LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Actie
Horecamail even op vakantie

Ook horecamail gaat het eventjes rustiger aan doen. U krijgt onze volgende nieuwsbrief in uw mailbox binnen op 13 augustus. De dagelijkse horeca-actualiteit kan u evenwel blijven volgen op onze website www.horecaplatform.be



Algemeen
Netwerkavond Culibel

Woensdag 12 augustus om  19 u is er de  5de netwerkavond van Culibel in “De Nieuwe Lekkerbek “ te  Ruiselede. Aperitief, barbecue, wijn en water, koffie aan €35.00 pp. Voor de barbecue is er mogelijkheid tot het verkrijgen van meer uitleg over de “witte kassa” door een van de sponsors Opsomer BVBA.  Inschrijven is mogelijk tot 10 augustus op info@culibel.be. Bij het inschrijven op bankrekening (BE26 4650 1815 8129) van Culibel nog vermelden deelname BBQ..Culibel verwacht een zeer grote opkomst, dus  tijdig inschrijven  is de boodschap. Voor niet leden is dit de ultieme kans om kennis te maken met deze club van  culinaire levensgenieters  en professionelen die kennis en ervaring kunnen delen. De nieuwe wind in Culibel moet iedereen uit de horeca sector aanvoelen! (JV)



Algemeen
Site voor flexijobs

MijnFlexiJob.com  is een nieuwe site voor horecapersoneel. Wat is de bedoeling van deze site: de bedoeling is om een enorm bestand aan te leggen van alle mensen die graag iets zouden bijverdienen enerzijds en alle zaken die af en toe op zoek zijn naar extra’s om bij te springen anderzijds. Deze 2 groepen gaat de site dan met elkaar verbinden zodat iedereen snel een lijst namen en telefoonnummers krijgt als hij personeel zoekt. De namen zullen gesorteerd worden volgens een straal rond de desbetreffende zaak, zodat  alleen de juiste mensen  gevonden worden. Dus hoe groter het bestand, hoe beter voor iedereen. De site is nog volop in opbouw maar zal bij voldoende aanmeldingen zeker een succes zijn. (JV)



Algemeen
Aalst ook Veggie

Ook Aalst stapt op de trein van Veggiestad. Daarmee is Aalst  de tiende stad in Vlaanderen die zich voortaan officieel 'Donderdag Veggiestad' mag noemen.  De campagne zal gepromoot worden bij  scholen, horeca, burgers, stadspersoneel en bedrijven. De academie voor beeldende kunsten ontwierp  een affiche als campagnebeeld.Hett campagnebeeld zal onder andere in de vele eetgelegenheden van onze stad te zien zijn. In alle scholen en kinderdagverblijven van de stad zal er vanaf september op donderdag al één volwaardig vegetarisch gerecht gepromoot worden.  Nu nog honderden gemeenten overtuigen en Vlaanderen wordt helemaal veggie op donderdag. (JV)

 

 

 



Algemeen
Fraude bij Antwerpse horecazaken.

De geruchten deden al langer de ronde maar nu het onderzoek afgesloten is het duidelijk. In Antwerpen wordt een groep van een drietal horecaondernemers voor de rechter gedaagd op verdenking van fraude. Samen zouden ze voor  70 miljoen euro omzet verborgen hebben voor de fiscus. Dat alles gebeurde in samenwerking met kassafabrikant Euro Tap Control (ETC), ironisch genoeg ook de leverancier van de witte kassa’s in de horeca. Het Antwerpse parket had in eerste instantie ETC in het vizier maar heeft ondertussen zijn pijlen gericht op enkele horecabonzen. In het najaar komt de zaak voor de raadkamer. Het parket zal daar de doorverwijzing vragen van de verantwoordelijken van ETC en van de uitbaters. En dan maar laten dat ondergetekende destijds een opleiding gekregen heeft bij ETC om de kassa te manipuleren. (JV)



Algemeen
Antwerpse horeca steunt investeringen stad in citymarketing

Het Antwerpse stadsbestuur heeft de jongste tijd maar liefst 2.3 miljoen euro besteed aan citymarketing, met o.a de doortocht van de Ronde van Frankrijk en de reuzen van Royal de Luxe. Sommigen vinden dat dit te veel geld is. Het stadsbestuur argumenteert dat er een terugverdieneffect was en dat de stad hiermee op toeristisch vlak meer op de kaart werd gezet. De horeca treedt de stad bij en gelooft in een langetermijneffect. (pvo)



Algemeen
Petanque in Sint-Niklaas

De horeca in het Sint-Niklase centrum wil op het Sint-Nicolaasplein extra volk aantrekken (nu komen daar vooral jongeren). Daarom liet men op het plein een zandbak van vier op twaalf meter aanleggen, waar een spelletje petanque op gespeeld kan worden. De petanqueballen zijn te verkrijgen in de horecazaak de Cipierskelder. De petanquebaan blijft tot eind augustus liggen. (pvo)



Algemeen
Overlast Turnhouts uitgangsleven is verminderd

Het uitgangsleven in Turnhout had een lange tijd een slechte reputatie door overlast. Daarom nam het stadsbestuur in samenwerking met de politie en horeca maatregelen om dit probleem aan te pakken. Er kwamen extra camera’s, plaatsverboden en de politie was meer zichtbaar. Blijkbaar heeft deze aanpak vruchten afgeworpen, want de overlast is sterk verminderd. (pvo)



Algemeen
Horeca Kust en Westtoer zijn razend op treinbestuurdersvakbond

Een kleine groep treinbestuurders, verenigd in het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), is mistevreden over het loon en vakantiedagen. Daarom vinden ze er niet beters op om elke zaterdag tot eind augustus te gaan staken. Dat ze daarmee de gewone mensen (dagjestoeristen) én de kusthoreca treffen, laat de vakbond blijkbaar steenkoud. De kusthoreca en Westtoer vinden de acties ronduit schandalig. Volgens de West-Vlaamse toeristische dienst gaat de kusthoreca zo een slordige 7.7 miljoen euro aan inkomsten mislopen. Ook attractieparken als Plopsaland en Explorado en evenementen als Theater aan Zee en de Paulusfeesten gaan de impact voelen. (pvo)



Algemeen
Biowinkel hartje Gent

Gent krijgt binnenkort een biomarkt midden in centrum omringd door horecazaken op loopafstand.De horecazaken op de Korenmarkt, het Sint Baafsplein en de aanpalende straten zullen vanaf 19 augustus geen excuus meer hebben om geen biologische producten aan te bieden in hun zaak. In het  winkelcomplex Bourdon Arcade aan het Emiel Braunplein komt “ BE O”. Tijdens de Gentse Feesten komt er in de achterbouw al een pop-up-zaak, Pallet. Daar zullen Rosemarie Verlinden en Stijn Sprengers drank en humusgerechten serveren.  Vanaf  19 augustus opent de zaak echt. "BE O (Be Organic)” wordt  een biologische winkel die het principe van de vroege versmarkt verlengd. Er zullen  alleen producten verkocht worden die rechtstreeks van  de teler komen zonder andere tussenschakels. Groenten en fruit , kaas, brood, gedroogd fruit, olijfolie, wijn, koffie en andere droogwaren zullen aangeboden worden. Vlees wordt vacuüm verpakt na het versnijden. Het wordt een  400 vierkante meter grote voedsel-oase met gezond eten. De  leuze van de nieuwe zaak is: van boer tot bord, van veld tot vork. Niet alleen de passant maar ook de horeca kan er  gebruik van maken. (JV)



