LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Algemeen
Kunst en Duvel

Chefs Sergio Herman en Nick Bril van The Jane hebben samen met Syrco Bakker van Pure C in Cadzand en Jean-Philippe Watteyne van iCook in Bergen samen met  de Gentse creatievelingen van Toykyo exclusieve bierflesjes ontworpen waar de naam Duvel verwijst naar het inhoudelijke. Het resulteerde in drie gestileerde grafische tekeningen op de miniatuurflesjes van 18 centiliter. In elke zaak ziet de tekening er anders uit. Herman en Bril gingen voor witte lijnen die samen de kapel voorstellen waarin hun zaak is ondergebracht. Gelukkig is aan de smaak van het bier is niets veranderd. Vanaf heden kunnen gasten in de verschillende  restaurants het flesje bestellen tijdens hun diner. Speciaal voor deze gelegenheid hebben alle chefs een maaltijd bedacht die perfect bij de biersmaak past. Restaurantgasten krijgen na het eten ook een flesje als souvenir mee naar huis. In het voorjaar van 2016 zijn de flesjes en bijpassende glazen ook te koop in geselecteerde winkels. Wie nu een ‘Duveltje’ besteld kan er ook één krijgen. Met de kunst erbij. (JV)



Algemeen
Niet iedereen is gewonnen voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur

Er gaan stemmen op om rijden volledig alcoholvrij maken. Dus 0,0 promille in plaats van de 0.5, die nu nog toegestaan is. Niet iedereen is gewonnen voor deze maatregel. Sommigen denken dat dit te ver gaat, omdat bijvoorbeeld het eten van enkele pralines met likeur al aanleiding zouden kunnen geven tot een pv. (pvo)

 

 

 



Algemeen
Overpelt lanceert Restorestje

Overpelt heeft onlangs het Restorestje gelanceerd. Hiermee wil de gemeente vermijden dat overschotten in horecazaken in de vuilbak verdwijnen. De horecazaken die een ‘Restorestje’-sticker aan hun zaak kleven, maken duidelijk dat klanten de overschotten mee naar huis kunnen nemen. Reeds 17 horecazaken in Overpelt doen mee aan de actie (pvo).



Algemeen
Horecazaken in De Panne te weinig kindvriendelijk

Volgens het studiebureau Idea Consult zouden de handels- en horecazaken in De Panne kindvriendelijker ingericht moeten worden. De gemeente gaat initiatieven nemen om dit thema in een commercieel plan voor de handels- en horecazaken te gieten. De handel en de horeca gaat achteruit in De Panne. Met een commercieel plan wil de kustgemeente  het tij  keren. (pvo)



Algemeen
Brusselse horeca herpakt zich

Er komt opnieuw meer volk naar Brussel. Stilaan lopen de restaurants en de cafés weer vol. Sinds de verhoging van de terreurdreiging in de stad, bleven veel mensen weg. Daar komt nu stilaan verandering in. Ook de hotels herpakken zich. Buitenlandse toeristen en zakenlui annuleren hun verblijf niet langer. Wel kunnen de verliezen van afgelopen weken niet meer goed gemaakt worden. Toch is de ommekeer er sneller dan verwacht. (pvo)



Algemeen
Alcoholconsumptie in België: regelmatig maar beperkt

Belgen drinken vaker alcohol dan de gemiddelde Europeaan, maar doen dat in kleinere porties. Voor het onderzoek werden meer dan 28.000 mensen uit 15 landen bevraagd. Een kleine 1800 werden ondervraagd. Het blijkt dat de Belgen regelmatig alcohol drinken. In vergelijking met andere Europese landen komen de Belgen daarmee op de tweede plaats. Enkel Nederlanders drinken nog vaker alcohol. Als het op de hoeveelheid alcohol aankomt dan komen de Belgen op een 10e plaats. Belgen drinken dus zeer regelmatig maar beperkt. Of de cijfers ook op de horeca slaan komt uit het onderzoek niet naar voor. Santé. (JV)



Algemeen
Nieuwe campagne voor Filliers

Het was even een tandje bijsteken bij graanstokerij Filliers uit Bachte-Maria-Leerne toen bekend raakte dat de regering op 1 november de taks op sterke dranken zou opvoeren. Neem daarbij nog de aanwezigheid op de wereldtentoonstelling in Milaan en er werden overuren gedraaid in de stokerij. In aanloop naar de talrijke kerstmarkten en de eindejaarsfeesten heeft Filliers een nieuwe reclamecampagne opgezet die ook zijn impact kan hebben op de horeca. Na de slogan  “De glaasjes van plezier” was het aan de klanten om nieuwe jenevermomenten te bedenken. Vrienden en plezier, de kernwaarden die altijd centraal stonden, blijven dan ook een dominante plaats opeisen in een nieuwe campagne die werd uitgewerkt door het Gentse bureau The Fat Lady. De campagne loopt op openbaar vervoer, op affichage en online en Bernard Filliers heeft er vertrouwen in dat ze zijn producten opnieuw op een positieve manier in de kijker zal zetten. (JV)

