LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Algemeen
Witte kassa geen succes en blijft voor opschudding zorgen

Horeca Vlaanderen vraagt de volledige intrekking van de wetgeving rond de geregistreerde kassa. Daarbij worden ze gesteund door de B.R.A. en het NSZ en wellicht honderden horeca uitbaters. Sinds begin december kunnen horecazaken zich registreren als vrijwillige gebruiker van het kassasysteem. Slechts 20 horecazaken hebben zich echter momenteel aangemeld . De Ho.Re.Ca federatie weet dat de beloften die werden gemaakt om de kassa in te voeren nog niet zijn nagekomen of zijn minst onvoldoende zijn. De aangekondigde maatregelen zijn ruimschoots onvoldoende en als de overheid zijn beloftes niet nakomt dan is het ook niet aan de horeca-uitbater om zich te plooien naar de letter van de wet. Het begint erop te lijken dat er een algemene boycot aan het groeien is tegen de invoering van de kassa. Waar blijft de algemene 24 uren staking van de horeca? (JV)



Algemeen
Gooik zet horeca in de kijker

Gooik gaat de lokale handelszaken en de horeca in de schijnwerpers plaatsen door middel van grote banners. Die komen aan de invalswegen van de 5 dorpskernen. Verder komen er in de dorpskern zelf nog eens 2 banners. De banners zullen seizoensgebonden slogans dragen en worden verlicht. (pvo)



Algemeen
Promotaks voor handelaars in Mortsel wordt verdubbeld.

Vanaf volgend jaar wordt de promotaks voor handelaars in Mortsel verdubbeld. Het stadsbestuur  zegt wel dat dit geld zal worden geïnvesteerd in het promoten van de stad als winkelcentrum. Een van de initiatieven is de uitbreiding van de stadswebsite met info over shoppen en horeca. (pvo)



Algemeen
Franse taks op fruitbieren

Frankrijk is voor de Belgische bierbrouwers één van de belangrijkste afzetmarkten. Begin dit jaar verhoogde de Franse regering al de accijnzen op bier met 160 procent. Dat heeft geleid tot een daling van 10 procent van de bierconsumptie. Het is blijkbaar niet het einde van het verhaal want de Franse overheid viseert nu ook de fruitbieren. Via een wet van 2005 die verwijst naar het suikergehalte in dranken zoals Bacardi Beezer worden nu ook de fruitbieren in het vizier genomen. Voor een fruitbier van pakweg een alcoholgehalte van 6% zou er per hectoliter 660 euro extra taks bijkomen. Dat komt neer op 2 euro extra per glas. Bieren meenemen vanuit België voor alle vakantiegangers? (JV)

  



Algemeen
VTM komt terug met Mijn Restaurant

Met een volledig gewijzigd concept komt VTM met een nieuwe reeks ‘Mijn Restaurant’. Echt succesvol waren de voorbije reeksen niet toch niet als we de restaurants die gebleven zijn in rekening brengen. Het was meer een poging om de sector belachelijk te maken dan een geloofwaardige reeks over opstartende restaurants. In de nieuwe reeks krijgen duo’s de kans om een pop-up restaurant uit te baten. Tijdelijke restaurants in containers die zo snel als ze gekomen zijn ook weer zullen verdwijnen. Hopelijk wordt het geen trend in de sector. (JV)



Algemeen
Nieuwe cao voor horeca

Door een nieuwe cao kan de horeca de facto de 41-urenweek invoeren. De horecasector is één van de eerste sectoren die een nieuwe wet over de overuren in praktijk brengt. Hierdoor kan de interne grens voor overuren opgetrokken worden van 65 uren naar 143 uren. Dat betekent dat er 143 overuren mogen worden gepresteerd vooraleer inhaalrust moet worden voorzien.  Concreet komt het er op neer dat elke week een kleine drie overuren kunnen worden gepresteerd. Daarmee is de horeca één van de eerste sectoren die de nieuwe wet inzake overuren zo maximaal toepast. ‘We zijn dan ook de sector die het meest nood heeft aan flexibiliteit’, aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van sectorfederatie Horeca Vlaanderen. Bonden en werkgevers kwamen ook overeen dat er geen enkele loonkostenverhogende maatregel komt voor de sector. Dus naast de loonbevriezing die de federale regering oplegt in 2013-2014, zal er ook geen sprake zijn van maatregelen die wel nog kunnen, bijvoorbeeld bijdragen aan vormingsfondsen of bijdragen aan de tweede pensioenpijler. ‘Een uitzonderlijke maatregel, gezien het zwaar weer waar onze sector doorgaat’, aldus Van Assche, verwijzend naar de black box kassa die wordt ingevoerd en waarvoor heel wat horecazaken terecht of niet schrik hebben. De grens voor syndicale afvaardiging wordt dan weer verlaagd van 50 naar 40 werknemers. Nog een tiental maatregelen en het komt nog goed met de sector maar er is nog een lange weg te gaan. (JV)