Algemeen
FlandersforFoodies

Gert De Mangeleer, Peter Goossens en Kobe Desramaults moeten meer toeristen naar Vlaanderen lokken. Toerisme Vlaanderen ontwikkelde een toolkit. Ondermeer deze drie sterren koks worden vaak in het buitenland gevraagd voor demonstraties. Vooral hun eigen restaurant komt daarbij in de kijker maar Vlaanderen als toeristische bestemming minder In de toolkit zit onder meer een promotiefilmpje over de Vlaamse eet- tafel en – en drinkcultuur en enkele cijfers en weetjes over Vlaanderen. Dat alles past in de campagne ‘FlandersforFoodies. In iedere toolkit is er ook plaats voor een persoonlijk filmpje per chef en de lokale producten die ze gebruiken. De eerste toolkits werden eind mei voorgesteld op een grote culinaire beurs in het Oostenrijkse Graz. Alleen jammer dat niet iedere Vlaamse kok die in het buitenland demonstraties geeft zo’n toolkit heeft. (JV)



Algemeen
Mosselsector tevreden over nieuwe oogst

De mosselsector in Zeeland is tevreden over de nieuwe oogst. “De smaak is uitstekend en de mosselen zijn wat groter van stuk en goed van vis”, zegt Nico van Zantvoort, veilingmeester van de Nederlandse Mosselveiling in Yerseke.

De hoeveelheid mosselen die er dit jaar beschikbaar komen is nog niet bekend. “Pas later in het seizoen weten we precies hoeveel dat wordt". Het pannetje Zeeuwse mosselen blijft een populair gerecht. De komende tijd gaan miljoenen kilo's naar de Belgische markt. Anders dan in Nederland is de mossel sterk verankerd in onze eetcultuur, alhoewel de laatste tijd de mosselconsumptie licht stijgt. Toch consumeert onze noorderbuur nog steeds weinig mosselen tegenover de Belg. Ligt het percentage mosseleters in Nederland op 12, in ons land is meer dan 60 procent van de bevolking vaste afnemer van het zwarte goud. “Dat land halen we nooit in. Mosselen eten is in België een vast onderdeel van de eetcultuur”, zegt men bij bij het Nederlands Visbureau. (mvdv)



Algemeen
Politieke mayonaise

Soms kan men zich afvragen waar de overheid zich mee bezig houd. Zelfs ‘mayonaise’ staat op de agenda.  De overheid wil de 'mayonaisewet' aanpassen die de samenstelling van de populaire saus regelt. Bij een 60 jaar oud Koninklijk Besluit is  vastgelegd dat mayonaise minstens 80 procent vetstof en 7,5 procent eigeel moet bevatten om de naam mayonaise op het label te mogen plaatsen. Dit tot grote ergernis van de producenten voor wie het allemaal wat minder vet mag bevatten zoals in het buitenland. De Belgische sauzenmakers willen dan ook dat het 60 jaar oude KB zo snel mogelijk wordt aangepast. Maar consumentenorganisaties vrezen dat een soepelere wet de kwaliteit van de saus zou aantasten. Volgens minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) worden alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel gebracht om een definitief voorstel tot aanpassing uit te werken.  Zou zelf gemaakte mayonaise zoals veel horecazaken gebruiken ook onder die wetgeving vallen? (JV)



Algemeen
Heineken of Maes

Voetbalploeg KAA Gent is landskampioen en mag de komende maanden dus meespelen in de UEFA Champions League. Dat wil wel zeggen dat in de Ghelamco Arena bij die wedstrijden alcoholvrij bier moet moet geschonken worden. Tijdens wedstrijden van de Champions League mag alleen Heineken getapt worden. Belgen zijn echter geen fan van de Nederlandse limonade die onterecht het label bier opgekleefd krijgt. In de Ghelamco Arnea wordt standaard Maes Pils getapt, en sinds 2008 maakt Alken Maes deel uit van de Heineken-groep. Dus is het mogelijk dat tijdens de matchen van de Champions League reclame zal gemaakt worden voor Heineken (bijvoorbeeld op de borden rond het veld), en dat er wel degelijk Maes uit de tap komt. Al zal dat dan wel de alcoholvrije versie, Maes Zero, moeten zijn. Bij Ghelamco werken ze met biertanks maar of die Nederlandse limonade daar in kan is nog maar de vraag. De Champions League-wesdtrijden starten half september. Of er in VIP ruimtes en het restaurant met genodigden alcoholvrije wijn of champagne zal geschonken is ons niet duidelijk. Een idee om een mobiel café te plaatsen naast de Ghelamco? (JV)



Algemeen
Staking bij horeca?

Een aantal horecazaken roepen op om 21 juli de feestdag van de zwarte doos te vieren. Ondermeer via verschillende sociale media wordt opgeroepen voor een nationale sluitingsdag van de horeca. ‘ Een feestdag in de horeca kost de werkgever 40 - 50 en EUR per uur en meer. Wat is de toegevoegde waarde van een werknemer op dergelijke uren? Waar blijven de beloofde maatregelen? Blijft het met wat populistische uitspraken en kleine toegevingen die voor de meeste horeca geen enkel nut hebben? Een overheid die er niet in slaagt om een sector in een wettelijk kader winstgevend te laten functioneren moet zichzelf in vraag stellen en niet de sector. Zonder doorgedreven begeleidende maatregelen en zin voor realiteit betekent de invoering van de black box het einde voor heel wat horecazaken die het op vandaag reeds moeilijk hebben.’. Het is de motivatie van al tientallen horeca zaken die willen meedoen. Het aantal groeit dagelijks wel aan maar of de actie enig effect zal hebben is nog  maar de vraag want veel bewindvoerders zijn in die periode of in het buitenland of op uitgebreide officiële recepties. (JV)



Algemeen
Nieuwe gastronomische zomeractie in de Leiestreek

Toerisme Leiestreek organiseert samen met 35 restaurants een originele zomeractie met voordeeltarieven. Voor de nieuwe zomeractie zijn enkel authentieke adressen Michelin en Gault&Millau geselecteerd. De actie loopt van 15 juli tot eind september.

 De Leiestreek telt tientallen grote en kleine adressen die de gastronomische troeven van de regio presenteren. Naast een hele reeks authentieke adressen nemen ook topadressen deel aan de zomeractie. Het aanbod varieert van het tweesterrenrestaurant La Durée in Izegem, over jonge topchefs zoals in de restaurants Boury uit Roeselare, Table d’amis uit Kortrijk of Marcus uit Deerlijk, tot restaurants met een Bib Gourmand vermelding zoals Le Grand Bleu in Gent en Villared in Izegem.