 

 



Algemeen
Flanders Food Faculty wil Vlaanderen op culinaire wereldkaart

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts heeft samen met Toerisme Vlaanderen en 15 ‘Captains of Gastronomy’ de Flanders Food Faculty voorgesteld. Daarbij trok de minister zelf de koksvest aan. De bedoeling is een  is een nieuwe professionele netwerkorganisatie op te bouwen die de link tussen Vlaanderen en lekker eten internationaal nog meer in de verf moet zetten. De Flanders Food Faculty moet ervoor zorgen dat private en publieke spelers die van Vlaanderen een échte genietbestemming moeten maken hun krachten bundelen. Ze ondertekenden tijdens hun startvergadering een samenwerkingscharter waarin aanpak en ambities opgelijst staan. Nergens ter wereld is de kloof tussen sterrenrestaurants en de ‘gewone’ keuken zo klein als in Vlaanderen. En toch staat Vlaanderen nauwelijks of niet in de internationale lijstjes van culinaire topbestemmingen. Om die associatie tussen lekker eten en de toeristische bestemming Vlaanderen internationaal te versterken is er nu de Flanders Food Faculty, een netwerkorganisatie die private en publieke spelers die rond onze gastronomie werken bundelt. De Flanders Food Faculty bestaat momenteel  uit 15 ‘Captains of Gastronomy’. Zij zullen samen met de minister beslissen welke concrete acties nodig zijn om Vlaanderen als regio te laten concurreren met culinaire bestemmingen zoals Spanje, Denemarken of Peru. Aan die concrete acties gingen uitvoerige gesprekken met chefs, producenten, culinaire organisaties en belangenorganisaties vooraf. Uit die gesprekken bleek dat Vlaanderen nog veel te weinig opvalt tussen de vele landen die al jarenlang een doorgedreven marketingstrategie volgen om hun eetcultuur in het voetlicht te plaatsen. De Flanders Food Faculty wil werken op 3 sporen: meer, betere en slimmere promotie van onze gastronomie, stimuleren van culinaire innovatie en talenten en ons culinair vakmanschap en het toeristisch en economisch potentieel ervan ook in eigen land de erkenning geven die het verdient. Want voor 40 procent van de internationale toeristen is de eetcultuur een doorslaggevende reden om al dan niet te kiezen voor een bepaalde bestemming. Tijdens hun startvergadering spraken de ‘Captains of Gastronomy’ onder meer af dat er één duidelijke culinaire positioneringstekst over Vlaanderen moet komen, en ook één aanspreekpunt voor de culinaire pers, de horecasector en de organisaties die werken rond de internationale promotie van onze gastronomie. Ook is er dringend nood aan een culinair uitwisselingsprogramma dat Vlaamse chefs ervaring laat opdoen bij buitenlandse chefs en omgekeerd. Een initiatief dat we alleen maar kunnen toejuichen. (JV) [© Kris Jacobs]



Algemeen
Restorestje woord van het jaar?

Begin dit jaar (2015) lanceerde de Stad Gent het ‘restorestje’ .  Een doosje waarbij klanten van restaurants de overschot van hun maaltijd kunnen meenemen. Momenteel kunnen de klanten al in 66 restaurants  zonder blos op de wangen vragen om de overschot mee te nemen. Al 10.000 zijn verspreid. Van Dale nomineert ondertussen ‘restrestjes’ al Woord van het jaar 2015 in de categorie lifestyle. Stemmen kan nog tot 14 december. De dag daarna maakt Van Dale de winnende woorden per categorie bekend.  Hopelijk wordt het ‘restorestje’ en krijgt de horeca een nog positiever imago. (JV)    



Algemeen
Blijven doorgaan ondanks alles

Goed twee weken na de aanslagen in Parijs heeft zaakvoerder Romaine Debray samen met Audrey Bily hun brasserie A la Bonne Bière terug open gedaan. Op 13 november was de brasserie heteerste doelwit van de terroristen in Parijs. Vijf klanten stierven in de kogelregen anderen raakten gewond. Met de hulp van het personeel werden zoveel mogelijk sporen weggewerkt. Geen verbrijzelde ramen meer geen kogelinslagen niet meer. Tijdens de heropening waren er enorm veel steunbetuigingen van klanten die de  uitbaters en het personeel een riem onder het hart wouden steken. Het leven in de horeca is er één van vallen en opstaan maar vooral blijven doorgaan. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Succesvolle Culinaire Countdown