Algemeen
Ieperse horeca betaalt mee

Ook de Ieperse horeca zal zijn duit in het zakje moeten doen om de stadskas te ondersteunen. Net nu Ieper zich klaarmaakt voor heel wat toeristen naar aanleiding van de herdenking van de eerste wereldoorlog komt er een logietaks en moet de horeca meer betalen voor het plaatsen van terrassen (jv).



Algemeen
Blauwe Peer brouwt nieuw bier

Ter gelegenheid van hun 20 jaar bestaan lanceert het Gentse communicatiebureau De Blauwe Peer, met een rode citroen als logo, een eigen bier, de ‘Saint Sylvain’. Een eigen bier brouwen was al steeds een jeugddroom van Peter Vandenberge, de managing director van het niet alledaagse communicatiebureau. De 20e  verjaardag van het bureau was daar een uitstekende gelegenheid voor. Het amberkleurige bier met 3 hopsoorten en 3 kruiden en een alcoholgehalte van 6 graden is een bier geworden voor genieters. Op aanwijzingen van het communicatiebureau is het bier gebrouwen door brouwerij De Graai. In een eerste fase is het niet de bedoeling om het bier op grote schaal in de horeca te verspreiden, maar wat niet is kan komen, zeker met een opmerkelijk communicatiebureau als ruggengraat. Zolang de (eerste) voorraad strekt  is het bier te verkrijgen in geschenkverpakking in Gentse New York straat. De naam is afkomstig van de mascotte van het bureau, een opgezet everzwijn dat de naam Sylvain meekreeg. (JV)



Algemeen
Extra lasten voor Gentse horeca

De Gentse horeca zal meebetalen om de Gentse stadskas te spijzen. Wie langer dan’s nachts 1uur wil openblijven moet bijbetalen en zeker de zaken die dat occasioneel aanvragen. Ook de prijs voor terrassen stijgt, zij het lichtjes. De terrasbelasting tijdens de Gentse Feesten stijgt fors. Bestaande terrassen betalen niks extra maar wie tijdens de feesten zijn terras wil uitbreiden moet daar fiks voor betalen. Ook de toeristentaks stijgt. Misschien kunnen alle horecazaken tijdens de dag van de lege portemonnee (Gentse Feesten) hun terras binnenhouden wegens lege portemonnee. (JV)



Algemeen
Nieuwe horecazaak in gemeentehuis Kumtich

Het ziet er naar uit dat er dan toch leven komt in het voormalig gemeentehuis van Kumtich, een deelgemeente van Tienen. Begin volgend jaar opent er een nieuwe horecazaak. Onder naam Belle Vue, een verwijzing naar het uitzicht van op de toren hopen de nieuwe uitbaters begin 2014 te kunnen openen. Het wordt een mix van brasserie, grand café en restaurant waar zowel een snack als een uitgebreide maaltijd in alle gezelligheid kan besteld worden. (JV)



Algemeen
Overlast Vlasmarkt beperken

De Gentse Vlasmarkt heeft een erg specifiek nachtelijk publiek dat zich helaas niet altijd aan de regels houdt. De laatste tijd waren er steeds meer klachten van hinder op en rond de Vlasmarkt. Inname van parkeerplaatsen voor buurtbewoners, stoeprokers, lawaai van nachtbrakers en zwerfvuil. In samenwerking met de verschillende horecazaken, buurtbewoners en het stadsbestuur wordt nu een affiche campagne gestart om de klanten te wijzen op hun verantwoordelijkheden. De affiches gebruiken vaak de naam van één of andere horecazaak. Viermaandelijks komt er ook een bewonersoverleg tussen bewoners rondom de Vlasmarkt, de horeca-uitbaters en de Gentse stadsdiensten. (JV)



