LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze GRATIS horecamail

Een eenvoudig mailtje naar info@evolution.be, met vermelding 'Inschrijving Horecamail' volstaat. Je ontvangt dan tweewekelijks alle vaknieuws en sectorweetjes in je mailbox!


384 - 16/11/2017
383 - 14/11/2017
382 - 31/10/2017
381 - 17/10/2017
380 - 05/10/2017
379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 18/11/2017
273 - 18/11/2017
272 - 18/11/2017
270 - 18/11/2017
271 - 18/11/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Horeca Expo 2017-nl Ardo_HE2017_Dag1_19nov Aviko_HorExpo2017 Lightspeed Dag 1 -  19 nov nl
Actua
Innovation Awards, Baanbrekers

Elk jaar worden de  Innovation Awards en Baanbrekers uitgereikt door een vakjury. Deze producten en diensten zijn immers nieuw én innovatief op Horeca Expo 2015!

 

Baanbrekers
Dit zijn producten en diensten die vernieuwend zijn op de Belgische horecamarkt en een oplossing bieden in vele horecazaken. Daarnaast komen ze bij voorkeur ook de samenleving, het milieu of de voedselveiligheid ten goede.

Dit kan breed zijn: van keukenmateriaal tot meubilair, van verwarming tot inrichting enz.


Innovation Awards
Uit alle Baanbrekers kiest de jury één Innovation Award, het meest vernieuwende product en/of de meest vernieuwende dienstverlening. Dit in de volgende categorieën: Food, Beverages, Equipment, Services en Concept.


Uit de bijna 130 inzendingen van exposanten selecteerde een vakjury de meest innoverende producten en diensten in het aanbod van Horeca Expo. Vijf producten werden bekroond met een Innovation Award en tien andere met een Baanbreker. Ze zijn samen te ontdekken op de videowall in hal 1.

INNOVATION AWARDS

  Innovation Award Beverages: de grote ijsballen verdeeld door Horeca Totaal
Een wonderbaarlijk product voor spectaculaire cocktails! Deze ijsballen hebben een diameter van 45mm en hebben dankzij een productieproces onder hoge druk een grote helderheid en hardheid gekregen. Ze beginnen pas na heel lange tijd te smelten (géén verwaterde drankjes meer!) en zorgen dus lang voor een uiterst decoratief effect.
Horeca Totaal
Tel. +32/(0)50 329071 of +32/(0)474 664513 – e-mails gwendoline.roseeuw@horeca-totaal.be en steve.surmont@horeca-totaal.be, www.horeca-totaal.be

Stand nr. 8513 en Chef’s Place
 

Innovation Award Food: de artisanale ansjovisjus uit de baai van Salerno verdeeld door ISPC
ISPC laat de Belgische gastronomie kennismaken met een parel uit Italië: de colatura di alici of ansjovisjus. Dit is een amberkleurige jus die verkregen wordt wanneer schoongemaakte ansjovisjes in laagjes met zeezout worden opgelegd in vaatjes van kastanje- en eikenhout. Na anderhalf jaar worden de vaatjes geopend en wordt de jus opgevangen in glazen bokalen en gefilterd. Het product gaat terug tot de Romeinse tijd en wordt alleen gemaakt in de baai van Salerno. Het heeft een zeer rijke smaak en kan veelzijdig gebruikt worden, bijvoorbeeld voor carpaccio’s, pastagerechten, vinaigrettes enz.
ISPC
Tel. +32/(0)477 377548 – e-mail phoeks@ispc-int.comwww.ispc.be
Stand nr. 1302

  Innovation Award Equipment: de vaatwasmachine en airconditioning in één apparaat van Winterhalter
In professionele keukens kan het heel warm worden en daarom zal de PT Climate Plus van Winterhalter/Eliona op groot gejuich worden onthaald. Deze vaatwasmachine is uitgerust met warmtewisseltechnologie en een warmtepomp. Ze recupereert de energie uit de warme afvoerlucht van de machine en uit de warme lucht in de keuken om de tank en het waswater op te warmen. Vervolgens blaast ze de gekoelde lucht als een airconditioner terug in de keuken. Deze techniek zorgt bovendien voor een grote energiebesparing. De machine lost meerdere problemen op en daarom hoopt de jury dat het bedrijf de aankoopprijs van het apparaat nog kan verlagen om een breder bereik mogelijk te maken.
Eliona Winterhalter
Tel. +32/(0)475 433329 – e-mail tim.van.assche@eliona.bewww.winterhalter.be
Stand nr. 5327+ 1627
  Innovation Awards Concepts: de Sowden Slow Coffee, verdeeld door V69
Slow coffee is een grote trend aan het worden en betekent in feite een terugkeer naar de trage koffiefilter aan tafel. De in Londen wonende Italiaan George Sowden bedacht enkele jaren geleden al een porseleinen koffiekan in meerdere formaten met daarin een aparte inox filter met microscopisch kleine gaatjes. De koffie infuseert aan de tafel van de klant en die kan zichzelf inschenken zonder dat hij de filter moet verwijderen. Hierdoor kan de koffie niet oxideren. De horecazaak wordt beloond met grote tijdwinst, de klant met een heerlijke koffie (de methode is ideaal voor originekoffies) en het milieu met minder energieverbruik en géén afval (koffiegruis op de composthoop). Sinds kort heeft het concept van Sowden ook een agent voor de Belgische horecamarkt (V69).
V69 Coffee & Tea Agency
Tel. +32/(0)477 358415 – e-mail fritz.vandenabeele@skynet.bewww.v69.be
Chef’s Place
    Innovation Award Services: een widget van Stardekk om klanten te overtuigen rechtstreeks bij het hotel te boeken
Er is een groeiende groep mensen  die eerst op de website van een hotel de tarieven bekijken en dan de prijs gaan vergelijken op boekingsites. Specifiek voor zulke potentiële hotelgasten heeft Stardekk zCubilis-computerprogramma uitgebreid met Ratebox. deze widget kan een hotelgast op de website van het hotel meteen de realtime prijzen zien die enerzijds de verschillende boekingsites en anderzijds het hotel zelf bij rechtstreekse boeking aanbieden. Wanneer het hotel de beste prijs biedt, is de kans zeer groot dat de klant ook rechtstreeks bij het hotel zal boeken. Hiermee spaart de hotelier de commissie aan de boekingsite uit. Het programmaatje is bovendien gratis voor hotels die al een abonnement op Cubilis hebben.
Stardekk
Tel. +32/(0)475 679827 – e-mail vincent@stardekk.bewww.stardekk.be
Stand nr. 1712