 ISPC organiseerde zowel in Gent als  in Luik een Culinaire Countdown. Een culinaire wandeling door de beide vestigingen. De belangstelling was in beide vestigingen was enorm groot. Verschillende producenten wisten de aanwezige klanten te bekoren met allerlei proevertjes. De chef  koks van ISPC haalden het beste van  hun fornuis en wisten begeleid door aangepaste wijnen de klanten te verwennen. De afwezigen hadden weer eens ongelijk. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Dorpscafé The Peacock (Snellegem) stopt

Na vier generaties valt het doek over café The Peacock in Snellegem. De huidige uitbater Bart De Pauw trekt na 18 jaar achter de toog de deur van het café achter zich dicht. Hiermee verdwijnt een stukje geschiedenis uit het dorp. De overgrootvader van Bart De Pauw startte op dezelfde plats met zijn café, dat toen nog niet The Peacock heette.  (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
VRT-journalist lanceert eigen bier

VRT-journalist Lieven Verstraete heeft een eigen bier laten brouwen: Smokey Li. Het gaat om een amberkleurige tripel, met een licht gerookte toets. Het bier, dat gebrouwen werd door Vliegende Paard-Préaris uit Oedelem, valt blijkbaar in de smaak. Restaurant Hertog Jan heeft al een krat gekocht en ook het bekende café ’t Beertje wil het bier serveren. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Pininfarina ontwerpt unieke Jupiler tapinstallatie The Bull

Een perfecte combinatie van passie, kracht en vitaliteit. Dat alles was nodig om The Bull te creëren, een unieke tapinstallatie van Pininfarina voor Jupiler. Van de limited edition zullen er slechts 6 geplaatst worden in exclusieve Belgische clubs. De Hasseltse club Versuz mocht als eerste de innovatieve tapinstallatie in gebruik nemen, die op 7 december in wereldpremière werd voorgesteld.  De bar van Versuz wordt volledig gerestyled met daarin hét pronkstuk van Jupiler, ontworpen door Pininfarina. Het Italiaanse designbureau is het ingenieuze brein achter enkele legendarische Ferraridesigns en tekende nu een gloednieuwe tapinstallatie voor het biermerk die als eerste in Versuz te vinden is. Het idee ontstond nadat Jupiler een nieuw en innovatief design voor een tapinstallatie op de markt wou brengen. De bedoeling was om iets te maken dat de Jupiler waarden ‘passie, energie, mannelijkheid’ zou vermengen met het Pininfarina DNA van ‘elegantie, puurheid en innovatie’. De stier – het symbool van Jupiler – en zijn bewegingen dienden als uitgangspunt voor de ontwerpers van Pininfarina, en met hun vloeiende en tegelijk elegante lijnen brengen ze de organische, harmonische vormen tot leven. The Bull is een unieke tapinstallatie die op een stevige ‘backbone’ rust, omgeven door drie ‘ribben’ die de ‘tap towers’ vormen. Een vierde rib zorgt voor balans en dynamiek, het verlichte logo en de stierenkop op de grond leggen de ziel van Jupiler bloot. Ook het kleurgebruik is niet toevallig: rood en metaal maken de structuur iconisch en elegant en leggen zo de nadruk op een mix van passie en innovatie.



cafés - brouwerijen - discotheken
Palm met eigen gekweekte hop

Brouwerij PALM nodigde op 30 augustus jl. 400 gasten uit om haar eigen geteelde hop in Steenhuffel te plukken. Het was in oktober 2011 dat de brouwerij, in haar eigen hoptuin nabij kasteel Diepensteyn, 800 hopplanten aanplantte. Het hopveld is 35 are groot, de hopplanten zijn van de Hallertau Mittelfrüh variëteit, deze planten brengen een 3.000-tal hopranken voort. Met deze eigen geteelde hop creëerden de PALM-brouwers PALM Hop Select, een complex maar gebalanceerd degustatiebier met een alcoholvolume van 6%.Brouwerij PALM beloofde de hopplukkers uit te nodigen om getuige te zijn van het brouwen van PALM Hop Select en ook om het resultaat - het afgewerkte bier - te komen proeven. Op dinsdag 1 december was het dan zover. De plukkers zakten naar Steenhuffel af om samen met de PALM- brouwers effectief te komen brouwen én te proeven ! Ze gingen samen met biersommelier Sofie Vanrafelghem en Jan Toye, passioneel brouwer van PALM Belgian Craft Brewers, aan de slag. Nadien werd iedereen getrakteerd op de eerste PALM HOP SELECT ‘oogst 2015’, gebrouwen met de eigen geplukte hop. Als toemaatje ontving Bert Jambon, hopkweker van de brouwerij, van de Stad Poperinge, de ‘Eerste Prijs’ voor de excellente hopkwaliteit van de eigen gekweekte hop. (JV)