Van 15 juli tot eind september presenteren 35 restaurants een speciaal Leiestreekarrangement. De restaurants bieden telkens een bijzonder voordeel zoals een uitzonderlijk menu tegen een scherpe prijs, gratis aperitief of koffie, een extra gerechtje, 10% korting of zelfs gratis vervoer naar een nabijgelegen Bed & Breakfast. Uit het grote aanbod van innovatieve adressen in de Leiestreek zijn voor de zomeractie enkel sterrenrestaurants en adressen van Gault&Millau geselecteerd.

 Een extra troef van de zomeractie is de wedstrijd. Wie reserveert in één van de restaurants maak kans op een etentje voor twee personen in het sterrenrestaurant Berto te Waregem.  Alle deelnemende restaurant en de wedstrijdformule staan vermeld op  www.toerisme-leiestreek.be/gastronomie



Algemeen
Vismarkt Brugge

Er zit nieuw leven in de Brugse Vismarkt. In de zomermaanden juli en augustus mogen de handelaars van de Vismarkt en omliggende straten krijgen groen licht om er elke vrijdag van 16u tot 20u eet- en drankstandjes op te zetten. Het historische plein heeft echter nog heel veel meer mogelijkheden. Ooit werd geopperd om van de vismarkt een overdekte voedselmarkt te maken. Een idee dat nog niet in de Reien gevallen is maar nog moet uitgewerkt worden. Het zou jammer zijn moest het historisch plein leeg blijven. Ook de omliggende horeca zaken kunnen alleen maar baat hebben met de heropleving van de Vismarkt. Met of zonder vis. (JV)



Algemeen
Rook in Ghent River

Minstens vijftig gasten en medewerkers van het Ghent River Hotel aan de Gentse Waaistraat zijn op 2 juni even geëvacueerd nadat er rook ontwikkeling was in de kelder. Er werd een tent geplaatst met koffie voor de klanten en het personeel. Een onderzoek moet nog uitmaken wat de oorzaak van de onvoorziene rookontwikkeling was. (JV)



Algemeen
Carcasse

Het kon niet uitblijven. Hendrick Dierendonck, de bekendste slager van het land heeft zijn eigen restaurant te Koksijde. In Carcasse serveert men niet alleen het beste vlees maar ook hart, lever en tong.

Aan het fornuis staat de Britse kok Michael Yates die zijn strepen verdiende bij ondermeer Sergio Herman.

Van slager tot restaurant uitbater het is maar een kwestie van het verschil tussen uitbeenmes en de pan. (JV)  



Algemeen
Lijstjes verschillen

De ene lijst is blijkbaar de andere niet. In de lijst van ' World's 50 Best' zag Peter Goossens zijn restaurant Hof Van Cleve onlangs nog onterecht dalen, maar in de culinaire ranglijst van WBP stars staat hij aan de top. Ook Likoké, het restaurant van Piet Huysentruyt in Les Vans in de Ardèche, staat twee jaar na opening op nummer 45. Het Hof Van Cleve staat op een gedeelde tweede plaats met El Celler de Can Roca in Spanje, dat zichzelf volgens de 'World's 50 Best' het beste restaurant ter wereld mag noemen. Allebei de restaurants halen 94 punten. Hof van Cleve krijgt de superlatieven 'zo fantastisch, zo geniaal, zo slim, zo helder, zo verfrissend, zo briljant en zo warm dat niemand het zou mogen missen' van de recensenten van WPB stars, die sinds enkele jaren de wereld rondreizen op zoek naar de beste restaurants en hotels ter wereld. Hof van Cleve heeft de hoogste notering in de WPB lijst, maar ook Hertog Jan staat in de top 50: het restaurant van chef Gert De mangeleer heeft de 38ste plaats. Op plaats 45 staat  Likoké, het restaurant van Piet Huysentruyt. Recensenten verschillen blijkbaar al eens van mening.(JV) 



Algemeen
SDVO kopje onder?

De Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO) gaat (of is al) wellicht op de fles. De Oostendse vereniging kreeg destijds veel aandacht door het proefproject om Belgische mosselen te kweken maar dat idee is letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Volgens Europa moet SDVO de 2  tot 3 miljoen overheidssteun terug betalen. Recent moest het SDVO ook een project staken waarbij  containers vol diepgevroren Vlaamse pladijs en schol naar Hongkong liet overvliegen. Als het van de regionale en federale regering afhangt komt er een nieuwe stichting maar dan minder commercieel en onder de hoede van wetenschappers. (JV)

 



Algemeen
Volkscafés in de Kempen

Toerisme Provincie Antwerpen sloeg de handen in elkaar met gemeenten zoals Herenhout, Nijlen, Berlaar, Heist-op-den Berg en Hulsthout om een fietsroute te creëren langs nog echte volkscafés.

De route loopt langs 10 cafés en is 59 km lang. Hoe de laatste kilometers afgereden worden na tien stops is nog maar de vraag. (JV) [foto Joren De Weerdt]



Algemeen
Foodweb.be

Wie bij de opstart van de site foodweb.be meteen wou kijken hoe veilig zijn frituur of restaurant, bakker of ander bedrijf die rechtstreeks voedsel levert wel kon zijn had bij de opstart wel enkele problemen. De site was meteen overbelast. Tienduizenden mensen probeerden gelijktijdig de site te raadplegen. Maar volgens het FAVV is de site gewoon overbelast geweest. De media aandacht zal daar wel voor een stuk tussen zitten. (JV)

 



Algemeen
Ieper in het donker

In Ieper is er door een lichtplan vaak pikdonker in bepaalde straten. Dat zorgt vaak een gevoel van onveiligheid. Volgens  Kris D’husser voorzitter van Unizo Ieper zou het beter zijn de helft van de verlichting te doven. Dan is het fenomeen weg dat in één straat alles brandt en om de hoek het pikdonker is. Hotel Ariane heeft zijn klanten alvast voorzien van zaklampen uit veiligheidsoverwegingen en om de weg naar het hotel terug te vinden. (JV)



Algemeen
Pietro Leeman op Horeca Expo

Het is nog enkele maanden ver van nu maar nu al verschijnen er hier en daar berichten over Horeca Expo eind november. Inschrijvingen voor de talrijke workshops staan open en ondermeer Pietro Leemann komt koken. Hij is de chef van het Milanse restaurant Joia. Het eerste veggierestaurant in Europa dat een Michelinster kreeg. Onlangs werkte hij ook nog mee aan een kinderboek over vegetarisme. Als veggie-stad probeert stad Gent de Veggie – sterrenchef nog langer in Gent te houden dan nodig voor Horeca Expo. Als er een kookworkshop op kindermaat komt is nog maar de vraag. Als veggie hoofdstad kan dit bezoek alvast tellen. (JV) 

 



