LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze GRATIS horecamail

Een eenvoudig mailtje naar info@evolution.be, met vermelding 'Inschrijving Horecamail' volstaat. Je ontvangt dan tweewekelijks alle vaknieuws en sectorweetjes in je mailbox!


Horeca Expo 2017 - Verslag dag 2 + vooruitzicht dinsdag 21 november - 21/11/2017
Horeca Expo 2017 - Dag 1 - Maandag 20 november - 20/11/2017
384 - 16/11/2017
383 - 14/11/2017
382 - 31/10/2017
381 - 17/10/2017
380 - 05/10/2017
379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 24/11/2017
273 - 24/11/2017
272 - 24/11/2017
270 - 24/11/2017
271 - 24/11/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

Actua
Pelican Rouge opent Experience shop in bakermat Antwerpen

Op donderdag 9 april 2015 opende Pelican Rouge aan de Sint-Aldegondiskaai tegenover het MAS de deuren van haar eerste experience shop in Antwerpen. Een inspirerende ontmoetingsplek waar koffie liefhebbers kunnen genieten van een huisgebrande kwaliteitskoffie. Pelican Rouge bestaat sinds 1863, met de experience shop in Antwerpen brengt ze het merk terug naar de roots om de passie voor het product en 150 jaar expertise beschikbaar te maken voor iedereen. 

In deze experience shop zijn nieuwe innovaties, vakmanschap en prachtige koffie verhalen samengebracht en is dit een ontmoetingsplaats waar de ontdekkingsreis en beleving centraal staan. Een uniek kijkje in de keuken waarin het oude ambacht koffie branden tot een ware kunst verheven is door gepassioneerde barista’s.



Algemeen
Foodtrucks veroveren ook ons land

Vroeger hadden vele gemeenten een soepkar, nu komt de ijskar en op sommige plaatsen staat een mobiele pizzaverkoper. Het waren de voorlopers van de foodtrucs. Foodtrucks zijn internationaal aan een opmars bezig. En ook in ons land schieten foodtruckfestivals als paddenstoelen uit de grond. Jean Sur Mer (Jan Kegels) was aan de vooravond van de hype, sinds 2010, al actief met zijn Original Seafood Trucks. Omdat de vraag zo groot is, breidt Jean sur Mer zijn vloot nu uit met een derde foodtruck, die in een vorig leven dienst deed als ambulance in het Duitse leger. Stijlvol en kwalitatieve streetfood dat wordt bereid en geserveerd vanuit een hip, mobiel restaurant op wielen, zoals een oude caravan of een origineel versierde truck. Het is duidelijk dat Vlaanderen er helemaal klaar voor is.

In 2014 vond het foodtruckfestival Barrio Cantina plaats in Antwerpen en Gent. Het was er over de koppen lopen met in Antwerpen maar liefst 20 000 bezoekers. Volgende zomer zal het festival uitbreiden naar Brugge en Oostende. Camping Gourmet in Antwerpen, Food Farm Fiësta in Melle en het Brussels Food Truck Festival zijn onverminderd populair. En ook bij Antwerpen Proeft staan dit jaar foodtrucks centraal. Foodtrucks zijn volgens Jan Kegels een blijvende trend. “ Afgelopen zomer merkte ik al dat heel wat koppels die trouwen kiezen voor een foodtruckhuwelijk met streetfood van aperitief tot dessert. Aan de aanvragen merk ik dat er alleen maar meer interesse komt voor foodtrucks.” Een oude ambulance, caravan of bus ombouwen tot een plek waar op hygiënische wijze kan in gekookt worden is niet steeds evident maar met zijn ervaring zal de derde foodtruck van Jean sur Mer binnenkort over de wegen rijden. (JV)



Algemeen
Heusden-Zolder lanceert Fairtradehorecaplanner

Het gemeentebestuur van Heusden-Zolder lanceert de website www.fairtradehorecaplanner.be. Dat is een gratis tool, waar horeca-uitbaters tips en suggesties kunnen krijgen over duurzaam zaken doen en fairtradeproducten. (pvo)