Algemeen
Lidl en Jeunes Restaurateurs d' Europe stunten

Alsof het een Sinterklaas-geschenk was van Jeunes Restaurateurs d’ Europe konden vroege vogels via een uitgebreide media campagne gratis gaan eten in één van de aangesloten restaurants mits ze een beoordelingsfiche invulden. Honderden kandidaten hebben zich op vrijdag 6 december binnen vier minuten aangemeld. Het Antwerps sportpaleis of Rock Werchter raken minder snel uitverkocht. Wat de deelnemers niet wisten was dat de hele avond kaderde in een bijzondere samenwerking tussen supermarktketen Lidl en alle restaurants van de Jeunes Restaurateurs d’Europe. Alle 30 chefs kookten de hele avond uitsluitend met Lidl-producten. Zelfs het zout kwam van bij Lidl. Het was, naast een speciale stunt die zijn gelijke niet kent in België, ook een logistiek hoogstandje. De beoordelingsfiche gaf met een gemiddelde score van 9,4 op tien aan dat er een mooi huwelijk mogelijk is tussen topgastronomische restaurants en supermarktketen Lidl. Een algemene gemiddelde score van 9,4 op tien én een versheidwaardering van 9,2. “Bijzonder lovende resultaten”, reageert Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt opgetogen, “Werkelijk alle cijfers wijzen op een geslaagde avond: 9.4 voor het vlees, 9.0 voor de champagne, 8.8 voor de wijnen.” De kwaliteit van Lidl-producten viel duidelijk over de hele lijn in de smaak. De actie is naast een sterk signaal over de kwaliteit van Lidl-producten, ook een bijzondere oefening geweest voor de vele chefs. “We zijn stuk voor stuk gereputeerde chef-koks met ons eigen restaurant en reputatie. Met uitzondering van een aantal producten die Lidl niet verkoopt (om pakweg emulsies te maken, nvdr.) kookten we één dag uitsluitend met producten uit de Lidl-vestiging om de hoek. Zelfs het zout kwam van Lidl”, vertelt JRE-voorzitter Steven Dehaeze van het West-Vlaamse restaurant Culinair. “Zelf sta ik al vele jaren achter het fornuis. De aanvraag vanuit Lidl was bijzonder verrassend, maar ik zag de uitdaging wel zitten. Uiteindelijk is gebleken dat je onze hoge standaard prima met Lidl-producten kan halen”, concludeert Dehaeze. (JV)

 



Beurzen - congressen - evenementen
Lierse horeca organiseert Kerstival

De Lierse horeca van de Eikelstraat en het Zimmerplein organiseren tijdens de kerstmarkt van 13 ,14 en 15 een heus muzikaal festival. Verschillende bands zullen optreden in wat de Kerststraat zal genaamd zijn. De Lierse horeca richtte voor de organisatie van het Kerstival de vzw PinteLiere op. De vzw schenkt bij elke gekochte fles cava of champagne 5 euro aan De Stappaert, een vereniging die jonge mensen met problemen helpt. (JV)



Cafés - Brasseries - Discothèques
Vertraging voor opening Lavazza bar in Kortrijk

~~De opening van de eerste Lavazza koffiebar in de Benelux loopt vertraging op. Normaal moest de koffiebar al de deuren geopend hebben in het winkelcentrum K in Kortrijk. Maar er zou een dispuut zijn met K-Break, de vorige huurder van het pand waar Lavazza in moet komen. Het winkelcentrum K is nu naar de rechter gestapt om de oude inrichting van K-Break te mogen afbreken. De initiatiefnemers van Lavazza hebben nu  in afwachting van hun definitief pand een pop-up koffieshop elders in het koopcentrum geopend. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Aarschotse Bruine lokt toeristen

Vorig jaar werd de Aarschotse Bruine gelanceerd op basis van een recept van een eeuw geleden. Blijkbaar lokt dat bier veel toeristen. De stad Aarschot becijferde dat het aantal stadsbezoeken sinds de lancering van het bier met 270 % is toegenomen. Geen wonder dus dat er nu in het Stedelijk Museum een permanente tentoonstelling over dat bier werd geopend. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Onrust bij horeca rond Vanderstockstadion

De plannen liggen op tafel en de goedkeuring is er ook voor de bouw van een nieuw voetbalstadion op de Heizelparking C. Meteen is er ook sprake dat RSC Anderlecht zijn huidig Constant Vanderstockstadion zou inruilen voor het nog te bouwen stadion. Dat zorgt voor heel wat onrust bij de horeca rond het huidige stadion. Veel cafés rond het Vanderstockstadion leven door het voetbal. Sommigen investeerden veel geld voor de aankoop of overname van het café maar met een verhuis van de voetbalploeg zit er geen verkoop of overname meer in. Of en wanneer er een verhuis komt is nog niet zeker maar de schrik bij de bestaande horecazaken zit er alvast in. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Ook Alken Maes verhoogt bierprijs