Op de foto: Eerste Prijs van de Stad Poperinge: (vlnr) Jan Toye,Geert Clarebout,Sofie Vanrafelghem, Bert Jambon en Peter Buelens.



cafés - brouwerijen - discotheken
Onstuimig bierland

Het was al bekend dat SABMiller en AB InBev voor miljarden euro’s aan eigen merken van de hand moeten doen om toestemming te krijgen voor de fusie. Daarop verkocht SABMiller haar belang in de Amerikaanse joint venture MillerCoors aan partner Molson Coors. Dat zelfde Molson Coors zou met het Ierse C&C en het Nederlandse Heineken de belangrijkste gegadigde zijn om Peroni en Grolsch te kopen. AB InBev bracht eerder deze maand formeel een bod van bijna €100 miljard euro uit op SABMiller. Door die overname komen de twee grootste brouwers ter wereld onder één dak. Kenners stelden dat AB InBev aanzienlijke financiële risico’s neemt met die miljardenovername. Bijna driekwart van het SABMiller voelt al de gevolgen van de fusie met AB Inbev. Om  mededingingsbezwaren  te ontwijken zou afstand moeten gedaan van  Grolsch en Peroni . Er zouden drie gegadigden zijn voor de merken, waaronder Heineken, het overnamebedrag moet met leningen bijeen worden gebracht. Daardoor neemt de schuld van de onderneming fors toe. Heineken laat weten dat hier om een gerucht gaat. Laat ons stellen dat waar rook is….. . Heineken verhoogt ondertussen wel zijn bierprijs. ( JV)



Gezondheid
Glutenvrij voor de horeca

Virginie Gielen en Natalie Pinto Perez hebben Traindevie opgericht, een online groothandel voor glutenvrije producten. Virginie wordt al heel haar leven  geconfronteerd met de moeilijkheden die je ondervindt, vooral bij het uit eten gaan, als je allergisch bent aan gluten. Het gaat om een gespecialiseerde groothandel in glutenvrije producten die een ruim assortiment aan lekkere en ambachtelijke producten aanbiedt aan horecazaken. Daarmee willen ze steeds groeiende vraag vanuit de horeca invullen. Naast het aanbieden van glutenvrije producten aan de horeca is er ook een onlineaanbod voor particulieren. Klanten kunnen wat ze online bestellen ook zelf afhalen of aan huis laten leveren. Over hun opstart periode zijn de initiatiefneemsters alvast enthousiast. Al heel wat horecazaken stappen mee in het verhaal. Naar de toekomst toe hopen ze ook  een netwerk te kunnen neerzetten van restaurants, hotels, B&B’s, cateringbedrijven… waar de glutenvrije eter met een gerust hart terecht kan. Elke klant krijgt  een sticker waarmee hij duidelijk kan maken dat hij een glutenvrij aanbod heeft. Daarnaast worden de horecazaken ook vermeld op de website http://www.traindevie.be waar consumenten ook een overzichtelijke kaart vinden met de adresjes waar ze terechtkunnen. Laat het ons een lovenswaardig initiatief noemen. (JV)



Hôtellerie
B&B in Lichtaart sluit door komst asielcentrum

De plannen om 250 asielzoekers op te vangen in het voormalige hotel De Residentie in Lichtaart, wordt niet overal positief onthaald. Ook niet bij Rietje Liekens van B&B ’t Lemen Voeteke. Haar B&B ligt net naast de dienstingang van De Residentie die zou gebruikt worden als in- en uitgang van het asielcentrum. Ze heeft besloten om haar zaak te sluiten omdat volgens haar meerdere klanten nu al hun verblijf annuleerden. De komst van het asielcentrum vlak naast de deur is niet de enige reden tot sluiting, maar heeft wel de doorslag gegeven, zegt de uitbaatster. (pvo)



Hôtellerie
Aantal hotelkamers in Londen neemt de komende drie jaar toe met meer dan 10 %

In Londen komen er steeds maar hotelkamers bij. Tegen eind 2018 zullen er 43 nieuwe budget hotels en 19 vijfsterrenhotels bij zijn. Dat is goed voor 156.000 kamers, een stijging van 12 % ten opzichte van nu. De hoteliers zijn erg optimistisch want ze verwachten ook een hogere bezettingsgraad. Volgend jaar zou men afklokken op een gemiddelde bezettingsgraad van 85 % (pvo)