 

 

 



Algemeen
Ondernemend Hamme

De dienst economie van Hamme heeft de website www.ondernemendhamme.be vernieuwd. Het overzicht van handelszaken en horeca werd geüpdatet. Op de site zijn ook de laatste nieuwtjes te vinden over de handelszaken en de plaatselijke economie. Handelszaken die nog niet op de webstek staan, kunnen hun contactgegevens doorgeven. (pvo)



Algemeen
Sint-Niklase horeca promoot donderdagse markt

Vijftien horeca-uitbaters uit Sint-Niklaas zijn gestart met de posteractie ‘De horeca houdt van de donderdagse markt’. Hiermee wil de plaatselijke horeca promotie voeren voor de wekelijkse markt en hun solidariteit met de marktkramers betuigen. De actie moet ook gezien worden als een verzoening tussen de horeca en marktkramers. Eind vorig jaar waren er nog spanningen tussen beide groepen, omdat de wekelijkse  markt moest verplaatst worden door allerlei evenementen. De horeca juichte dit dan toe, terwijl de marktkramers daarmee niet zo gelukkig waren.   (pvo)



Algemeen
Warme papfles

Hoe geraak je als horecazaak in de nationale en internationale pers? Reken aan je klant 0,50 cent aan voor het opwarmen van een papfles en zorg vooral dat de kost op het rekeningbriefje staat. Laat dan als uitbater hopen dat de klant zeer goed kan omgaan met sociale media en de bal (lees papfles) gaat aan het rollen. Op 12 april ging die papfles alvast aan het rollen op de Grote Markt in Leuven. Taverne-Restaurant Rubens kreeg alvast bakken kritiek over het hoofd toen het kassaticket op de sociale media werd geplaatst. Was het voor de onkosten van het opwarmen van papfles? De 0,03 cent BTW of voor de prijs van een flesje spuitwater (9euro)? Voor een extra service mag een horecazaak maar dat moet dan wel op voorhand gecommuniceerd worden volgens Horeca Vlaanderen. Betalen we straks extra omdat we onze handen kunnen opwarmen aan een kom warme soep? (JV)



Algemeen
Garçon met een knopje

Alsof het wereldnieuws was haalde een cafébaas uit Blankenberge de nationale pers. De uitbater heeft op zijn tafels een systeem geplaats waarmee je een ober kan wenken. Het systeem is al voorgesteld op verschillende vakbeurzen en de horecazaak in Blankenberge is bijlange niet de eerste die het systeem toepast. Het is nog maar een begin van de technologische vooruitgang want straks zou er ook aan tafel kunnen betaald worden met de bankkaart, kan er op tafel het menu geraadpleegd worden en er zijn nog technologische, personeel besparende, oplossingen op komst. Waar is de tijd dat op café of restaurant gaan een interactieve ervaring was tussen uitbater, personeel en de klant? (JV)



Algemeen
Belgian fries

James Bint trekt op stap. Vanaf begin mei trekt de stripfifuur James Bint door Europa een initiatief van Belgapom. De sectorfederatie wil daarmee ons land nog meer in de verf zetten als aardappelproducent. Ondermeer 1,6 miljoen ton friet-aardappelen  gingen er over de toonbak voor frieten. Zonder de discussie aan te gaan waar de eerste of echte friet vandaan komt is er geen discussie over de discussie over de kwaliteit en de frietcultuur  van de’ Belgian fries’. De cartoon figuur zal de ‘Belgian fries’ promoten in zowel Milaan, Amsterdam, Parijs  als Zürich. Nu nog ons Belgische mayonaise of andere typische frietsaus erbij en onze nationale trots wordt wereld beroemd. Mag het in een tipzak? (JV)