Algemeen
Flexi-jobs op de helling

Het is niet makkelijk om in België beslissingen te nemen. Achter iedere hoek van iedere wetgeving lonkt er wel iets of iemand mee. Zo is de Raad van State is niet mals voor de plannen van de federale regering om flexi-jobs in te voeren in de horeca. Staatssecretaris Bart Tommelein wil desondanks doorzetten. Voor wie het nog niet mocht weet, in het systeem van flexi-jobs kunnen werknemers die al minstens viervijfde werken, aan een voordelig tarief bijverdienen in de horeca. Op hun arbeid zou de werkgever enkel een bevrijdende RSZ-bijdrage van 25 procent moeten betalen. Maar volgens de Raad van State stroken die flexi-jobs niet met het gelijkheidsbeginsel. Er zijn grote vraagtekens bij het feit dat het systeem enkel geldt voor de horeca. Hetzelfde bezwaar maakt de Raad van State, begrijpelijkerwijs, voor de fiscaal gunstige overuren. Staatssecretaris Tommelein laat zich door deze kritiek echter niet uit zijn lood slaan. Bij monde van zijn woordvoerster verklaarde hij dat het horecaplan nog vóór het zomerreces in tweede lezing langs de ministerraad zal passeren. Het kabinet zal hierbij rekening houden met de opmerkingen van de Raad van State en waar nodig het plan bijsturen. (JV)



Algemeen
Piet Patron

Er blijkt tot ergernis van de kijkers - laat staan van horeca vakmensen - geen einde te  komen aan televisieprogramma’s die een blik in de keuken werpen van televisiekoks. In het Zuid-Franse Les Vans zijn de opnames bijna afgerond voor het nieuwe programma Piet Patron dat op de zelden bekeken kookzender Njam zal uitgezonden worden. Of het programma ook op Vier zal uitgezonden worden is nog onduidelijk. Piet ziet het programma als een reclame voor zijn sterrenrestaurant Likoké dat in het najaar soms een commercieel dipje kent. De vijf afleveringen zullen aantonen hoe het er echt aan toe achter de schermen van Likoké. De afleveringen komen vanaf begin september op Njam. Wie niks wil bijleren over gastronomie kan kijken, wie alles al weet kan zich nu al beginnen ergeren. Er was ooit een tijd dat koks aan het fornuis stonden en niet in de lens van een camera. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
De ‘Langste Tafel’ voor het goede doel

Op vrijdag 17 juli wordt een meterslange tafel opgesteld in Antwerpen. Dan kan je dineren op het vier meter hoge terras van Hangar 26/27 op de Rijnkaai. Aan tafel is er plaats voor zo’n 300 personen. Voor 45 euro krijg je een aperitiefje en een driegangenmenu voorgeschoteld door enkele gerenommeerde chefs. Chef Elke Vandormael van Murni schotelt je een verrassend gluten- en lactosevrij voorgerecht voor. Het hoofdgerecht is mede-ontworpen door tweesterrenchef Viki Geunes van ’t Zilte. Chef Jo Bussels van restaurant Radis Noir zorgt voor een heerlijk dessert als afsluiter. Nadien kan je nog even natafelen en het weekend inzetten op ‘het langste terras’, aper’eau. De opbrengst gaat integraal naar Moeders Voor Moeders, een Antwerpse vzw die materiaal en voedselpakketten verdelen aan gezinnen met jonge kinderen die het financieel heel moeilijk hebben. (pvo)



Beurzen - congressen - evenementen
Smakelijke Gentse Feesten

De Gentse feesten komen er aan. Veel optredens, hopelijk mooi weer, maar het ook steeds weer een tiendaagse waarbij ook culinaire en andere horeca gelinkte activiteiten aan bod komen. Wat gedacht bijvoorbeeld van een doorkijkhotel, een food trucks festival tijdens Polé Polé of een streekgebonden brunch. Veel horecazaken stellen ook een speciaal menu samen of organiseren speciale activiteiten zoals ondermeer  restaurant Carte Blanche waar het thema dit jaar textiel is. Veel  horecaondernemers weten tijdens de Gentse Feesten in te spelen op het aanwezige publiek maar weten ook origineel uit de hoek te komen. Gelukkig wordt langzaam maar zeker het hamburger en friet festijn naar de achtergrond verdrongen. (JV)    



Beurzen - congressen - evenementen
Dag van de Vlaamse Vis

Op zaterdag 15 augustus heeft voor de 2e maal de ‘Dag van de Vlaamse Vis ‘in Zeebrugge.Havenrondvaarten een smaakboot, kooktheater & showcooking, kookwedstrijd, enz;;; het is maar een onderdeel van het programma. De Dag van de Vlaamse Vis wil vooral een promotie zijn van alle vissoorten en schaal en schelpdieren die de Vlaamse vissers aan wal brengen. Er is ook een gastro- sneukelroute waarbij vaak originele visgerechten naar voor geschoven worden. Duurzaamheid is de rode draad die door deze loopt. Wellicht ook een inspiratiebron voor horeca mensen die graag met vis werken maar niet steeds de juiste weg vinden. (JV)  



Beurzen - congressen - evenementen
Samenwerking horecavakbeurzen BBB en Folie Culinaire met het Franse Equip’Hotel

Horecavakbeurzen BBB en Folie Culinaire, die van 5 t/m 7 oktober plaatsvinden in MECC Maastricht, gaan samenwerken met een van de toonaangevendste horecavakbeurzen van Europa, het Franse Equip’Hotel.

Equip’Hotel is de internationale vakbeurs voor horecaprofessionals, met een uitgebreid aanbod van producten en diensten voor de hospitality- en cateringbranche. Het evenement vindt in 2016 voor de 51e keer plaats in Porte de Versailles in Parijs. Er komen naar verwachting ruim 110.000 bezoekers, 1.600 exposanten en 350 chefs, met in totaal 70 Michelin sterren.

Net als BBB en Folie Culinaire is Equip’Hotel een bron van inspiratie, een plek waar innovatieve trends en producten op het gebied van horeca worden gepresenteerd. Bij de beurzen wordt een uitgebreid randprogramma aangeboden, met uiteenlopende demonstraties en netwerkmogelijkheden. 

 

De BBB, Folie Culinaire en Equip’Hotel gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van marketing & communicatie. Gezamenlijk worden bezoekers geworven door een uitgebreide on- en offline mediacampagne en speciale acties. Hierdoor wordt de positie van de BBB in de hotelsector verder versterkt.

De BBB vindt dit jaar voor de 61e keer plaats. Circa 14.000 bezoekers en 275 exposanten ontmoeten elkaar in een Bourgondische sfeer. Gelijktijdig met de BBB vindt in MECC Maastricht Folie Culinaire plaats, het vakevent voor de internationale topgastronomie.

Meer informatie: www.bbbmaastricht.nl, www.folieculinaire.com en www.equiphotel.com



Beurzen - congressen - evenementen
Bockor Rock herrijst

Op 4 en 5 september  2015 verandert het Begijnhofpark in Kortrijk in een ware Rockscène. Dan organiseert Oink Events er Bockor Rock, een Kortrijkse stadsfestival dat jaren van het toneel verdween. Op vrijdag en zaterdag staan er tal van groepen geprogrammeerd om er topevenement van te maken. Er is voor elk wat wils, zoals een OMER. en LeFortzone voor zij die het wat rustiger aan willen doen, een alternatieve BLAUW zone en een hippe Kriek Max zone.