Ook Alken-Maes verhoogt vanaf 15 februari 2014 de prijzen van zijn bieren. 1,5 eurocent zal een glas Maes of Cristal meer kosten. Grimbergen of Affligem en andere speciale bieren zullen wellicht nog een hogere prijsverhoging onder het bierviltje krijgen. Volgens Alken Maes is het aan de cafébazen om te beslissen of ze de meerprijs doorrekenen. Om rendabel te blijven is dit uiteraard wel aan te raden.(JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Prijs voor glutenvrij bier

Naar schatting 1 op de 300 Belgen heeft een gluten allergie. De voedingsfabrikanten spelen dan ook graag in op de markt. Zo heeft brouwerij Huyghe uit Melle met Mongozo Premium Pilsener een glutenvrije pils op de markt gebracht. Het was een hele zoektocht omdat nu net de gluten in de granen de smaak bepalen van het bier. Het bier won alvast een award voor het ‘Beste Glutenvrije Pils Ter Wereld’.  Of waar een grote brouwerij uit een kleine gemeente de wereld kan veroveren. (JV)

 

 

 

 



cafés - brouwerijen - discotheken
AB Inbev wil Oriental Brewery terug

Volgens de Zuid-Koreaanse krant Mail Business Newspaper voert AB Inbev gesprekken om de  Zuid-Koreaanse brouwerij Oriental Brewery terug te kopen. De Leuvense brouwerij verkocht de brouwerij in 2009 met het recht de brouwerij terug te kopen na vijf jaar. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Cafe 't Obstakel te koop

Café ’t Obstakel te Opwijk staat te koop. Heidi Claeys die meer dan 20 jaar achter de toog stond en haar man Guy Van Waeyenberge willen het wat rustiger aandoen in een gastenverblijf in de Bourgogne. Ten laatste eind maart 2014 gaat café 't Obstakel in de Schoolstraat dicht. Het café heeft altijd een eigen koers gevaren. Honderden verschillende biersoorten gingen over de toog met een speciaal oog voor geuze en kriek. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Het einde van Safir

Het einde voor Safir-bier is in zicht. AB Inbev stopt eind dit jaar met de productie van het bier dat voor altijd aan Aalst zal verbonden blijven. Het was de Aalste brouwerij De Gheest die het bier in 1939 voor het eerst brouwde . Aalst en omgeving waren bijzonder trots op hun Safir maar het doek valt dus nu over de blauwe bakken. (JV)



Hôtellerie
Nachtreceptionist van Ibis Budget Hotel in Kessel-Lo overvallen

Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben afgelopen weekend het Ibis Budget Hotel in Kessel-Lo overvallen. Ze bedreigden de nachtreceptionist en maakten enkele honderden euro’s buit. Van de criminelen ontbreekt op dit ogenblik ieder spoor. (pvo)



Hôtellerie
Hotel La Cascada in Bredene biedt gratis overnachtingen aan tijdens stormnacht

~~Een aantal geëvacueerden tijdens de afgelopen stormnacht aan de kust werden gratis ondergebracht in Hotel La Cascada in Bredene. Het ging om 5 gratis kamers (11 mensen). Bovendien ging uitbater Ronny Masco om het uur de situatie in de bedreigde Saswijk inschatten om de ongeruste bewoners op de hoogte te houden. Uiteindelijk hielden de dijken stand en konden de gasten ’s morgens naar hun huizen terugkeren (pvo)



Hôtellerie
Nieuw Ibis hotel in Knokke Heist

Knokke-Heist krijgt er een nieuw Ibis resorthotel bij en dat is ook nodig. De voorbije jaren is het aantal hotelkamers in de meest westelijke kustgemeente met meer dan 200 gedaald. Vooral familiehotels geven er de brui aan. Nu komt er op de  voormalige camping St. Michel in de Kalvekeetdijk een nieuw Ibis resorthotel. Het gemeentebestuur heeft het licht op groen gezet om het hotel te bouwen, om zo het aantal dalende hotels aan te pakken. De horeca staat alvast positief tegenover de bouw van het nieuwe hotel. Hoe meer overnachtingen in Knokke-Heist hoe beter voor de horeca. (JV)



Restaurants
Restaurant Calla’s (Aalter) pakt uit met BOB-formule die niet geheel alcoholvrij is