BAANBREKERS

  EQUIPMENT: AG Timco: de blender met emulgeerstaaf: blenderhulpstuk werkt niet met mesjes maar met een ingebouwde emulgeerstaaf. Deze mixt vloeibare voeding drie keer sneller en emulgeert ze veel fijner. Zeven is niet meer nodig en er wordt meer smaak uit de ingrediënten gehaald. Ook worden snijwonden vermeden.
AG Timco/Dynamic
Tel. +32/(0)474 398256 – e-mail info@agtimco.bewww.agtimco.be en www.dynamicmixers.com
Stand nr. 8526
  FOOD: Ali-Import: transparant zeewiervel om op te vullen: onze voeding van de toekomst, zo wordt voorspeld, zal uit zeeproducten zoals zeewier en plankton moeten komen. Ali-Import zet nu al de toon met doorzichtige vellen van zeewier. Ze zijn glutenvrij en te gebruiken voor gevulde hapjes en flapjes allerhande en als deegbodem. Innoverend is ook dat de vellen krokant blijven eens ze gevuld zijn.
Ali-Import
Tel. +32/(0)475 841147 – e-mail info@ali-import.bewww.ali-import.be
Chef’s Place
  FOOD: Ardo: voorgekookte quinoa: ondanks de vele positieve aandacht voor quinoa wordt deze glutenvrije graansoort wegens het noodzakelijke voorbereidende werk nog nauwelijks gebruikt in de grootkeuken. De quinoa van Ardo kan dit doen omslaan: het product is namelijk al voorgekookt en meteen inzetbaar voor salades, koude en warme gerechten en vegetarische bereidingen.
Ardo
Tel. +32/(0)476 989871 en +32/(0)51 338810 – e-mail heidi.goovaerts@ardo.com en tahnee.leroy@ardo.comwww.ardo.com
Stand nr. 8319
  BEVERAGES: Brouwerij De Halve Maan: Straffe Hendrik Wild: deze Baanbreker wil de jury de vernieuwende trend van de wilde bieren in the picture plaatsen. Deze bieren werken met spontane (her)gisting dankzij het ‘wilde’ Brettanomycesgist – een techniek die tot nu toe alleen gebruikt werd voor lambiek. Meerdere brouwerijen experimenteren thans met wilde bieren, maar de Straffe Hendrik Wild van de Brugse huisbrouwerij De Halve Maan wint het inzake smaak,  stabiliteit en respect voor de rijke Belgische bouwtraditie.
De Halve Maan
Tel. +32/(0)50 444 222 – e-mail info@halvemaan.bewww.halvemaan.be
Stand nr. 1172
  EQUIPMENT: Cnudde: een centrifugeapparaat op zoek naar de puurste smaak: het centrifugeapparaat Centurion, verdeeld door Cnudde, kan door de extreme snelheid (4000 toeren per minuut!) bestanddelen uit een product of een bereiding van elkaar afzonderen. Gemixte verse doperwten bijvoorbeeld worden gescheiden in erwtensap, erwtenboter en erwtenpulp. Tijdens het centrifugeren wordt het product niet verhit en zo kan een chef de puurste smaak uit een product halen.
Cnudde NV
Tel. +32/(0)475 358415 – e-mail peter@cnudde.comwww.cnudde.com
Stand nr. 8629
  CONCEPT: Crazy Marketing Concepts: klantenbinding via kidsboxen, speelkaarten en social media: het concept Fritzy & Fantasy krijgen frituristen een eigentijds instrument om klanten aan zich te binden. Het gaat om boxen voor kinderen in diverse uitvoeringen en met verschillende fantasyfiguren die bovendien opgesplitst zijn in leeftijd (dus ook voor oudere kinderen). Iedere box bevat speelkaarten, die de kinderen kunnen verzamelen en ruilen. De doos zelf vormt samen met de speelkaarten een gezinsspel. Het kind bepaalt zelf welke doos het wil en krijgt er een poster met een van de fantasyfiguren bij. Via Facebook en Twitter kunnen kinderen gaan ruilen en bepalen welke figuur de volgende maandposter zal sieren.
Crazy Marketing Concepts
Tel. +32/(0)477 679061 – e-mail info@crazysnacks.bewww.crazysnacks.be
Stand nr. 7211
  CONCEPT: D-Drinks: concept Lemonaid: is een een internationaal project – met D-Drinks als Belgische partner – en biedt een assortiment softdrinks en cocktailmixers die geproduceerd worden met de uitsluitende bedoeling een goed doel te ondersteunen. Alle ingrediënten zijn afkomstig van biologisch en fairtrade gecertificeerde, kleine boerencoöperaties. Elk verkocht flesje ondersteunt een ngo of een liefdadigheidsorganisatie. Lemonaid doet ook aan upcycling van de flesjes en de kratten.
D-Drinks
Tel. +32/(0)479 311261 – e-mail aurelie@d-drinks.bewww.d-drinks.be
Stand nr. 4314
  SERVICES: Fooddesk: een informatie- en beheersysteem over allergenen: je weet dat in sommige grootkeukens één personeelslid zich vandaag uitsluitend bezighoudt met het opsporen van allergenen, dan biedt deze Baanbreker een oplossing. Fooddesk stelt de horecazaak een tablet en een gebruiksvriendelijk computerprogramma ter beschikking dat in een paar klikken informatie biedt over allergiegevoelige ingrediënten. De horeca-uitbater kan dan meteen antwoorden op vragen van klanten. Hij moet alleen één keer zijn recepten ingeven, het programma doet de rest: het berekent automatisch onder meer de allergenen, de restsporen en de voedingswaarde. De innovatie bestaat erin dat het programma gekoppeld is aan de data van Nubelt en aan de productfiches van honderden voedingsbedrijven die toeleveren aan de horeca.
Fooddesk
Tel. +32/(0)473 250528 – e-mail carl@fooddesk.bewww.fooddesk.be
Stand nr. 8120
  FOOD: Horeca Totaal: groente- en fruitfolions: benaming “folions” staat voor een soort van deegvellen die voor 100% gemaakt zijn van groenten of fruit. Ze bieden een gezond en glutenvrij alternatief voor filo- of rijstvelletjes en zijn zowel voor zoete als voor hartige farces inzetbaar. Ze kunnen bovendien zo worden bereid dat ze knapperig worden of de vorm van een harde of zachte gel krijgen. Dit Franse product wordt verdeeld door Horeca Totaal.
Horeca Totaal
Tel. +32/(0)50 329071 of +32/(0)474 664513 – e-mails gwendoline.roseeuw@horeca-totaal.be en steve.surmont@horeca-totaal.be, www.horeca-totaal.be
Stand nr. 8513 en Chef’s Place
  FOOD: Lebo Kaas: bakvaste, verse geitenkaas in een spuitzak: het gebruiksgemak en door de milde smaak biedt dit product een goede kans om verse geitenkaas toepasbaar te maken in een zeer breed gamma horecazaken. De kaas zelf wordt lokaal in Nederland geproduceerd en de hersluitbare spuitzak en de handige spuitmond maken van het gebruik kinderspel. Een belangrijke troef is de bakvastheid: in de oven of onder de grill gaat de kaas nauwelijks smelten.
Lebo Kaas
Tel. +31/(0)6 53210980 en +31/(0)646 481238 – e-mail ge@lebokaas.nl en bernarda@lebokaas.nlwww.leobokaas.nl
Stand nr. 4336