Algemeen
Ming wordt Bar Nine

25 jaar was restaurant Ming aan de Oude Markt te Leuven een begrip. Chan Ying Wu, de uitbaatster opent er op dezelfde plaats een nieuwe zaak. Het wordt meteen een grote ommezwaai van Chinees restaurant naar Bar Nine, een heuse cocktailbar. Er komen trendy cocktails met veel aandacht voor gin-tonics. Er zullen ook de nodige hapjes te verkrijgen zijn. Het interieur werd volledig aangepast. Het werd een loungebar in vintage stijl. Iedere donderdag is er een live-optreden van een jazzband. Zonder een danscafé te zijn komen op vrijdag en zaterdag DJ’s de ruimte vullen met lounge en soul muziek. (JV)



Algemeen
Ghent Marriott

Honderden directeuren van  Marriott Hotels in Europa kwamen samen in het Sisli Marriott hotel in Istanbul. De hotelketen kende de voorbije jaren een enorme groei. Tijdens het Gala & Award Diner  ontving directeur Roger Langhout van Ghent Marriott de prestigieuze Marriott Europe 2014 F&B Excellence Award uit handen van CEO Amy McPherson en COO Reiner Sachaul. Het restaurant aan Korenlei 10 kwam in handen van Coeur d’Artichaut van Eric de Wagenaere welke zijn restaurant zag verhuizen van Onderbergen naar binnen de muren van Ghent Marriott. Het mag duidelijk zijn dat de samenwerking tussen Coeur d’Artichaut en Marriott beiden geen windeieren heeft gelegd. En dat blijkt ook de klanttevredenheid. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
3 tot 6 mei: TUTTOFOOD 2015 in Milaan

TuttoFood geldt als een niet te missen internationale afspraak voor de voedingssector. Ongeveer 2.500 exposanten tekenen present in Milaan en dat op een beursoppervlakte van 180.000 m2. De tien paviljoenen (vier meer dan 2013) omhelzen alle belangrijke aspecten van de levensmiddelenindustrie. De beurs vormt de ideale gelegenheid om trends te spotten en wereld-wijde primeurs te ontdekken. Er is opnieuw een grote vertegenwoordiging van belangrijke spelers binnen de vlees-, salami-, vis- en zuivelsector. Andere belangrijke pijlers zijn o.a. diepvriesvoeding, horecaleveranciers en ‘mixed products’. De beurszone ‘Green Food’ is in oppervlakte verdrievoudigd. De organisatoren gaan er ook prat op dat tweejaarlijks tal van belangrijke aankopers hun weg naar TuttoFood weten te vinden. Tuttofood vindt van 3 tot 6 mei plaats in Fiera Milano. Alle praktische informatie kunt u nalezen op de website www.tuttofood.it



Beurzen - congressen - evenementen
Punch in cocktailbar

Nog tot 23 mei strijkt in Gent het Jamaicaanse rummerk Appleton Esate neer in de cocktailbar Old Fashionend aan de Hoogpoort. Appleton Esate Rum wil daarmee op de revival van punch. Uitbater van de cocktailbar Steve Okhuysen is gastheer voor elf gerenommeerde internationale bartenders die nog tot eind mei hun punch zullen presenteren. (JV)

 



Beurzen - congressen - evenementen
Koken tegen Kanker

Het was de bedoeling dat Tom Waes en zijn klankman Pascal Braeckman op zaterdag 11 april zouden koken voor de 1000 Man. De Gentse Kouter zou zowat het grootste openlucht restaurant geweest zijn. De actie paste in de actie Kom Op (koken) Tegen Kanker. Beide mediafiguren werden geruggesteund door Jason Blanckaert van het Gentse restaurant J.E.F.

Rode Poon met broccoli en yoghurtsaus stond er op de menukaart. Een niet zo vlotte voorafgaandelijke communicatie en een grijs wolkendek boven De Kouter zorgden er evenwel voor dat de opkomst minder groot was dan voorzien. Maar toch keek iedereen tevreden terug. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Met Horeca Oostkust naar Yerseke

Op 9 juni trekt Horeca Oostkust voor een daguitstap naar Yerzeke. Er wordt vertrokken het station van Blankenberge en het station van Knokke richting Neeltje Jans. Ontbijt op de bus aangeboden door Horeca Oostkust. Er volgt een boottocht met uitleg over hang-en bodemcultuur mosselen.