Bockor Rock geeft vooral een podium aan jonge, Kortrijkse bands zoals Louie, Sperwer en Momma Said So. Maar ook enkele gevestigde waarden zoals de Green Onions zullen er hun beste acts neerzetten.  Ook Burgemeester Vincent Van Quickenborne komt er een DJ Set draaien. Ook de kinderen zijn niet vergeten, er is voldoende animatie voorzien. Ter promotie van Bockor Rock openen de organisatoren een Pop-Up Bockor Rock Café in hartje Kortrijk. Daar worden elke woensdag en zaterdag akoestische concerten gespeeld. Dit Bockor Rock café vindt u op Nedervijver 6 in Kortrijk.  Zet alvast 4 en 5 september 2015 in uw agenda en breng zeker ook een bezoekje aan het Bockor Rock Café. Binnenkort meer info op www.bockorrock.be



Beurzen - congressen - evenementen
Dubbel zo vaak gelegenheidsarbeiders

De horeca mag vanaf 1 juli, onder bepaalde voorwaarden dubbel zo vaak gelegenheidsarbeiders inzetten als tot nu toe het geval was: 200 dagen per jaar in plaats van 100 dagen. Gelegenheidsarbeiders zijn werknemers die kunnen ingezet worden op piekmomenten. De verdubbeling is één van de maatregelen die de invoering van de witte kassa moet compenseren. Een goed initiatief volgens Horeca Vlaanderen maar toch is het nog wachten op bijkomende maatregelen zoals loonkosten verlaging en de verlaging van de BTW. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Beste Begische Bartender

Begin juni werd Jurgen Nobels verkozen tot de beste Belgische bartender. De Oostendenaar volgt daarmee Hannah uit Knokke op. Aan de Vlaamse kust zit blijkbaar veel talent achter de toog. In Histoires d’ O in Oostende weten ze al lang de kunste van bartender Jurgen Nobels te  waarderen. Jurgen mag in september naar de internationale finale in Zuid-Afrika waar hij zal moeten onemen tegen 57 andere beste barmannen ter wereld. (JV)   [©Johan Van Droogenbroeck]

 



cafés - brouwerijen - discotheken
Een dagschotel

De Bocholtse brouwerij Martens lanceert volgende week een nieuw bier, gelinkt aan FC De Kampioenen. De nieuwe drank krijgt de toepasselijke naam De Dagschotel. Via een app kan je de personages op het flesje zelfs tot leven wekken. Wie wil, kan vanaf maandag een biertje achteroverslaan in het gezelschap van Boma, Carmen of acht andere personages uit FC De Kampioenen. En dat kan bíjna letterlijk genomen worden. Dankzij een knap staaltje techniek kan de klant De Kampioenen die op het bierflesje staan afgebeeld virtueel tot leven wekken. ‘Daarvoor moet je eerst de app De Dagschotel downloaden’, zegt Danny Dresselaerts van Brouwerij Martens. ‘Wie daarna met de camera van zijn smartphone of tablet over het flesje beweegt, brengt het personage tot leven.’ Elke Kampioen brengt vervolgens een boodschap en maant de klant aan om naar de website van het Kampioenenbier te surfen. Daar kan de klant ook  prijzen winnen. Door twee flesjes gelijktijdig voor de camera te houden, kan men zelfs een gesprek creëren tussen pakweg Xavier en Carmen. Het bier (de dagschotel) wordt wel aangeboden in plastic flesjes. Een knap staaltje van techniek maar de vraag blijft waar de tijd is om zalig van een Belgisch biertje te genieten zonder een gsm als bierkaartje. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Café Fat Boys (Elsene) moet dicht

De populaire Amerikaanse sportbar Fat Boys in Elsene moet eind augustus noodgedwongen de deuren sluiten. Bierbrouwer AB Inbev wil het contract niet verlengen, omdat  die een ander concept in het café wil. De uitbaters van Fat Boys reageren geschokt en zeggen dat ze pas 5 maanden voor het einde van het contract wisten dat ze moesten stoppen. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Ministers willen einde maken aan ‘wurgcontracten’ tussen brouwers en cafés

De ministers Peeters van Economie en Borsus van Middenstand willen in het najaar samen aan tafel zitten met de brouwerijen en de cafésector. Op de agenda staat een gesprek over de zogenaamde ‘wurgcontracten’ tussen brouwers en caféuitbaters. Caféuitbaters die een café uitbaten die eigendom is van een brouwerij, moeten soms bepaalde volumes verkopen en zijn ook niet altijd vrij om drank van concurrenten aan te bieden. De bedoeling van de gesprekken is om een hervorming op het getouw te zetten die evenwichtig en aanvaardbaar is voor alle partijen. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Nieuwe brouwerij voor Van Honsebrouck

Op 7 juli werd de productie van het eerste proefbrouwsel in de in opbouw zijnde nieuwe brouwerij Van Honsebrouck in Izegem opgestart. De nieuwe brouwerij wordt volledig operationeel in januari 2016 en is een unicum in Vlaanderen. Het is immers zeer uitzonderlijk dat een volledige brouwerij verhuist, meestal gaat het om delen ervan of wordt er gedelocaliseerd naar het buitenland. De nieuwe brouwerij vertegenwoordigt een investering van € 40 miljoen, waarvan € 1 miljoen van de Vlaamse Overheid. De grondwerken gingen in september 2014 van start en op 7 juli werd de nieuwe brouwzaal officieel in gebruik genomen.

Op de foto bij de officiële opening van de nieuwe brouwzaal: vlnr. Bert Maertens (burgemeester Izegem), Xavier Van Honsebrouck (CEO Brouwerij Van Honsebrouck) en Kurt Windels (burgemeester Ingelmunster).



Catering
David Bertolozzi (Restaurant Berto) kookt tijdens topwedstrijden Essevee

David Bertolozzi van het sterrenrestaurant Berto in Waregem gaat tijdens topmatchen van voetbalclub Zulte Waregem koken in het Regenboogstadion. De maaltijden worden door de kok gemaakt in zijn restaurant en opgewarmd en geserveerd in het Regenboogstadion. Van een eigen restaurant in het stadion is geen sprake. Hiervoor zou onderhandeld worden met Piet Huysentruyt. Overigens blijft Essevee samenwerken met vaste cateraar Sint-Christophe uit Zulte. (pvo) 



Hôtellerie
Hotelketens participeren steeds meer in startups

Om de concurrentie van Airbnb af te slaan, investeren steeds meer hotelketens in zogenaamde startups, die alternatieve overnachtingsmogelijkheden aanbieden. Zo participeert Hyatt in Onefinestay, dat alternatieve overnachtingen in het hogere segment aanbiedt. Wyndham neemt een belang in LoveHomeSwap, terwijl Intercontinental in zee gaat met Stay.com. De hotelketens geven al langer toe dat ze de opkomst van platformen voor alternatieve overnachtingsmogelijkheden in  het verleden zwaar hebben onderschat. (pvo)



Hôtellerie
Logeren in Vlaanderen pleit voor verplichte erkenning en classificatie van logiesverstrekkende bedrijven