 



Algemeen
Clouseau in NH Belort te Gent

Het Gentse NH hotel Belfort is het decor voor de nieuwste videoclip van Clouseau. Met de single ‘Zin om te bewegen’ komen de gebroeders Wauters weer naar buiten. Het hotel werd ingenomen door 50 figuranten met de gebroeders als bellboys. In de video wordt ook een kleine tip opgetild van het leven achter de schermen van het hotel. De bellboys Koen en Kris weten ook de achtergrond van het hotel te tonen. (JV)



Algemeen
Docks Bruxsel: innovatief en uniek horeca-aanbod

Docks Bruxsel, de nieuwe levendige buurt in Brussel, wil de vakmensen uit de horeca en de consumenten een aantrekkelijk aanbod aanreiken dat aansluit bij de smaken en de trends van de Belgische markt. Voor de uitwerking van het project, aangepast aan de Belgische en de Brusselse markt, heeft Docks Bruxsel een beroep gedaan op de expertise van Coverpoint, dé wereldspecialist op vlak van strategie in horeca-ontwikkeling, olv. foodgoeroe Jonathan Doughty.

Docks Bruxsel gaat resoluut voor een interactief project en wil horecaconcepten verwelkomen die de platgetreden paden verlaten en een volledig nieuwe ervaring aanbieden, gebaseerd op uitwisselingen. Zoals “Les Secrets du Chef” bijvoorbeeld, dat zijn aanpak van een keuken met kleine én met grote K zal uitrollen in de prachtig gerestaureerde voormalige “Indiennerie” of “Kathedraal”. Levensgenieters kunnen alvast juichen want Il Gelato, Mc Donald’s, Capoue, Boulangerie Paul, les Délices de Mon Moulin en Planet Yougurt hebben al bevestigd dat ze een nieuwe Brusselse stek willen openen in Docks Bruxsel. Het horeca project voorziet minstens een 20-tal uitbatingen die met een 35-tal typische keukens, een wereldwijd voedingsaureool moeten uitrollen.

Om van deze echte gezelligheid en de typische Brusselse levenskunst te genieten moet men nog even wachten. De officiële opening is voorzien voor 20 oktober 2016. De verantwoordelijken van het project zijn ervan overtuigd dat dit een realistische datum is, ondanks het feit dat Docks Bruxsel momenteel nog een grote werf is.