Hôtellerie
Louvre Hotels neemt Nordic Hotels over

Louvre Hotels Group neemt het Duitse Nordic Hotels over. Hiermee voegt de hotelketen 25 hotels in 11 Duitse steden toe aan haar portfolio. Tien hotels worden Golden Tulip, en tien andere gaan het merk Tulip Inn voeren. Vijf hotels tenslotte krijgen het label Première Classe opgeplakt. (pvo)

 



Hôtellerie
Hoteltarieven in stijgende lijn

Advito, expert in zakenreizen, heeft zijn Industry Forecast voor 2016 uitgebracht. Daaruit blijkt dat bedrijven volgend jaar meer geld zullen moeten uitrekken voor hotelovernachtingen. Volgens Advito zullen de tarieven in 5 van de 7 wereldwijde regio’s stijgen. (pvo)



Hotellerie
Organisatie van Sandton Hotels volop in beweging

Op 1 juli 2016 bestaat het gerenommeerde Sandton Grand Hotel Reylof 5 jaar en dat zal zeker gevierd worden. In deze voorbije periode heeft het hotel reeds meerdere prestigieuze awards in ontvangst mogen nemen waaronder ‘Best Hotel België’ op onafhankelijke reisvergelijkingssite Zoover. Vorige maand ontving het hotel nog de titel voor ‘Best Hotel Lobby voor de zakenreiziger’. Met de continue voortgaande groei van het hotel in Gent en de geplande transite naar Pillows van de hotels in 2016, heeft Sandton Hotels tevens een aantal organisatorische aanpassingen bekend gemaakt.

Sinds 1 november jl. is Duco Heijbroek Area Manager België geworden en in deze functie verantwoordelijk voor de 4 Sandton Hotels in België. Naar aanleiding van deze wijziging zal Jaap Blijleven vanaf 1 januari 2016 de functie van hotelmanager in het Sandton Hotel Reylof op zich nemen. Eveneens vanaf begin volgend jaar zal Nancy Vanden Berghe, de functie van Director of Sales & Marketing invullen voor Sandton België. Om het sales team in eerste instantie te versterken zal Christine Dierickx, met jarenlange ervaring in de sector, in januari van start gaan als Sales Manager voor Vlaanderen met focus op Gent en Kortrijk. Een extra salespersoon voor Brussel wordt aangeworven om eveneens begin volgend jaar in dienst te treden.



Hotellerie
Sandton Hotels wordt Pillows

Op 1 november jl. heeft het legendarische hotel De Filosoof in Amsterdam de deuren gesloten, om medio 2016 geheel vernieuwd als eerste Pillows Hotel in Amsterdam weer open te gaan. Sandton Hotels, eigenaar van De Filosoof, geeft hiermee haar visitekaartje af voor het vernieuwde concept Pillows. “Met dit merk willen we ons de komende jaren onderscheiden met elegante (stads)hotels,’ zegt Sandton oprichter en directeur Rogier Braakman. Pillows staat voor tijdloze ingetogen luxe, warmte en comfort, een ongedwongen sfeer en ‘peaceful haven’ om te onthaasten in een drukke omgeving. De bestaande Pillows hotels in Brussel en Zwolle (NL) worden de komende periode volgens het vernieuwde concept aangepast. Daarnaast zullen de huidige Sandton hotels in Gent, Brussel Centre en Cagnes-sur-Mer (FR) medio 2016 worden getransformeerd naar Pillows. Voor een groot aantal andere Sandton Hotels ligt de transitie naar Pillows in een latere periode in het verschiet.



Ondernemingen - Bedrijven
Douwe Egberts Professional lanceert PROMESSO

Vandaag introduceert JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) Professional België het internationale koffieconcept Promesso. Deze innovatieve oplossing voor de zakelijke markt biedt iedereen de mogelijkheid om zijn of haar favoriete koffiecreatie te maken. JDE Professional brengt hiermee het koffiedrinken in de wereldwijde out-of-home markt naar een hoger niveau. Promesso is een concept met een totaal nieuwe technologie, een stijlvolle koffiemachine en een premium kwaliteit koffie. Met Promesso kan iedereen zijn of haar koffievariaties zelf creëren via een gebruiksvriendelijk touchscreen, volledig afgestemd op persoonlijke voorkeuren.