Daarna nog een bezoek aan mosselverwerkingsbedrijf om aan tafel te gaan voor mosselen of kibbeling met friet. In de namiddag is er in Yerseke een bezoek aan een schelpdierbedrijf en oesterputten. In de late namiddag is er de terugreis met nog een stop voor het avondmaal. De plaatsen zijn beperkt dus inschrijven is er voor de vlugge beslissers. Informatie bij info@horeca-oostkust.be (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Dag van de Smaakmakers

Op zondag 28 juni is er voor het eerst de Dag Van de Smaakmakers in Vlaanderen. Een publieksgebeuren van Puur Smaak vzw dat ook voor de horeca een belevenis kan zijn. Regionale producten zijn steeds meer in trek en sieren al heel veel menukaarten. OP 28 juni zetten producenten van lokaal lekkers  in Vlaanderen hun deuren open voor zowel het grote publiek als professionelen. Er kan geproefd worden maar vooral is het een blik achter het productieproces. Er zijn groente- en fruittelers, koffiebranders, whiskystokers en zelfs saffraankwekers. Bij www.dagvandesmaakmakers.be is meer informatie te vinden. (JV)

 

 



Beurzen - congressen - evenementen
Wout Bru naar Antwerpen Proeft

Antwerpen Proeft het culinaire stadsfestival aan de Waagnatie in Antwerpen tijdens het Hemelvaart weekend blijft maar bekende namen binnen halen. Sergio Heman, Viki Geunes, Wim Ballieu, Wouter Keersmaekers. Het zijn maar een paar namen die nu ook nog aangevuld werden met Wout Bru. De organisatoren beloven ook nog een grote verrasing.(JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Culture Club is terug

Negen maanden was het opvallend stil in de ooit internationaal gekende Culture Club te Gent. Verschillende roddels deden de ronde toen de volumeknop negen maanden geleden dichtgedraaid werd. Maar na een grote bezinningsperiode en bezoeken aan clubs in verschillende grote buitenlandse steden staat Culture Club er terug.

Culture Club wil zich niet alleen op muzikaal vlak weer profileren maar gaat over de ganse lijn voor kwaliteit. De volledig nieuw inrichting doet denken aan de beginjaren zo’n een 15 jaar terug. Strak maar toch huiselijk. The placet to be op vrijdag en zaterdagavond. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Parasols gaan (gingen) niet open

Veel café-uitbaters aan het Statieplein van Aalst zijn niet gelukkig met de nieuwe, uniforme parasols die ze moeten huren van de stad. Net nu de dagen aan het beteren zijn blijkt er toch een probleem te zijn. Sommige parasols die door de stad aangekocht en geplaatst werden staan te dicht tegen de gevel van sommige horecazaken waardoor ze niet volledig kunnen opengezet worden. Er is dan ook grote vraag van uitbaters om terug hun eigen materiaal te mogen plaatsen maar daar is volgens de bevoegde schepen momenteel geen sprake van. Ondertussen zou op 16 apri zou het euvel opgelost zijn door enkele parasols te verplaatsen en sommige een ander formaat te geven. (JV) [foto Ids]

 



cafés - brouwerijen - discotheken
Brugse Zot in de clinch met Vlaamse Zot

De Brugse brouwerij De Halve Maan, brouwer van het bier Brugse Zot, dient klacht in tegen een Finse drankimporteur en de brouwerij Sint-Jozef uit Opitter. De Limburgse brouwerij produceert Vlaamsche Zotten, een bier dat uitsluitend te koop is in Scandinavië. Volgens de Brugse brouwer lijkt de merknaam van de Fins-Limburgse Zot teveel op de Brugse Zot. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
24 uur fuiven