Algemeen
Asparaguus kort en klein

Het is in de Hasseltse discotheek Versuz dinsdagavond 22 september even misgelopen. Des te meer met het restaurant Asparaguus. Het restaurant op de bovenverdieping  bekend van het VTM –programma ‘Mijn popup-restaurant’ is kort en klein geslagen. Dries Nuitten ging even door het lint en wist een niet te herstellen ravage aan te richten. De klanten wisten niet waar ze het hadden. Zelfs opgetrommelde politie agenten hadden moeite om de Asparaguus- maître in bedwang te houden. De klanten stoven alle kanten op. De samenwerking tussen Versuz en Asparaguus is alvast stopgezet. (JV).



Algemeen
Slechts een op zes horecazaken werken nu al met witte kassa

Tegen 1 januari 2016 zouden circa 30.000 horecazaken moeten werken met de geregistreerde kassa. Op dit ogenblik zijn er nog geen 5.000 horecazaken die dit daadwerkelijk doen. Er zijn wel al meer dan 20.000 horecazaken geteld die zich geregistreerd hebben. Vele horecazaken wachten om daadwerkelijk met een witte kassa te werken omdat er juridische twijfels zijn. De Raad van State oordeelde dat de nieuwe wet in strijd is met het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel. Het zou dus kunnen dat het KB dat de invoering van de witte kassa regelt vernietigd wordt. (pvo)



Algemeen
Lekker Westers

Met ‘Het Lekkere Westen’ profileren de West-Vlaamse regio’s (de Westhoek, de Kust, het Brugse Ommeland en de Leiestreek) zich dit najaar opnieuw als culinaire bestemming. Westtoer selecteerde samen met Horeca West-Vlaanderen 97 chefs. De chefs van ‘Het Lekkere Westen’ zijn uitgegroeid tot ambassadeurs voor hun regio. Ze presenteren elk een gerecht of menu in het thema. De actie is voor de chefs een perfecte aanleiding om met seizoensgebonden streekproducten originele gerechten te bereiden. Maar ook het verblijfstoerisme wordt in de brochure goed in het daglicht gesteld. Het is voor Westtoer ook een doel om via de actie potentiële toeristen kennis te laten maken met de streek, logeeradressen en minder bekende plekjes in de provincie. Talrijke koks weten ook hun tip te geven voor niet alleen een smakelijke belevenis, verblijf maar ook voor een verblijfsarrangement. Een voorbeeld van hoe verschillende horeca zaken de handen in elkaar kunnen slaan. (JV).



Algemeen
Van Balthazar naar Gaspar

Café, bistro Balthazar, aan de oevers van de Kortrijkse Leie, sluit begin oktober het restaurantgedeelte om een professionele keuken te installeren en uit te breiden naar het voormalig café Den Advocaat. Ondertussen gaat zaakvoerder Mathieu Declercq pop-uppen in  Gaspar op het domein Gulden Spoor in de Loodwitstraat. Nu nog wachten op Melchior? Laten we alvast de initiatieven bewieroken of met miere overgieten (JV)



Algemeen
Horeca gevoelig voor faillisementen

1.222 horeca zaken hebben in de eerste helft van dit jaar de boeken neergelegd. Daar tegenover staat dat het aantal faillissementen in zijn totaal iets terug gelopen is. Maar de bouwsector en de horeca blijven pijnpunten. (JV)



Algemeen
Kindvriendelijke horeca in Mechelen

Ze zijn niet overal te vinden maar er zijn nog restaurants waar ook kinderen welkom zijn. Kind onvriendelijke hotels zijn er al maar gelukkig zijn er nog horecazaken die zich wel  willen profileren als kindervriendelijk en dat ook duidelijk willen profileren. Mechelse restaurants en cafés  waar gezinnen met kinderen meer dan welkom zijn sinds kort te herkennen aan het Rommy-bordje voor hun deur. Rommy is de mascotte van Mechelen Kinderstad. Beans, Brasserie Louis, De Cirque, De Vier Emmers, Il Cardinale, L'Artista, Mona's Toast & Tea, Ushuaya en Sava leveren momenteel inspanningen om gezinnen met kinderen hartelijk welkom te heten.In ruil krijgen zij een Rommy-pakket met leuke kindergadgets zoals kleurpotloden, bekers, rietjes, slabbetjes, placemats en sleutelhangers. Het is voorlopige lijst want in Mechelen zijn ze nog steeds op zoek naar nieuwe kandidaten. In een volgende fase ontwikkelen de Thomas More hogeschool, de stad en ondernemers binnen een 'labo gezinsvriendelijke horeca' nieuwe innovatieve diensten en producten. (JV)