Er zijn wel meer restaurants in ons land die BOB-formules hebben, maar meestal betekent dit dat de BOB van dienst alcoholvrije drankjes voorgeschoteld krijgt. Restaurant Calla’s in Aalter pakt dit anders aan, want de formule zorgt ervoor dat ook chauffeurs kunnen genieten van aperitief en aangepaste wijnen. Maar dan met mate. De chauffeurs krijgen per gerecht een aangepast glaasje wijn van amper 5 centiliter. Ze kunnen dan ook genieten van de combinatie wijn-gerecht, zonder dat ze dronken kunnen worden. (pvo)



Restaurants
Uitbater Restaurant Heide Statie in Kalmthout waarschuwt voor factuurfraude

Victor Aerden, uitbater van café-restaurant Heide Statie in Kalmthout wijst lokale horeca-uitbaters er op dat er malafide personen actief zijn die factuurfraude plegen. Hij zelf merkte op dat de verwachte rekening van een gekende leverancier vervalst bleek te zijn met een ander rekeningnummer. Vermoedelijk heeft een bende de post onderschept. Er zijn al meerdere valse facturen verstuurd. Het geld zou naar een zekere Hendrik Werkman in Den Haag gaan (pvo)



Restaurants
Afgebrande Jardin de Provence gaat verder als brasserie De Sopraan

Op 21 december neemt de door brand geteisterde Jardin de Provence in Waregem een nieuwe start als Brasserie De Sopraan. De amper 25 jarige Kimberly Brynooghe heeft het pand volledig gerenoveerd en wil starten met een hippe brasserie. De jonge onderneemster draaide voorheen bijna 2 jaar mee in sportcafé De Treffer, maar wil nu op eigen benen staan. (pvo)



Restaurants
Oost-Vlaamse restauranthouders staan niet weigerachtig tegen alcoholtester

De Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers stelt voor om in de eethuizen in zijn provincie een alcoholtester te plaatsen. Daarmee zouden de gasten kunnen testen of ze nog met de wagen kunnen rijden. De restauranthouders staan niet weigerachtig tegenover dit voorstel. Volgens de restaurateurs is de onduidelijkheid immers troef en durven sommigen helemaal niets meer drinken. Terwijl twee glazen wijn voor sommigen bijvoorbeeld wel zou kunnen. (pvo)



Snelrestauratie
WK burger beschikbaar

De Rode Duivels gaan naar Brazilië zoveel is duidelijk. We weten ondertussen ook al in welke groep ze spelen en wie de eerste tegenstanders zijn. Ter gelegenheid van het WK voetbal brengt Binofood een WK burger op de markt voor frituren, snackbars en broodjeszaken. De hamburger kan aan de man gebracht worden in een origineel 100% artisanaal wit of bruin broodje. Op zowel de burger als op het broodje staat het logo van het WK met eetbare inkt afgedrukt. De burgers van 100% rundvlees kunnen zowel op de bakplaat als in de friteuse afgebakken worden. De fabrikant raad aan het broodje af te werken met mosterd, kaas, ketchup, augurk en gewelde ajuin. Een andere variëteit is de Brasil burger met een pikantere dressing. Er volgt een promotiecampagne maar de burger en het broodje in de toonbank zullen alvast voor extra aandacht van de klanten zorgen. info@binofood.be (JV)



Toerisme
Extra subsidie voor toerisme in Oostende

Terwijl er in Oostende de komende jaren flink bespaard moet worden met ondermeer een afslanking van het personeelsbestand en een beperking van investeringen, gaat er meer geld naar het toerisme in de Koningin der badsteden. Toerisme Oostende krijgt een stijging van de toelage met meer dan tien procent. Een deel van het geld komt uit de verhoging van de toeristenbelasting. Vooral de horeca hoopt dat deze extra werkingsmiddelen meer toeristen naar Oostende zal lokken. (JV)



Wedstrijden
Vlaming geselecteerd voor Japanse kookwedstrijd

De Washoku World Challenge is een internationale kookwedstrijd voor niet-Japanse chefs georganiseerd door het Japanse Ministerie voor Landbouw, Bosbouw en Visvangst. Uit 106 kandidaten afkomstig uit 21 verschillende landen werden 10 chefs  geselecteerd waaronder één Belg  die op zondag 8 december deelnam aan de finale. Robrecht Wolters, mede-eigenaar van het Antwerpse sushirestaurant Ko’uzi, is overigens de enige Europeaan in het deelnemersveld met chefs uit Zuid-Korea, Singapore, China, Sri Lanka, Thailand en de Verenigde Staten. De chef haalde de finale met een gerecht op basis van varkensvlees dat hij kort marineert in saké en bier, daarna met miso traag laat garen en paneert met gepofte boekweit en cacaokruiden die voor de originele toets zorgen. (JV)




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com