Muziekcafé Charlatan aan de Gentse Vlasmarkt is er in geslaagd om minstens 70 fuifnummers 24 uur aan één stuk op de dansvloer te krijgen. Het feestje begon met een voorsmaakje op vrijdagavond met een ‘summertime’. Op zaterdag 11 april werd de aftrap gegeven voor ‘sunday matinee’ die pas 24 uur daarna werd afgesloten. (JV)

 

 



cafés - brouwerijen - discotheken
Riemst verliest café

Er zijn geen zekerheden meer in de horeca. Neem nu café Reynaert in Riemst. Het café dat een uitvalbasis was voor talrijke verenigingen en ontmoetingsplaats voor zowel jongeren als zakenmensen sluit normaal gezien eind mei. Na negentien jaar draaien Jos Devos (68) en echtgenote Rita voor de laatste keer de sleutel om van hun café. Het rookverbod en andere  toenemende reglementeringen binnen de horeca liggen aan de basis van hun beslissing. Jos Devos hoopt alsnog op een overnemer van zijn zaak al was het maar om de talrijke klanten hun vaste stek niet te ontnemen. (JV)



Catering
Aftrek BTW voor catering

De btw-administratie houdt al jarenlang halsstarrig vol dat een uitzondering op de aftrekbaarheid van de btw geldt voor spijzen en dranken, omdat het btw-wetboek naast het verbod van btw-aftrek op onthaalkosten ook een expliciet verbod op het aftrek voor kosten van spijzen en dranken voorziet.In 2012 echter vaardigt de Administratie nog een bijkomende administratieve beslissing uit waarin zij meedeelt dat de uitsluiting van het recht op aftrek zoals voorzien in artikel 45 §3, 3° WBTW van toepassing is in gelijk welke omstandigheid, zelfs wanneer deze kosten bedoeld zijn om een dienst of product te promoten. Ze is van oordeel dat het Hof van Cassatie zich in haar beoordeling beperkt tot het nagaan van de bestemming gegeven aan de goederen en diensten, zonder aandacht te besteden aan de aard van deze goederen of diensten. Dit administratief standpunt is uiteraard vatbaar voor discussie, maar lijkt door de jaren heen aan belang in te boeten omwille van de aanhoudende controversiële rechtspraak. Nu heeft de administratie haar standpunt gewijzigd. In een nieuwe administratieve beslissing van 13 maart 2015 maakt het btw-hoofdbestuur dan toch een einde aan de discussie. Voortaan mag de btw op kosten voor spijzen en dranken die op een evenement worden aangeboden dan toch in aftrek worden gebracht wanneer het evenement voor bestaande of potentiële klanten dient om bepaalde producten of diensten te promoten. Wat met de btw die in het verleden nog niet in aftrek kon worden gebracht? Gelet op de driejarige verjaringstermijn, kunnen btw-plichtigen een correctie vragen van de sinds 2012 betaalde btw op de betrokken handelingen of deze alsnog in aftrek brengen via hun btw aangifte. Voor vragen of assistentie in verband met dit onderwerp, kunt u steeds terecht bij uw boekhouder. Wij kregen deze info via het auditkatoor BDO, die u via mail kan contacteren: btw-tva@bdo.be ter attentie van een van de leden van het Competence Center VAT: Erwin Boumans: 02-778 01 00,Pascal Dauw: 09-210 54 10, Kaatje Bondewel, 02-778 01 00 Brigitte Braeckmans, 03-230 58 40 Joëlle Teuwen, 081-20 87 87 (JV)



Hôtellerie
Eerste Riu-stadshotel is gasthotel voor Amerika-top

Het Riu Plaza Panama, pionierhotel van de stadshotels van RIU Hotels & Resorts, is uitgekozen als gasthotel voor de activiteiten van de ‘VII Summits of the Americas’. Aan dit internationaal evenement namen delegaties van 35 Amerikaanse landen deel. De meesten verbleven in het Riu Plaza Panama hotel. (pvo)

 