Algemeen
Jong keukengeweld

De Jong Keukengeweld-campagne is weer afgetrapt, 58 Vlaamse topchefs jonger dan 35 jaar serveren twee keer vier weken lang in voordelige formule een driegangenmenu. Voor 45 euro of 55 euro kunnen jongeren in oktober en maart culinair gaan eten. Vorig jaar gingen meer dan 9.000 jongeren in op het aanbod om voor 45 euro te genieten van een driegangenmenu bij een van de geselecteerde restaurants of 55 euro bij sterrenrestaurants (Michelin) of rapporthouders van minstens 15/20 bij GaultMillau. Maar dit jaar mikt Visit Flanders nog hoger. Wegens succes wordt de actie uitgebreid van zes naar tweemaal  vier weken verspreid over oktober en maart. Gelijklopend is er ook de actie Flanders Kitchen Rebels waarbij de Vlaamse keuken en producten worden gepromoot over de hele wereld.  Voor de zevende editie werden twaalf nieuwe chefs geselecteerd: Nicky Cuppens (Divin by Sepi), Kevin Bonanno (Le Cinquième), Sebastien Wygaerts (Ogst), Tom Van Lyssebettens (Cochon De Luxe), Bram Heylens (‘t kreukeltje), Bram Verbeken (Zarza), Glenn Verhasselt (Sir Kwinten), Vilhjalmur Sigurdarson (Souvenir), Floris Pancoucke (Floris), Bert Denoulet (Tafel 10), Bart de Pooter (Wy) en Bart De Bondt (van het gelijknamige restaurant). (JV)



Algemeen
Wim Ballieu bijt van zich af

Wim Ballekes, lees Ballieu, de kok die de gehaktbal uit de verdoemenis gehaald heeft haalt op zijn Facebook terecht uit naar iemand die zijn gerechten te duur vond in zijn restaurant ‘Balls & Glory’. 'Net zoals 4 euro voor een t-shirt voor niemand eerlijk is, kost echt eten geserveerd door echte mensen in een echte lifestyle en een echte solidaire samenleving nu eenmaal al snel 12 euro', schrijft hij. Kritiek is de (televisie) kok niet vreemd maar dat iemand durft te stellen dat zijn maaltijden te duur zijn, dat gaat erover. Over de kwaliteit van de maaltijden werd nog nooit geklaagd maar de prijs onder de loep nemen…. . Vanuit de horecasector krijgt de kok alvast veel steun voor zijn opmerkingen. Wellicht was Ikea, McDonald’s en HEMA niet open de dag van bezoek van de kritikaster. Jan met de pet beseft blijkbaar nog altijd niet hoeveel het uitbaten van een horecazaak kost. De investeringen, het personeel, de eventuele aankoop of huur van het gebouw enz….. enz. (JV)     



Algemeen
Noma zoekt nieuwe wind

Het Deense restaurant Noma gaat niet alleen onderste boven het gaat ook dicht. Het restaurant van Rene Redzepi staat al jarenlang in de  top tien lijst van de en meest invloedrijke restaurants ter wereld. Aan die gloriejaren komt waarschijnlijk een eind want eind volgend jaar, op oudejaarsavond 2016 stopt Noma in Kopenhagen ermee. Chefkok Rene Redzepi zal naast kok ook boer worden. En dat midden in Kopenhagen. Eerst komt er nog een tijdelijk restaurant, 10 weken,  in januari 2016 in Sydney. Voor zijn nieuwe locatie heeft Rene gekozen voor de wijk Christiania in Kopenhagen. Op het dak zou een serre komen en op het gelijkvloers een zwevende, drijvende  boerderij. Het nieuwe restaurant zal in de loop van 2017 de deuren openen. De bedoeling is om nog meer de nadruk te leggen op seizoensproducten en die wil Redzepi zelf gaan kweken. Waar is de tijd dat we als hippie of was het punker, graffitispuiter en anarchist naar Christiana trokken? (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
BBB en Folie Culinaire in Maastricht

De BBB  is de grootste horecavakbeurs van de Euregio (het gebied tussen Maastricht, Aken en Luik), en profileert zich als een intieme, gezellige en vooral Bourgondische beurs. Geheel in die stijl gaat het programma na sluitingstijd dan ook gewoon door in de historische binnenstad van Maastricht met tal van evenementen en proeverijen. Het genieten staat centraal. Zo’n 14.000 bezoekers van hotels, restaurants, cafés, bars, discotheken, lunchrooms, B&B, fastservice, catering, en de institutionele sector – ook uit Vlaanderen -  bezoeken de BBB, die samenwerkt met alle vooraanstaande horecamedia en branche/beroepsverenigingen, zoals  KHN, Horeca Vlaanderen. Dit jaar richt de beurs zich ook nadrukkelijk op de Vlaamse bezoeker.

Gelijktijdig met de BBB vindt in MECC Maastricht Folie Culinaire plaats, het exclusieve vakevenement voor de internationale gastronomie.  Drie dagen lang culinaire gekte met inspirerende kook- en productpresentaties door gerenommeerde koks uit binnen- en buitenland. Voor alle informatie over het programma, exposanten en noviteiten: www.bbbmaastricht.nl.  BBB, 5 t/m 7 oktober, MECC Maastricht



Beurzen - congressen - evenementen
I love horeca – 4-6 oktober - Brussel

I love horeca is een vakbeurs die van 4 tot 6 oktober in Brussel wordt georganiseerd in Thurn&Taxis door Horeca Promotion, afdeling van de Brusselse horecafederatie. Het aanbod, de omkadering, de sfeer, de bevoorrechte  ontmoetingsplaatsen zijn georganiseerd en uitgewerkt om ervoor te zorgen dat u interessante en relevante contacten kunt leggen. Belangrijk wordt de nocturne op maandag 5 oktober (van 19.30 tot 22.30 u) op uitnodiging voor ontmoetingen  in een uitgelaten sfeer. Er zijn VIP-ruimtes met de meest uitgelezen cru’s, de beste producten voor de grootste chefs… I love horeca durft ook ontspanningsmomenten  voorstellen, om even de dagelijkse sfeer te ontvluchten en de bezoekers, exposanten en partners een unieke professionele ervaring te laten beleven en delen. Meer info: www. ilovehoreca.be - tel +32 (0) 2 513 78 14



