wil de  Gentse universiteit ecologische voetafdruk naar beneden halen maar de studenten ook bewust maken van die duurzaamheid. Het restaurant kreeg ook een opmerkelijk, nogal industrieel interieur, met veel spullen uit tweedehandswinkels. Hoe succesvol het ‘omgekeerde resto’ zal zijn bij de studenten is bij de aanvang nog niet duidelijk maar we blijven het opvolgen.(JV)



Hôtellerie
Hotel Serwir renoveert

De renovatie van Hotel Serwir in Sint-Niklaas is voorbij: medium september werden hun vernieuwde feestzaal, brasserie, lobby, kamers en meeting rooms voorgesteld. De feestzaal kreeg een totale make-over: nieuwe kleuren, tapijt, verlichting én meubilair. Voor het design werd samengewerkt met interieurarchitecte Marie-France Stadsbader die ook tekende voor Auberge du Pêcheur in Sint-Martens-Latem. Ook de volledige eerste verdieping en de meetingzalen werden volledig vernieuwd. Er zijn nu 4 extra kamers waarvan 1 familiekamer (tot 6 personen). Daarnaast werd er een nieuwe ontbijtruimte gecreëerd. Ook het interieur en de gerechten van de brasserie werden aangepakt en steken nu in een nieuw kleedje. Flanders Hotel Holding is eigenaar van Auberge du Pêcheur in Sint-Martens-Latem, Gosset Hotel en cateringbedrijf Dîner Privé in Groot-Bijgaarden, Hotel Serwir in Sint-Niklaas en Charl's in Knokke.



 



Onderwijs - Opleiding
Gastronomisch jubileumjaar spetterend op gang getrapt

Op donderdag 19 september startte het feestjaar voor de gastronomische school Ter Groene Poorte. Zij viert haar 50-jarig bestaan met een reuzenhappening voor alle leerlingen. Die dag stond er een gevarieerd menu op het programma: groepsvormende activiteiten in combinatie met het gezonde en het sportieve. De LO-leerkrachten verzorgden een ludieke dans en zorgden  voor de warming-up van de leerlingen. 
Een van de hoogtepunt was ongetwijfeld de barbecue voor alle leerlingen en personeelsleden. Op diverse locaties werden de leerlingen verwacht om over de middag van een heerlijke barbecue te genieten. Op andere plaatsen werden ludieke films en bloopers vertoond. Na de middag mochten de leerlingen van de eerste en de tweede graad zich uitleven met workshops circustechnieken, sport en spel. De derde graad trok naar de Magdalenazaal voor een beklijvend optreden van Michael Shack, drummer van ondermeer Ozark Hendry. In een broeierige zaal wist hij de menigte op te zwepen met strakke beats, harde drums en bekende samples. Dit met af en toe een positieve pedagogische boodschap mee te geven.  



Verenigingen - Federaties
Nieuwe voorzitter Jeunes Restaurateurs d'Europe België

Sinds maandag 16 september hebben de leden op hun 2 jaarlijkse vergadering een nieuwe voorzitter en bestuur gekozen voor Jeunes Restaurateurs d’Europe België. Steven Dehaeze, van restaurant Culinair, lid sinds 2007 werd verkozen tot voorzitter voor de komende 3 jaar. De chef, Steven Dehaeze, geboren op 7 januari 1976, leerde het vak al  kennen in zijn ouderlijke woonst. De smaak om in de horeca te werken kwam er al snel en daarom begon hij zijn studies aan de hotelschool "Ter Groene Poorte" in Brugge. Na zijn studies leerde hij de fijne knepen van het vak bij grootmeesters zoals, Stefaan Boxy's (restaurant Boxy's / Kortrijk) en bij Eddy Vandekerckhove (restaurant Gastronomisch Dorp / Marke). Eind 1997 kregen Steven en  echtgenote Lisa de kans om hun restaurant te openen,  in Rekkem. Daar kregen zij ook de kans om hun kunnen te tonen, alsook om een trouw cliënteel op te bouwen. Om hun klanten nog beter ten dienste te staan verhuisden zij naar Lauwe naar hun vaste stek restaurant Culinair. Een eigen visie op de hedendaagse gastronomie met respect voor de producten en deze tot hun recht laten komen in een vernieuwende keuken. Als nieuwe voorzitter van Jeunes Restaurateurs d’Europe is er vooral veel werk aan de winkel voor de viering van 25 jaar bestaan van de vereniging in België en 40 jaar in Europa. Dat alles in Brussel. Een nog betere communicatie, samenwerking met hotelscholen, nieuwe leden aanwerven, het zijn nog maar een paar doelstellingen van de zeer gemotiveerde nieuwe voorzitter. (JV)




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com