 

 

 

 



Hôtellerie
Provincie zet licht op groen voor hotel in Antwerpse Handelsbeurs

De provincie Antwerpen heeft een bouwvergunning afgeleverd voor de renovatie van de Handelsbeurs in Antwerpen. Hiermee kan de projectontwikkelaar beginnen met de omvorming van de Handelsbeurs tot een vijfsterrenhotel, met  een restaurant-feestzaal, een ontmoetingsruimte en een parking voor 300 wagens. Het dossier sleept door burenprotest al 15 jaar aan. De deputatie heeft rekening gehouden met een aantal bezwaren van de buurt. Zo moeten evenementen verhuizen naar de best geïsoleerde ruimtes en er moet opnieuw een verkeerstudie komen. Grote vrachtwagens voor leveringen zullen niet toegelaten worden. (pvo)



Hôtellerie
Kortrijkse hotelboot Ahoi begint aan nieuw leven

De hotelboot Ahoi aan de Handelskaai te Kortrijk begint aan een nieuwe toekomst. De hotelboot op de Leie werd sinds oktober 2014 verlaten, maar is nu verkocht aan Benelux Incoming. Het toeristische bedrijf heropent begin mei de hotelboot met 10 kamers. Op het bovendek komt een nieuwe bar-restaurant (pvo)



Hôtellerie
Bod van 2.8 miljoen euro op voormalig Brugs hotel Relais Ravenstein

Bijna twee jaar geleden ging het Brugse hotel Relais Ravenstein failliet. Op een onlangs gehouden openbare verkoop deed een kandidaat-koper een bod van 2.8 miljoen euro. De toewijzing is pas definitief als er binnen de 2 weken geen hoger bod meer komt. Of het pand langs de Molenmeers opnieuw een invulling krijgt als hotel, is nog lang niet zeker. (pvo)

 



Hôtellerie
IHG Business Rewards voor zakelijke boekingen

De InterContinenntal Hotels Group (IHG) start met de IHG Business Rewards. Dat nieuwe  loyaliteitsprogramma voor zakelijke boekingen maakt deel uit van de IHG Rewards Club. Het IHG Business Rewards programma kent punten toe voor business-gerelateerde reserveringen in meer dan 4.700 IHG-hotels. Het programma richt zich op de boekers, die reserveringen maken voor anderen. (pvo)



Hôtellerie
Goedkoopste vijfsterrenhotels

Hotels.com onderzocht in welke steden je het goedkoopst kunt logeren in een vijfsterrenhotel. In Bangkok krijg je het meeste waar voor je geld. In Europa scoren Budapest, Tallinn en Berlijn het best. Hieronder vind je de top 10 van de goedkoopste vijfsterrenhotels. In ieder hotel kun jij genieten van een vijfsterrenluxe voor minder dan 150 euro per overnachting.
1. Bangkok
2. Delhi
3. Mumbai
4. Budapest
5. Tallinn
6. Berlijn
7. Praag
8. Lissabon
9. Warschau
10. Pisa
(pvo)
 



Ondernemingen - Bedrijven
Blycolin neemt wasserij Record over

Blycolin Groep, de organisatie die al meer dan veertig jaar actief is als internationale specialist en partner in linnenservices nam op woensdag 15 april alle activiteiten van wasserij Record te Mechelen over. Hiertoe hebben beide bedrijven vandaag de overeenkomsten getekend.

In mei 2014 hadden Wasserij Record en Blycolin overeenstemming bereikt over een samenwerking met nog een aantal voorwaarden die vervuld moesten worden. "Helaas kon aan die voorwaarden toen niet worden voldaan, waardoor de samenwerking niet van start is kunnen gaan. Op 23 juni 2014 werd een procedure tot gerechtelijke reorganisatie door overdracht onder gerechtelijk gezag geopend met betrekking tot Wasserij Record, in het kader waarvan Blycolin zich onmiddellijk als geïnteresseerde partij voor de overname van de handelszaak van Wasserij Record heeft gemeld. Inmiddels werd tussen partijen, met goedkeuring van de rechtbank van koophandel te Antwerpen, afdeling Mechelen, een akkoord gesloten met betrekking tot de overdracht.", aldus Marc van Boekholt, CEO van Blycolin en Will van der Heijden, Gedelegeerd Bestuurder Blycolin BeLux, die heel tevreden zijn met deze overname.