Beurzen - congressen - evenementen
Sterren op de grasmat

‘Sterren op de grasmat’ is een voetbaltornooi georganiseerd voor en door Belgische sterrenchefs. Het initiatief om dit  te organiseren komt van Axel Colonna-Cesari, chef van Centpourcent te Sint-Katelijne-Waver. Voor de derde maal wist Axel talrijke sterrenrestaurants aan de aftrap krijgen. We zagen onder meer Michaël Vrijmoed en Piet Huysentruyt  en nog veel  andere chefs en/of hun team aan de aftrap verschijnen. Uiteindelijk was het La Dureé uit Izegem die met de overwinningsbeker ging lopen na een spannende finale. De opbrengst van het evenement gaat naar G-Sport, een organisatie die zich inzet om andersvalide jongeren aan het sporten te brengen. Het team van La Dureé mocht dan wel tijdens een afsluitende walking dinner de beker in ontvangst nemen. De grootste beker is ongetwijfeld voor Axel en Anneleen en hun team dat dit evenement organiseerde en tot in de puntjes wisten te verzorgen, geen detail over het hoofd zagen en tenslotte een kleine 20.000 euro wisten bijeen te brengen. Beurzen en andere evenementen ten spijt maar als je horecamensen van De Jonkman, The Jane en andere sterrenrestaurants op zo’n manier kunt samenbrengen dan verdient dat meer dan een beker. Aan de zijlijn stond ook nog onder meer Frank Fol als één van de supporters. Een ware hoogdag voor de horeca die zich eens van zijn andere kant liet zien. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Elzas eregast op Megavino

Na Portugal vorig jaar staat Frankrijk opnieuw centraal op de 17e editie van Megavino (vrijdag 23 tot maandag 26/10 in Paleis 1 van Brussels Expo, met op de laatste dag een dag voor de professionelen). Onze zuiderburen stonden trouwens ook al enkele jaren terug in de picture met de regio’s Bordeaux en Languedoc-Roussillon. Dit jaar gaat alle aandacht naar de Elzas, de meest oostelijke wijnregio die geprangd ligt tussen de Vogezen in het westen en de Rijn in het oosten. En wie Elzas zegt, denkt meteen aan vooral schitterende witte wijnen (90 procent van de productie) die hier geproduceerd worden over een lange smalle strook van 120 kilometer die 15.500 ha wijngaarden bundelt over twee departementen; de Bas-Rhin met Straatsburg als grens in het noorden, en de Haut-Rhin met Mulhouse in het zuiden.

Megavino is zoveel meer dan louter maar paviljoenen en blitse standen. In onze vier loungy anmiatiezalen worden gedurende de 4 dagen niet minder dan 100 proeverijen, tastings, lezingen en workshops georganiseerd die door de bezoeker gratis kunnen bijgewoond worden. Meer info over beurs, exposanten, degustaties, enz. op www.megavino.be



Beurzen - congressen - evenementen
Dag van de garnaal

Op zaterdag 3 oktober zet de stad Nieuwpoort de garnaal in de spotlights. Om 9u30 komt de garnaalkotter N116 aan in de vismijn waarna de dagverse garnalen worden gekookt en aan de omstaanders uitgedeeld worden. Tussen 10 u en 12 u geven de leden van de KVLV in de vismijn kookdemonstraties, kan men smullen van garnaalproevertjes met Rodenbach of leren garnalen pellen.  ’s Middags is er een garnaallunch. Er is ook aandacht voor  de niet zo traditionele visvangst waar de  horeca toch meer zou moeten aan besteden. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Viskok van het jaar

Tradities zijn er om te onderhouden. Voor de 27e maal organiseert VLAM de wedstrijd Viskok van het jaar. VLAM koos samen met de Vlaamse visserijsector voor hondshaai als Vis van het Jaar 2015. Een nobele onbekende maar veelzijdige vis. VLAM daagt elke professionele kok in België uit om het lekkerste en origineelste gerecht klaar te maken met hondshaai. De winnaar wordt verkozen op Horeca Expo tijdens een live finale en krijgt de titel Viskok van het Jaar 2016. Inschrijven kan nog tot 1 oktober. Een jury zal dan een selectie maken uit de ingezonden gerechten en de finalisten aanduiden. Meer informatie is terug te vinden op www.vlam.be onder de rubriek Viskok 2016. (JV)



Cafés - Brasseries - Discothèques
De Remise in Mechelen

Stationsbuurten zijn meestal niet altijd de meest gezellige plaatsen laat staan op gebied van horeca.