DE Professional mikt met Promesso op het hogere segment van de zakelijke markt. "Promesso is ontwikkeld voor bedrijven die een hoogkwalitatieve en innovatieve koffieoplossing zoeken met een hoge mate van gemak. We denken hierbij o.a. aan advocatenkantoren, adviesbureaus, hotels, maar ook autodealers. Ze willen de kwaliteit van verse bonenkoffie, maar niet te veel tijd besteden aan het onderhoud van een espressozetsysteem", vertelt Evi Baeten, Marketing Director van JDE Professional België. "Promesso biedt hen een uitgesproken koffiebeleving die even stijlvol als smaakvol is. Met het grootste gemak serveer je diverse koffievariaties aan je bezoekers, gasten of medewerkers: van een pure espresso tot een romige latte macchiato. Bovendien maak je voor jezelf een persoonlijke koffiecreatie op elk moment van de dag. Met Promesso krijg je de kwaliteit die je wilt en de betrouwbaarheid die je nodig hebt, zonder compromissen."



Publicaties
Basic Japans

Unagi no Kabayaki of Horenso Goma Ae, het zegt weinigen iets, tenzij de vertaling: gegrilde paling met zoete sojamarinade en spinazie met sesam. Het zijn maar twee gerechten die uit het kookboek ‘Basic Japans’ komen. 50 recepten van Ivan Verhelle van het Japans restaurant Tanuki te Brugge. Na zijn koksopleiding trok Ivan met zijn vrouw Linda naar Japan om er de keuken en eetcultuur te leren kennen. Terug in Vlaanderen kwam er Tanuki. Een Japans restaurant in Brugge dat al meer dan 25 jaar binnen-maar ook buitenlandse klanten weet te bedienen.  De Japanse keuken blijft de bovenhand houden maar er is ook soms een knipoog naar de Vlaamse keuken. Zoet gegrilde hondshaai op geperste suishirijst of asperges en scampi met Kimi-su- of wat gedacht van ossenhaas van wagyrund op de teppanyaki. In het boek wordt de Japanse keuken stap voor stap uitgelegd. Het handige boek is uitgebracht bij Lannoo. ISBN 978-94-014-2816-3. (JV)      

 

 



Publicaties
De Japanse keuken

Eerder toevallig kwam Nancy Singleton Hachisu in Japan terecht waar ze meteen verliefd werd op een boerenjongen van biologische boerderij. Hij hield van eten en zij ook. Tradities zijn er om doorbroken worden zeker als onze westerse en Japanse keuken vergelijken. Neem daarbij dan de tradities van het Japanse platteland en je krijgt een heel andere kijk op de Japanse keuken.  Haar levensverhaal en talrijke recepten die Nancy leerde ontdekken zijn nu gebundeld in het  boek ‘De Japanse keuken’. 165 gerechten met traditionele smaken. Van kroketten met zelf gemaakte tofoe over gefrituurde gemberkip, langs geroerbakt varkensvlees met mosterdbloemen of biestuk in Japanse stijl. Alle gerechten zijn begeleid met een verhaal waardoor het boek ‘De Japanse keuken’ niet alleen een kookboek is maar ook een verhalenboek. Het boek kan een inspiratiebron zijn voor iedere chef die eens iets anders op de kaart wil zetten. Een ontdekking wellicht voor het keukenpersoneel maar zeker ook voor de klanten. Het boek kreeg ook de World Cookbook Award voor het beste Japanse kookboek. Het inspirerende boek werd uitgegeven bij Terra (TerraLannoo).ISBN 978-90-8989-652-0. (JV)



Publicaties
Geert Van Hecke: Onze Chef

Geert Van Hecke voorstellen hoeft wellicht niet meer. In het boek ‘Onze Chef’ doet de driesterrenkok uitgebreid zijn levensverhaal. Van kleine jongen uit het al even kleine Pittem die droomde om kok te worden tot het culinaire driesterren instituut De Karmeliet. Hij is in het boek openhartig over het vallen en opstaan, over de moeilijke weg naar de top. Maar De Karmeliet was ook een leerschool voor talrijke andere chefs die in het boek ‘Onze Chef’ een ode brengen aan hun leermeester. Broes Tavenier, Filip Claeys, Stijn Bauwens, Laurent Ghys, Angelo Rosseel, Frederik Desmet, het zijn maar een paar namen die in het boek ‘Onze Chef’ ode brengen aan Geert en zijn vrouw Mireille. Veel koks brengen er met recepten waar de geest van De Karmeliet doorwaait ook een loflied naar hun leermeester. Culinair Journaliste Tine Bral wist alle verhalen neer te pennen terwijl  Kris Vlegels voor de prachtige fotografie zorgde. ‘Onze Chef’ is uitgebracht bij Lannoo. ISBN 978-94-014-2829-3. (JV)



Publicaties
Michelin Nederland: stabiliteit troef!