Het nieuwe logiesdecreet streeft naar minder rompslomp en wil alle logiesvormen dezelfde normen opleggen. Ook nieuwe concepten als Airbnb krijgen een wetgevend kader. Nieuw is dat de officiële erkenning als logiesvertrekkende bedrijf niet langer nodig is. Bovendien is de kwalificatie voor logiesverstrekkende bedrijven met sterren niet langer verplicht. De hotelier die toch een sterrenclassificatie wil, zal die voortaan zelf moeten aanvragen. Logeren in Vlaanderen vzw, de publiek-private samenwerking tussen de 5 Provinciale Toeristische Organisaties en de private logiessector (Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme vzw en Horeca Vlaanderen) betreurt dat zowel  de verplichte erkenning als de verplichte classificatie  op de schop gaat. Logeren in Vlaanderen vzw meent dat deze vrijwilligheid op termijn de consument onvoldoende waarborgen zal bieden voor veiligheid en kwaliteit. De vzw pleit er daarom voor dat een erkenning voor hotels, gastenkamers, vakantiewoningen en openluchtrecreatieve bedrijven door de overheid verplicht blijft. Ook de hotelkwalificatie moet volgens de organisatie verplicht blijven. Volgens Logeren in Vlaanderen bood deze classificatie enerzijds duidelijkheid over basiscomfort aan de consument en anderzijds werd het logies hierdoor aangespoord om de kwaliteit te verhogen. (pvo)



Hôtellerie
Iconisch Londens hotel The Lanesborough is terug open

Oetker Collection verwelkomde op 1 juli de heropening van The Lanesborough in Londen. Het iconische hotel ging opnieuw open na een grondige renovatie. De opknapbeurt gebeurde in de 93 kamers en in de publieke ruimtes. De renovatie duurde een jaar en half en brengt opnieuw eerbetoon aan het architecturale erfgoed van het gebouw, met de typische stijl uit het Regency-tijdperk. (pvo)



Hôtellerie
IHG lanceert Spire Elite

IHG (InterContinental Hotels Group) heeft het nieuwe toplidmaatschapsniveau van IHG Rewards Club, Spire Elite gelanceerd. Het nieuwe lidmaatschap wordt ingevoerd om de trouwste leden te erkennen en te belonen. Ter gelegenheid van deze lancering, heeft de wereldbekende reisfotograaf Steve McCurry - gekend voor zijn fotografisch portret 'Afghan Girl' uit 1984 -  een aantal iconische foto’s gemaakt voor 's werelds grootste hotelloyaliteitsprogramma. Als onderdeel van de Spire Elite-lancering, heeft IHG Rewards Club het Rewarding Experiences Digital Hub opnieuw gelanceerd (ihgrewardsclub.com/rewardingexperiences) waar alle voordelen te vinden zijn voor IHG Rewards Clubleden over de hele wereld en voor de vier IHG Rewards Club-lidmaatschapsniveaus. (pvo)



Hôtellerie
Hotelrapport 2014: speciale aandacht voor sociale media

De Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maakte bij monde van de auteurs Christian Holthof en Sophie van Tilburg, begin juli de resultaten van het Hotelrapport 2014 bekend. Het Hotelrapport is een initiatief van de Plantijn Hoogeschool i.s.m. Toerisme Vlaanderen, de hotelverenigingen en diensten voor toerisme van de vijf kunststeden  Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen.

Het rapport biedt opnieuw interessante inzichten op het vlak van de bruto-kamerbezetting, de gemiddelde kamerprijs (kamerprijs exclusief ontbijt en taksen) en de REVPAR (revenu par available room of opbrengsten per beschikbare kamer) en biedt interessante gegevens op het vlak van werkgelegenheid. Met heel wat statistieken en cijfermateriaal, zowel over aanbod als vraag,  met speciale aandacht voor de sociale media en de positie van de elektronische distributie en de OTA’s.

Een uitgebreide bespreking vinden de lezers van ons magazine Hotel Business in de volgende editie.



Ondernemingen - Bedrijven
Creëer een theebeleving voor uw gasten en verhoog uw omzet

Thee is ‘hot’. Almaar meer mensen kiezen bewust voor thee en zoeken actief naar het perfecte theemoment. De horeca kan hiervan profiteren, door thee letterlijk op de kaart te zetten en gasten een echte theebeleving te bieden.

Om horecaondernemers te helpen een echte thee-ervaring te creëren, ontwikkelde Lipton vier theeconcepten, elk met hun eigen specifieke presentatiemateriaal. Op kantoor, tijdens een conferentie of meeting, op hotel en restaurant, in een café of brasserie… Er is een kopje thee voor elk consumptiemoment met Lipton Everyday (speciaal ontwikkeld voor bedrijven en instellingen, perfect voor elk moment van de dag), Lipton Trendy T (een eigentijdse selectie kwalitatieve theesoorten in piramidezakjes), Lipton Premium (een elegante, unieke selectie van thee en infusies in premium verpakking), Tea Fusion (een nieuwe en opwindende thee-ervaring voor de horeca. De Tea Fusion machine brouwt keer op keer het perfecte kopje thee, in minder dan een minuut. En dankzij de capsules met losse theeblaadjes geen gemors meer! Uw klanten kunnen het hele brouwproces volgen, voor een uniek theemoment).

Zet uw thee op de kaart: niet alleen een divers aanbod maar ook de manier waarop u uw thee presenteert, heeft een impact op uw omzet. Uit de recentste Brainjuicer Tea Visibilitea studie blijkt dat 66% van de horecabezoekers zich laat beïnvloeden door het menu, 50% door de displays met de presentatie van het product en 40% door de posters die in de zaak ophangen. Om horeca-uitbaters te helpen hun thee op de kaart te zetten en hun omzet te boosten, ontwikkelde Lipton een handige Menu card tool met tips voor een optimale theebeleving. Lipton_Rotterdam_Lowres.mp4 Klik hier om de Menu card tool met handige tips voor hoe thee op uw menu te zetten te downloaden. Wilt u informatie over hoe Lipton uw gasten een unieke theebeleving kan bieden? Bestel uw gratis sample op ufs.com/lipton.



Ondernemingen - Bedrijven
SAS Distilleries stelt nieuwe producten voor

SAS DISTELLERIES is een kleine familiale stokerij die jaarlijks ongeveer een 6000 flessen zal  produceren. Als eerste product werd de ANGELICUS GIN gelanceerd naar een oud recept uit de 18 de eeuw. Per batch zijn er een 200 flessen beschikbaar en er zullen een 3 tal bacthes per twee maand worden gemaakt. De bedoeling van Prof dr. Benedikt SAS en de medeoprichtster Katie DE HENAU is zoveel mogelijk op basis van oude recepten en met lokale producten te werken waar mogelijk. Op 13 juli werden drie nieuwe producten voorgesteld die vanaf 15 augustus op kleine schaal zullen beschikbaar zijn: Epona (een eau de vie van aardbeien gemaakt met volle grondaardbeien uit het Waasland. Er werden voor de eerste batch een halve ton aardbeien gebruikt wat resulteerde in 200 genummerde flesjes van 37,5 cl.);  Charleville Rhum (licht gerijpte rhum – 50 cl flesjes in zeer beperkte oplage verkrijgbaar), en Cacao de Cocoa  (een unieke chocoladelikeur steeds gemaakt op basis van origine chocolade, de eerste batch wordt gemaakt met een origine chocolade uit Ghana). Verdeling naar cavisten en wijnshops gebeurt exclusief door K & L Connecting, contact: karel@klconnecting.be