De stationsbuurt van Mechelen heeft er met komst van De Remise echter een nieuw eigentijds  praat- en eetcafé bij.  Het werd  een trendy ontbijt- en lunchbar waar je ook terecht kan voor waar je ook terecht kan voor  een lekkere kofiie of voor een frisse pint.  Uitbater Michaël Jespers wil ook de heel vroege Pendelaars op hun wenken bedienen. De Remise draait al ’s morgens om 6 uur de sleutel in het openingsslot. Ontbijten kunnen niet alleen ter plaatse genuttigd worden maar kunnen ook meegenomen worden. Naast de ontbijten met slapers in de ogen zijn er overdag ook lunchen, pasta gerechten , slaatjes en croque monsieurs aan democratische prijzen. De inrichting van de bar oogt industrieel, met een moderne toets. “Een bewuste keuze. Samen met een architect besloot ik om ruwe materialen af te wisselen met moderne accessoires". (JV)



Cafés - Brasseries - Discothèques
Hula in Heule

In Heule hebben ze Tineke maar sinds kort ook Brasserie Hula. Brasserie Hula is terug te vinden aan de Wittestraat 2, een iets landelijker stukje van Heule wat de nieuwe zaak een extra dimensie geeft. In het voormalige ’t Rattenkasteel hebben Thijs Clinckemaillie  en zijn vrouw Aurélie hun grote droom van een eigen brasserie weten waar te maken. Kwaliteit aan betaalbare prijzen dat blijkt de slogan te zijn van het koppel dat ook kan uitpakken met een mooie wijnkaart.  We willen ook met een mooie wijnkaart uitpakken. Hula beschikt ook over een sfeervolle feestzaal  voor groepen van vijftien tot honderd personen. Voor de kleinsten is er een speelterrein war ravotten het code woord is. De nieuwe brasserie wordt alvast met open armen ontvangen in Heule.Er zijn dus nog mensen die durven investeren in de horeca. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Brouwerij Brunehaut viert 125-jaring bestaan

Op 26 september opent brouwerij Brunehaut (Rongy) haar deuren voor de viering van haar 125-jarig bestaan. Ter gelegenheid van het jubileum word ook een speciaal bier gebrouwen: de Cuvée 125 Ans. (pvo)

 

 



cafés - brouwerijen - discotheken
Verhuist hoofdzetel AB Inbev van Leuven naar Londen?

AB Inbev, grootste bierbrouwer ter wereld, wil een bod doen op concurrent SABMiller, de nummer twee. Een eventueel samengaan zou een concern opleveren met een marktwaarde van zo’n 205 miljard dollar. De aandeelhouders van SABMiller zouden open staan voor de overname, maar koppelen daar wel enkele voorwaarden aan. Zo willen ze dat het hoofdkwartier van het nieuwe monsterconcern zich zou gaan vestingen in Londen. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
AB Inbev kijkt naar SABMiller

Er waren al enkele speculaties in verschillende media maar nu heeft de tweede grootste brouwer ter wereld, SABMiller in een eigen persbericht toegeven dat waar er rook is ook vuur kan zijn. AB Inbev is van plan een bod uit te brengen op zijn grootste concurrent bevestigde SABMiller. AB Inbev bevestigt dan weer dat het SABMiller heeft benaderd “met het oog op een combinatie van beide bedrijven” klinkt het daar.  Volgens Financial Times hoopt AB Inbev op een fusieoperatie van 250 miljard dollar (ongeveer 223 miljard euro). Concrete voorstellen liggen nog niet op de biertoog. Het is nu wachten op een persbericht van AB Inbev. SABMiller, van oorsprong Zuid-Afrikaans, is de op een na grootste brouwer ter wereld. Het heeft merken als Pilsner Urquell, Grolsch, Foster's en Miller in de portefeuille. Onderussen is vernomen dat SABMiller aan het lonken is naar Heineken om een eventueel bod van AB Inbev te kunnen tegen gaan. Beurspecialisten zijn we niet echt maar een lekkere pils kan er wel. (JV)



Hôtellerie
Velotel

Het Brugse viersterrenhotel Velotel valt weer in de prijzen het kan zijn nominaties stilaan aan een wasdraad ophangen. Momenteel  mag het  zich internationaal gerenommeerd noemen. Het haalde de award Luxury Hotel of the Year van de Luxury Travel Guide binnen. Vorig nog jaar kreeg het Brugse hotel nog de zilveren Horeca Award als beste kind- en fietsvriendelijke hotel van ons land en nu vallen ze weer in de prijzen. En niet zomaar één. De lezers van de Luxury Travel Guide. Touroperators en hotelgasten nomineerden het hotel voor de Luxury Hotel of the Year. Het magazine met maar liefst een half miljoen lezers wereldwijd hebben het Velotel verkozen als luxehotel van het jaar. Een award die hoteleigenaar Christophe Desimpel maar al te graag in handen neemt. Hij looft daarbij graag de inzet van manager Steve Vanbelle en zijn ganse team. In Twee jaar tijd hebben die mensen het hotel omgevormd tot een succesverhaal. De combinatie van een luxe met fietsarrangementen heeft blijkbaar goed aangeslaan.(JV)



Hôtellerie
Mexicaanse hotels scoren het best op Club Sandwich Index

Hotels.com doet met de zogenaamde Club Sandwich Index (CSI)  jaarlijks een onderzoek naar de prijzen van maaltijden en dranken in hotels wereldwijd. Daarbij wordt een hamburgermenu (hamburger, friet en frisdrank) als maatstaf genomen. Het goedkoopste hamburgermenu krijg je in hotels in Mexico-stad. De duurste hamburger eet je in Genève, waar je op een gemiddelde prijs van 27.91 euro voor zo’n menu moet rekenen. Ook in Parijs (22.25 euro) en Stockholm (20.83 euro) zijn de prijzen relatief hoog.
Top 10:
1. Mexico-Stad, Mexico (€8,91)
2. Rio de Janeiro, Brazilië (€9,32)
3. Bogotá, Colombia (€9,57)
4. Bangkok, Thailand (€9,94)
5. New Delhi, India (€10,26)
6. Taipei, Taiwan (€10,65)
7. Buenos Aires, Argentinië (€11,21)
8. Madrid, Spanje (€11,66)
9. Moskou, Rusland (€12,53)
10. Dublin, Ierland (€12,56)
(pvo)
 