Restaurants
Voormalige sous-chef van Jeroen Meus opent eigen restaurant in Leuven

Seppe Dezeure die de rechterhand was van Jeroen Meus in Luzine, begint met een eigen  restaurant in Leuven. In de Balk van Beel aan de Vaartkom opent hij in mei het restaurant Zappaz. Seppe Dezeure laat het interieur van het restaurant onder handen nemen door graffiti  artist Matthew Dawn. Zappaz moet dan ook een trendy tapasrestaurant worden, met een gastronomisch tintje (pvo) [foto Vertommen]

 

 



Restaurants
Julie Baekelandt van C-Jules in Zottegem komt op kookzender Njam!

(29) van restaurant C-Jules in Zottegem heeft met ‘Passe-Vite’ een eigen rubriek te pakken op Njam! Ze staat er tussen sterrenchefs om haar gerechten te presenteren. Ze is al zeker van 15 uitzendingen. (pvo) [©Michael dehaspe]

 

 

 

 

 



Restaurants
Eigen Kweek in restaurant In de Wulf

Een cameraploeg die het 2de seizoen van Eigen Kweek inblikt, streek neer in sterrestaurant In de Wulf in Dranouter. Wat zich daar voor de camera’s afspeelde is niet duidelijk. Men kan wel al met zekerheid zeggen dat chef Kobe Desramaults geen rolletje zal spelen in de serie. Op het moment van de opnames verbleef de chef in het buitenland. (pvo)

 



Restaurants
Restaurant D’Hulhaege serveert alleen nog maar groepsmenu’s

Het bekende hotel/restaurant D’Hulhaege in Deinze gaat zich enkel nog baseren op groepen en evenementen. Het restaurant gaat nog enkel reservaties aannemen vanaf 8 personen voor een menu op maat. De zaakvoerders zeggen dat de combinatie restaurant/feestzaal/hotel niet meer te bolwerken is. Extra personeel aanwerven is door de komst van de Witte Kassa ook geen optie meer, luidt het. (pvo)

 



Restaurants
7 % ‘no-shows’ in Belgische restaurants

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) komt zeven procent van de klanten die gereserveerd hebben niet opdagen. Dat blijkt uit een rondvraag bij 600 restaurants. Bovendien zou een kwart van de gasten die hun spreekwoordelijke kat sturen het ook vertikken om de restauranthouder te verwittigen. Hierdoor krijgen 7 op 10 van de restaurants hun tafels niet meer gevuld, met groot omzetverlies tot gevolg. Restaurants zijn die no-shows meer dan beu. Sommige restaurateurs vragen reeds een voorschot bij de reservering van een tafeltje. (pvo)



Snelrestauratie
Frituren onder vuur

Er was een beurs in Flanders Expo voor de frituur- en snackwereld, en er zijn andere informatie bronnen, maar blijkbaar hebben enkele dagbladen van de gelegenheid gebruikt om de winstmarges van de frituur zeer subjectief te moeten berekenen. In het lang en het breed wisten zowel het Laatste Nieuws als het Nieuwsblad de aankoopprijs te vergelijken met de verkoopprijs. Service, onthaal en personeel, de kosten van de inrichting, de kosten van het frituurvet, de stroomvoorziening, en de taksen en belastingen werden echter niet in de artikels opgenomen. Sommige populaire media vergeten blijkbaar nog steeds dat iedere horeca uitbater frituur, café of restaurant zijn aankoopprijs voor de belastingen, de btw, minstens maal drie aangerekend wordt. Misschien kunnen journalisten die deze praktijken willen aankaarten hun pintje in de supermarkt halen zonder in de koeling te steken (koeling kost ook geld), hun vlees rauw eten (bakken kost ook geld), en zeker niet gastronomisch doen met smakelijke sausjes.(JV)