 



Ondernemingen - Bedrijven
Vernieuwing bij Makro en Metro

Er beweegt wat aan de top bij Metro en Makro België. Jean-Luc Tuzès, die aan het hoofd stond van beide enseignes, gaat op pensioen en wordt opgevolgd door het duo Vincent Nolf (bpost) en Antonio Baptista (Metro Group). Vincent Nolf (momenteel nog Managing Director Business Clients Mail bij bpost) wordt eind september, begin oktober de nieuwe CEO van Metro België. Daarnaast zal hij ook “deputy-CEO” van Makro België zijn. Nolf keert daarmee na vier jaar bij bpost terug naar Makro, waar hij indertijd Customer Management Director was. De Portugees Antonio Baptista is al sinds begin deze maand aan de slag als  Algemeen Directeur van Makro Cash & Carry België. Daarvoor was hij onder andere CEO van Real Rusland en Global director non food bij Metro/Makro. De komst van het nieuwe CEO-duo betekent wellicht een nieuw hoofdstuk voor Metro/Makro in ons land. Vorig jaar moest Makro nog een grote herstructurering doorvoeren waarbij nieuw, ervaren, bloed wellicht ook enkele veranderingen zal zorgen. (JV)



Ondernemingen - Bedrijven
Booghs overgenomen

Een kermis zal nooit meer hetzelfde zijn. Werner Booghs heeft namelijk zijn oliebollenkraam (bijna wereldberoemd) overgelaten aan Johny Wastijn en zijn echtgenote Ania Van Severen. In een volle feesttent kwamen burgemeesters, foorkramers en kermisorganisatoren samen voor de officële overname. Een kermis zonder de goedlachse Werner Booghs: we kunnen het ons (zelfs persoonlijk) moeilijk voorstellen. (JV)



Ondernemingen - Bedrijven
Cheesepairing met bieren van Brasserie Dubuisson

Na een eerste oefening waarbij de gastronomische bieren gecombineerd werden met allerlei gerechten (Foodpairing), is Brasserie Dubuisson nog een stapje verder gegaan en werd deze keer gefocust op kaas en bier samenstellingen (Cheesepairing).  Met oog op het beter informeren en begeleiden van de consument, bracht Brasserie Dubuisson enkele chef-koks samen met verscheidene gerenommeerde kaasmakers en liet hen daarop hun assortiment bieren proeven en ontdekken. Samen werd vervolgens gezocht naar het perfecte huwelijk tussen deze Dubuisson bieren en gerechten op basis van kaas. Tijdens deze opdracht was het bier dus niet enkel zomaar een ingrediënt maar eerder een smaakvolle extensie van elk gerecht. Dit comité van experts werd samengesteld uit enerzijds twee gerenommeerde kaasmeesters, namelijk Pascal Fauville (A table !, Hannut) en Harry Schockaert (Huis Schockaert, Mechelen) en anderzijds twee chefs, zijnde Pierre Résimont (L'eau Vive) en Stefaan Couttenye ('t Hommelhof). Daarnaast hebben ook ‘bier specialisten’ aan het project deelgenomen: Erik Verdonck, Baudouin Havaux, Eric Boschman, Bert Kruismans, Bart Lamon en Luc de Raedemaeker bundelden hun kennis en expertise om de creaties nog dat tikkeltje extra te geven.



Publicaties
Sri Lanka Food

Omdat het niet steeds steak met frieten hoeft te zijn is er zopas een kookboek verschenen ‘Sri Lanka Food’. Sarogini Kamalathan bundelde meer dan 100 gerechten die ze vanuit haar ervaring in Sri Lanka heeft neergeschreven. Een traditionele of vegetarische rijsttafel, wortel en spruitjes met kokos of lamscurry met yoghurt. Het is maar een wilde pluk uit de vele gerechten. De keuken van Sri Lanka is al even kleurrijk en kruidig als het land zelf. Anno 2015 zijn alle kruiden, specerijen en ingrediënten ook hier te verkrijgen. De recepten in het boek kunnen voor een originele toets zorgen op de menukaart. Het boek met prachtige foto’s  van Craig Kinder is een uitgave van Lannoo ISBN  978-94-014-2439-4 (JV)  



Publicaties
Eten uit de buurt

Genoeg is een Nederlands onafhankelijk tijdschrift voor iedereen ( ook professionelen) die meer willen doen met minder. Het tijdschrift brengt ook met de regelmaat van de klok een boek uit. Het laatste boek is ‘Eten uit de” buurt’. Het geeft tips en advies om plaatselijke producten op de kaart te plaatsen. Zure appelsoorten in plaats van citroen of speltkorrels in plaats van rijst. Het zijn maar een paar voorbeelden uit het nieuwe boek. Het boek verscheen onder de imprint SimplifyLife een onderdeel van Forte Uitgevers BV. ISBN 978 94 6250 0617 NUR 740. (JV)

 

 

 

 



Publicaties
Kruiden

Koken zonder kruiden is als bier zonder schuim. In het boek ’Kruiden kweken en koken – binnen en buitern geeft Deborag Megens een ruim overzicht van talrijke kruiden de kweekmethode en de toepassing van kruiden in de keuken.

Tevens bevat het boek ook talrijke leerzame gerechten. Remouladesaus met citroen - melisse of kruidendressing met dille, mayonaise met mosterd en dragon. Het zijn maar een paar voorbeelden. Het boek is een echt naslagwerk voor wie met kruiden aan de slag wil in de keuken. Het boek is uitgegeven door Forte uitgevers. ISBN 978 94 6250 053 2 .  NUR 424 (JV)

 

 

 



Publicaties
Bistronomie

Onder de noemer ‘No Nonsense’ heeft Bistronomie 111 bistronomische restaurants verzameld. Lag de focus voorheen op Vlaanderen dan wordt nu in het nieuwe boek over de taalgrens gekeken en zelfs over de noordelijke landsgrens. Het gaat hem om hippe restaurants die op een bistro wijze toch gastronomische gerechten weten te presenteren. Naast de vaste waarden zijn er ook nieuwe ontdekkingen. Vooral Nederland met 14 aanbevolen adressen is aan een opmars bezig. De horeca in Nederland zeker als het over bistro gaat is trouwens op een geheel andere leest geschoeid dan in België. (JV)



Restaurants
Zeven topchefs op Tomorrowland

Op de affiche van Tomorrowland staan niet alleen topdj’s maar ook topkoks. Zeven bekende chefs laten op het dancefestival hun culinaire kunsten zien. Niet voor het geld (hun eventuele winst gaat naar een goed doel), maar omwille van prestige en naambekendheid. Viki Geunes (t’ Zilte, **) gaat koken in het festivalrestaurant waar zo’n 2.000 festivalgangers over de vloer zullen komen. Sergio Herman (The Jane, *) nodigt vriend Peter Goossens (Hof van Cleve, ***) en Kobe Desramaults (In de Wulf, *) en Quique Dacosta (Quique Dacosta, ***) uit om drie lang Secret Resto uit te baten (restaurant op hoofdpodium). Verder maken nog Bart De Pooter (De Pastorale, **) en Roger Van Damme (Het Gebaar, *) nog ‘surprise dishes’ in een viptent. (pvo)