Stabiliteit is dit jaar het sleutelwoord in Nederland. Geen enkel restaurant verliest in de nieuwste MICHELIN gids een ster en dat mag uitzonderlijk genoemd worden. 107 Nederlandse restaurants hebben één of meerdere sterren, een record. “Dit wijst op de positieve evolutie die de Nederlandse gastronomie nu al even doormaakt. De chefs kijken vooruit en bouwen met vakmanschap voort aan de ontwikkeling van de Nederlandse culinaire cultuur”, aldus Michael ELLIS, Internationaal Directeur van de MICHELIN gids. De grote voorbeelden hiervan zijn en blijven De Librije (Zwolle) en De Leest (Vaassen), die allebei hun *** behouden. Wie in de 2016 editie ook een speciale vermelding verdient, is De Kromme Dissel (Heelsum), want zij behouden als eerste Nederlands restaurant voor de 45e keer hun *. Al die jaren zijn ze blijven evolueren en hebben ze zich telkens weten aan te passen, met behoud van kwaliteit. Van stabiliteit gesproken!

De Groene Lantaarn (Zuidwolde) sluit zich dit jaar aan bij het selecte kransje restaurants dat ** heeft. Chef Jarno Eggen weet met zijn typerende creativiteit en technische bereidingen intense smaken heerlijk te laten samenspelen. Dat de prijs-kwaliteitverhouding er fantastisch is, ook a la carte, maakt de omweg echt waard.

Zeven restaurants krijgen voor het eerst de felbegeerde *. Opvallend is dat verschillende nieuwe sterrenzaken tot een hotel behoren. Zo kan men bij Het Roode Koper (Leuvenum) genieten van een heerlijke harmonie van sterke smaken alvorens de prachtige kamers op te zoeken. Dat scenario kan ook bij De Heeren van Harinxma (Beetsterzwaag), waar de chef zeer bewerkte gerechten serveert die wel eens kunnen verrassen. Bij De Swarte Ruijter (Holten) geniet men dan weer van mooi ogende gerechten die de verwachtingen volledig inlossen dankzij uitgesproken smaken.

De nieuwe sterren delen ook charme als kwaliteit, dat bewijst onder meer het prachtige Joelia (Rotterdam). Mario Ridder toont er nog maar eens zijn kunnen met een keuken die niet té bewerkt is en subtiele parfums met intense smaken verenigt. De opvolger van De Zwethheul, het gerenommeerde restaurant waar chef Ridder jarenlang kookte, valt eveneens in de prijzen. Aan de Zweth (Schipluiden) sleept een m in de wacht dankzij gerechten die bol staan van diepgaande smaken. Power vindt men ook in de gulle productkeuken van Strandlodge (Winterswijk) en de creatieve bereidingen van Zarzo (Eindhoven).

Deze gids beloont eveneens 133 Bib Gourmand restaurants (die in de gids aangeduid zijn met het symbool ), waarvan maar liefst 25 nieuwkomers. Het keuzemenu onder de 37 euro, met gerechten waarin seizoengebonden producten de hoofdrol spelen, is de basis waar iedereen zich aan houdt. Maar de chefs bouwen daar elk op hun eigen manier op voort. Ze bewijzen hoe rijk en divers de gastronomie in Nederland wel is.



Publicaties
Zoete Gault&Millau

In samenwerking met Callebaut lanceerde Gault&Millau voor het eerst een gids die volledig in het teken staat van Chocolade en Patisserie. In 2013 was er al een eerste aanzet met een bijlage in de Belux-gids. Deze keer gaat het echter om een exclusieve aparte editie van de gastronomische uitgever. Op basis van anonieme proeverijen zijn er 85 chocolatiers en patissiers in opgenomen.  Een gids met een selectie van de beste adressen – daar was blijkbaar vraag naar. De lijst is echter verre van volledig maar dat kan moeilijk anders als je weet hoeveel ambachtelijke chocolaterieën en patisserieën er de laatste jaren zijn geopend. België maakt deel uit van de wereldwijde culinaire elite, maar ook bier en onze chocolade. De Belgische chocolatiers en banketbakkers danken hun internationale reputatie aan de ongebreidelde creativiteit waarmee zij de Belgische chocolade op de kaart zetten. De gids omvat een  beschrijving van vele ambachtslieden die actief zijn in de sector. In tegenstelling tot de restaurants in de klassieke gids krijgen de chocolatiers en patissiers geen quotering; zij worden vermeld per gemeente en vervolgens in alfabetische volgorde. Er zijn wel  twee winnaars in de categorie ‘ontdekking van het jaar’. Die trofee ging niet noodzakelijk naar een nieuwkomer, maar gewoon naar een etablissement dat in de gids is opgenomen en dat een grote indruk heeft gemaakt op de proevers. Onder de chocolatiers gaat Jitsk in Antwerpen met de titel lopen. Bij de patissiers gaat deze eer naar Fabrice Collignon in Brussel.  150 adressen werden  getest, waarvan er 85 zijn geselecteerd – ongeveer de helft zijn chocolatiers, de andere helft patissiers. In vergelijking met de eerste uitgave die deel uitmaakte van de Belux-gids 2013 zijn er in deze nieuwe versie meer dan 30 nieuwe adressen opgenomen. (JV)