Toerisme
Paasvakantie verloopt bijzonder goed voor kusthoreca

 De paasvakantie is nog niet voorbij, maar nu al is duidelijk dat heel veel toeristen de voorbije dagen de Belgische kust hebben bezocht. Dat blijkt uit een rondvraag bij Westtoer. “Voor het paasweekend klokte de kust af op meer dan 400.000 dagjestoeristen”, klinkt het. “Dat is beduidend meer dan het gemiddelde, met dank aan het mooie weer. Bovendien houden de cijfers geen rekening met het aantal verblijfstoeristen. Daarvoor is het nog te vroeg.” Op woensdag 15 april, met 25 graden de warmste dag van de paasvakantie, trokken liefst 100.000 mensen naar zee. Westtoer berekende dat cijfer aan de hand van het mobiele dataverkeer van Proximus en tellers langs de invalswegen. “De mooie cijfers bewijzen nog maar eens dat de Belgische kust erg in trek is bij toeristen”, zegt Pieter Depoortere, projectmanager van het West-Vlaamse Industrie Hotelière.“Tegelijk is het aantal hotels en kwalitatieve logies aan de kust de laatste jaren erg gedaald”, zegt Depoortere. “Er is zelfs sprake van een tekort. Cijfers van het West-Vlaams Economisch Studiebureau (WES) tonen aan dat het aantal kusthotels tussen 2002 en 2012 gedaald is van 303 naar amper 200. De reden? Vooral de kleinere en minder luxueuze familiehotels hebben het moeilijk en verdwijnen. Daardoor is er vaak te weinig capaciteit om alle toeristen een verblijf te kunnen bieden.”



Toerisme
Herdenking oorlog positief voor toerisme en horeca

De herdenking van de Eerste Wereldoorlog heeft het toerisme en de horeca in de Westhoek een flinke financiële duw gegeven. Alles samen, musea, hotels en restaurants  boekten in 2014 een omzet van 76,3 miljoen euro. Dat is een stijging met 92 procent tegenover 2013. Dat blijkt uit cijfers van het toeristische provinciebedrijf Westtoer. De sterkste toename van het aantal bezoekers viel te noteren bij de Belgen (+130 procent), die volgens Westtoer aangespoord werden door de serie In Vlaamse Velden en de eeuwherdenking van de inval tot de onderwaterzetting van de IJzervallei. Maar liefst  231.000 Britten staken het Kanaal over voor een bezoek aan het oorlogsgebied, ruim de helft meer dan in 2013. Toch valt ook op dat het aantal andere buitenlanders – zoals Nederlanders, Duitsers en zelfs Australiërs – verhoudingsgewijs sterker steeg. Buitenlandse toeristen genereerden zelfs bijna twee derde van de omzet. Vooral de logies (37 procent) en horeca (34 procent) plukten de vruchten van het extra toerisme. Uit een  rondvraag van Westtoer blijkt ook dat ruim de helft van alle bezoekers aangeeft dat de Eerste Wereldoorlog de enige reden is waarom ze naar de Westhoek komen. Voor Britten en buitenlanders loopt dat zelfs op tot 60 procent. ‘Daarom moet er ook aandacht zijn voor het duurzaam toerisme, ook na 2018’, klinkt het bij Franky De Block, voorzitter van Westtoer. ‘We hopen dat toeristen zodanig tevreden zijn dat ze ook na de herdenkingsperiode nog eens komen. En daar hebben we goede hoop op: 86 procent van de individuele bezoekers en 93 procent van de groepsbezoekers toonden  zich alvast erg opgetogen.’ Aan het succes van kan dus best nog vervolg komen. Omdat papavers niet uitbloeien maar ieder seizoen terug komen. (JV)



by communitysoft.com