Restaurants
TripAdvisor bedot door Italiaans neprestaurant

De Italiaanse website Italia a Tavola heeft TripAdvisor een ferme neus gezet. De redacteuren maakten een profiel van een niet-bestaand restaurant aan en deden positieve recensies toekomen. Hierdoor werd het fictieve restaurant La Scaletta in het plaatsje Moniga del Garda eensklaps gebombardeerd tot het beste restaurant van de regio. TripAdvisor beloonde dit en plaatste het niet-bestaande restaurant in de spotlights. Meteen een bewijs dat het systeem van TripAdvisor alles behalve waterdicht is. Volgens de beoordelingssites worden valse recensies en profielen er immers onverbiddelijk uitgehaald. Pas toen de beoordelingssite door Italia a Tabola werd getipt dat La Saletta niet eens bestond, haalde TripAdvisor de listing van hun site. Zonder commentaar, naar verluidt. (pvo)



Restaurants
Pop-up Restaurant Captains Deck op Pier van Blankenberge

Op de Pier van Blankenberge werd het pop-up restaurant Captains Deck geopend. Het tijdelijke restaurant werd ondergebracht in het Halifax Reception Balkon en op het Santa Monica 360° buitenterras. Zowel op het terras als binnen achter grote glaspartijen kan je genieten van uitzicht over zee en visspecialiteiten. Captains Deck blijft de ganse zomer open. (pvo)

 

 

 



Restaurants
Restaurant Vrijmoed in Gent sluit tijdens weekend vanaf 2016

Michaël Vrijmoed gaat vanaf volgend jaar zijn sterrenrestaurant tijdens de weekends sluiten. De sterrenchef wil naar eigen zeggen meer tijd doorbrengen bij vriendin en familie. Bovendien denkt hij zijn personeel beter te kunnen te motiveren door hun een sociaal leven te gunnen. Restaurant Vrijmoed opent vanaf 2016 wel op maandagavond. (pvo)

 

 

 



Restaurants
Porsche Garage in Mechelen opent pop up restaurant in samenwerking met Living Tomorrow

Benieuwd naar de gastronomische beleving van de toekomst? Laat je verrassen door een gloednieuw pop-up restaurant waar de wijnkaart wordt voorgelezen door robot Zora. Het Porsche Centre Mechelen vormt tijdens de maand oktober het decor voor dit smaakprikkelend concept dat uitpakt met tal van merkwaardige innovaties binnen de horecawereld. Naast de integratie van een aantal spectaculaire innovaties zoals een digitale menukaart waardoor u oog in oog komt te staan met de toekomst van gastronomisch genot, wordt elke week een sterrenchef uitgenodigd die exceptionele topgerechten uit zijn koksmouw tovert.
Niemand minder dan Marc  Clément (The Bistronomy), Ken Verschueren (De Tuinkamer), Axel Colonna-Cesari (Centpourcent), Thierry Theys (Nuance) en 1 mystery guest star chef zullen de gasten verwennen met culinaire hoogstandjes.

 



Snelrestauratie
Oven frituur

Ovensnacks zijn in opkomst. De Nederlander Wim Weerink van Weerink Evenementencatering heeft daar handig op ingespeeld. Hij heeft een snackwagen laten ontwikkelen waarin ovensnacks kunnen worden bereid. Het initiatief werd omarmd door Rational, Aviko, Ad van Geloven en Remia. Zij leveren producten voor de wagen die door de partijen ook als promotiemiddel wordt gebruikt voor beurzen en evenementen. In het mobiele kraam wordt niet met friteuses en frituurolie gewerkt. De snackwagen is uitgerust met twee exemplaren van het nieuwste model combisteamer van Rational met een capaciteit van 12 kilo friet per apparaat. Er wordt weinig of geen vet gebruikt, waardoor het dus ook een stuk gezonder is. Aan de kwaliteit van de snacks en friet uit de oven is niks aan te merken. Waar is de tijd dat we frieten moesten voorbakken? (JV)



Snelrestauratie
Plafond in hamburger

Dat fastfood eten niet  steeds  gezond is algemeen bekend maar op de laatste schooldag werd het voor Lisandro wel heel hilarisch. In restaurant Quick op de Antwerpsesteenweg in Oostakker heeft een vijfjarig jongetje uit Zaffelare een deel van een plafond op zijn hoofd gekregen. De Quick zat afgeladen vol met kinderen en ouders toen plots een deel van het plafond naar beneden kwam. Het slachtoffer kreeg een stuk plafond van 40 op 40 centimeter en een L-vormig stuk ijzer op zijn hoofdje.  De brokstukken lagen in het eten en op de grond, de kinderen liepen in het gruis. Pas na een half uur, toen kwam er hulp opdagen. Quick betreurt ten zeerste het ongeval en doet er alles aan om te achterhalen hoe dit is kunnen gebeuren", weet een  woordvoerster. Nog iemand een burger big plafond? (JV)



Wedstrijden
'Best Sommelier of Belgium 2015-2016'

De wedstrijd ‘Best Sommelier of Belgium’ wordt georganiseerd door de Gastronomische Club Prosper Montagné, de Vereniging Vlaamse Sommeliers en de Belgische Sommeliersgilde.

De wedstrijd bestaat uit drie delen:

    Kwartfinale: inschrijving met deze vragenlijst vóór 7 september 2015.

    Halve finale: indien geselecteerd, wordt U uitgenodigd op de halve finale die plaatsvindt in Hotel- en Toerismeschool Spermalie in Brugge op maandag 21 september 2015.

    Finale: de 3 finalisten strijden om de titel op zondag 11 oktober 2015.

 

Het zou geweldig zijn indien vele talentvolle Sommeliers van over heel België zouden meedoen aan deze unieke wedstrijd. De drie verenigingen, die instaan voor de organisatie van deze wedstrijd, staan garant dat het beroep van Sommelier op een waardige manier in de kijker zal worden geplaatst.



Wedstrijden
Wedstrijd 'Eerste Kok van België 2016'

De Gastronomische Club Prosper Montagné organiseert elk jaar een wedstrijd waarbij op zoek wordt gegaan naar de eerste kok van het land. Uit behoorlijk wat inzendingen werden vijf finalisten geselecteerd: Fabian Bail (chef van restaurant ‘Paul de Pierre’ te Etikhove), Cédric Gourdin (chef van ‘La Ferme de Grambais’ te Nijvel), Wim Van Hecke (sous-chef van ‘Fleur de Lin’ te Zele), Glenn Verhasselt (chef van ‘Sir Kwinten’ te Lennik) en Ignace Wattenberge (sous-chef van hostellerie ‘L’Esco’ te Wetteren). Zij zullen op 5 oktober 2015 meedingen naar de felbegeerde titel van “Eerste Kok van België 2016”.




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com