Hôtellerie
NH Hotel Group integreert keten Hoteles Royal in portfolio

NH Hotel Group heeft 20 hotels van de voormalige Hoteles Royal keten geïntegreerd in zijn portfolio. Deze 20 hotels bevinden zich in Columbia, Chile en Ecaduor. Door de toevoeging van deze hotels, verstevigt de Spaanse hotelketen zijn positie in Zuid-Amerika. NH Hotel Group heeft in deze regio nu 57 hotels, die goed zijn voor meer dan 100.000 kamers (pvo)

 



Hôtellerie
Art Series hotelgroep maakt reviews over gasten

Gedurende zes weken vroeg de Australische hotelgroep Art Series haar gasten of ze wilden meewerken aan ‘Reverse Reviews’. De gasten die instemden, werden tijdens hun verblijf beoordeeld door hotelmedewerkers. Deze review werden ook daadwerkelijk gepubliceerd door de eigen kanalen van de hotelgroep. Volgens de keten was dit een sociaal experiment, dat de gasten moet aanzetten om na te denken over hun hotelreviews. Wellicht komt er ook een vervolg op Reverse Reviews. (pvo)

 

 



Hôtellerie
Riu Plaza Berlin geopend

RIU Hotels & Resorts heeft de stad Berlijn gekozen voor het in gebruik nemen van de eerste vestiging van Riu Plaza in Europa: het Riu Plaza Berlin. Het nieuwe hotel heeft een perfecte ligging aan de Ku' Damm, een van de beroemdste avenues van Berlijn. Riu Plaza Berlijn 357 kamers) is het eerste hotel van de stadslijn op het Europese continent. Op dit ogenblik zijn er 3 Riu Plaza Hotels (Riu Plaza Panama, Riu Plaza Guadalajara en Riu Plaza Miami Beach). Eind dit jaar opent de Spaanse holtelketen het eerste stadshotel in New York, het Riu Plaza New York Times Square in het hart van Manhattan (pvo)

 



Restaurants
Restaurant Tiecelijn (Daknam) opent viswinkel

De uitbaters van restaurant Tiecelijn in Daknam hebben hun viswinkel Pure Fisk geopend. Aangezien ze voor hun restaurant veel contact hebben met visleveranciers, is dit een logische stap. De restauranthouders willen inspelen op de vraag, want in de omgeving in Lokeren zijn er niet zoveel viswinkels. Het restaurant Tiecelijn blijft intussen gewoon verdergaan. (pvo)



Restaurants
Céderic Demey (restaurant C-Jules) wordt ‘Lambassador’

Céderic Demey werd door Franse, Ierse en Engelse organisaties uitgeroepen tot ‘Lambassador 2015-2017’ voor België. De chef-kok van restaurant C-Jules wordt hierdoor het gezicht dat lamsvlees moet helpen promoten. Om zijn aanstelling tot Lambassador te vieren, ontwikkelde Céderic Demey met Lam Gods al een nieuw recept met lamsvlees. (pvo)

 

 

 



Wedstrijden
De drie finalisten van de wedstrijd ‘Best Sommelier of Belgium 2015-2016’ zijn bekend

De halve finale plaats van de wedstrijd ‘Best Sommelier of Belgium 2015-2016’ vond plaats in hotel- en toerismeschool Spermalie te Brugge. De drie sommeliers, die de meeste punten behaalden zijn (in alfabetische volgorde) Benoît Couderé van Restaurant De Karmeliet in Brugge, Joery De Lille van Restaurant Horseele in Gent en Jasper Van Papeghem van Hostellerie L’Esco in Wetteren [foto © dpw). Zij nemen het tegen elkaar op tijdens de finale op zondag 11 oktober 2015. De wedstrijd ‘Best Sommelier of Belgium’ wordt georganiseerd door de Gastronomische Club Prosper Montagné, VVS (Vereniging Vlaamse Sommeliers) en de Belgische Sommeliersgilde. De finale vindt plaats op zondag 11 oktober 2015 om 13u30 in De Warande (Zinnerstraat 1, 1000 Brussel). De toegang is gratis.



Wedstrijden
Anne-Sophie Breysem, Lady Chef of the Year 2015

De titel van 25e Lady Chef of the Year gaat naar Anne-Sophie Breysem, een beloftevolle jonge chef met heel wat in haar mars. Zij staat in het roer van de keuken van het Hasseltse restaurant De Kwizien, samen met uitbater Filip Vanheusden en gastvrouw Marielle Clercx. Anne-Sophie is overtuigend gekozen tot winnares van de Chaudfontaine Lady Chef of the Year award door zowel een vakjury als het publiek. Nochtans kwam de overwinning voor haar als een complete verrassing. ‘Het klopt inderdaad dat ik stevig campagne heb gevoerd, maar uiteindelijk weet je niet hoe het publiek zal stemmen en zeker hoe de jury over je oordeelt, heb je niet in de hand. Ik heb gedroomd, gehoopt en gewonnen. Ik kan alleen erg dankbaar zijn en mijn titel een jaar lang met fierheid dragen.’

 



by communitysoft.com