Restaurants
Restaurant Zagreb (Antwerpen) krijgt nieuwe chef

Vincent Banic, acteur, model en JIM-gezicht, wordt nu ook chef-kok. Hij volgt zijn vader op, die dertig jaar achter het fornuis van restaurant Zagreb in Antwerpen stond. Vincent Banic wil een eigentijdse mediterrane keuken brengen. Hij blijft actief in de media en als model, maar wil toch de meeste tijd in Zagreb steken. (pvo)

 

 



Restaurants
Restaurant Rodos in Eisden is heropend

Twee jaar na de zware brand die restaurant Rodos in Eisden in de as legde, is het Griekse restaurant heropend. Uit de vaststellingen destijds bleek dat er brand gesticht werd, maar de dader is nooit gevonden. De uitbater neemt de draad nu weer op, met een nieuw restaurant. Het interieur is nu strak en modern geworden, maar wel met een knipoog naar de Griekse witblauwe kleuren. (pvo)



Restaurants
Restaurants van Aalter en Knesselare delen gratis blaaszakjes uit

Tijdens de eindejaarsperiode gaat de politie van Aalter-Knesselare verscherpte alcoholcontrole doorvoeren. De gemeenten maken van de gelegenheid gebruik om een laagdrempelige sensibiliseringsactie te organiseren onder het motto ‘Maak jezelf geen blaasjes wijs’. Dit doet men door in de horecazaken gratis alcholtesters uit te delen, zodat de gasten zelf kunnen testen of ze nog in staat zijn om achter het stuur te kruipen. (pvo)

 

 



Snelrestauratie
Nieuwe wegen voor McDonald's

De Belg Manu Steijaert is de nieuwe grote baas van McDonald's in Nederland en meteen weet hij enkele openstaande deuren in te trappen. Gasten zullen de in de nabije toekomst aan tafel bediend worden. Daarnaast wil de hamburgerreus ‘groener’ worden  en meer inspelen op de wensen van de  klant. De bezoekers kunnen straks zelf een persoonlijke hamburger en salade samenstellen. Sjeijarts hoopt zo de hoge verwachtingen van de gast in te vullen met zoveel mogelijk persoonlijke contacten.Ook verschijnen bij McDonald’s in Nederland binnen afzienbare tijd op elk tafeltje grote tablets van waaraf de bestelling digitaal wordt doorgegeven. Wat dit te maken heeft met persoonlijke contacten is nog de vraag. Verschillende hamburger zaken voelen wellicht de lucht van echte hamburger zaken in hun rug en proberen zich nu op allerlei manieren toch nog te profileren.  Kwaliteit zal tenslotte nog steeds de bovenhand houden en daar kunnen de grote ketens momenteel nog steeds niet tegen op. (JV)



Snelrestauratie
Solidaire soep

Voor de 3de keer organiseert EXKi een ludieke en tegelijk hartverwarmende actie, zodat iedereen de minstbedeelden een beetje warmte kan schenken onder de vorm van een kom warme soep. Op 13 december van 14 tot 17 uur nodigt men iedereen uit om een solidaire soep te helpen bereiden in het EXKi-restaurant Beurs te Brussel. Deze soep wordt dan door Thermos Operatie uitgedeeld onder de minstbedeelden. (pvo)


 



Snelrestauratie
Papa John's komt

Papa John’s, het zegt veel lezers wellicht niks maar het is de op twee na de grootste pizza-afhaalketen ter wereld. De Amerikaanse pizzaketenstart begin volgend jaar met een eerste vestiging in Frankrijk om druppelsgewijs gans Europa te veroveren. In een eerste fase zijn 38 vestigingen voorzien in Frankrijk. Maar de keten lonkt ook naar de rest van Europa en zo ook naar België. Momenteel heeft de pizzareus uit Louisville reeds 4.800 restaurants in veertig landen. Daar zullen in de toekomst nog een pak bij komen. Papa John’s werkt hoofdzakelijk met franchisenemers. Ze zullen het bij Pizza Hut wellicht niet graag horen. (JV)    



Wedstrijden
Sofie Ketels wint Campari-bartender competition met originele Negroni ‘The Mistress’

De Belgische barvrouw Sofie Ketels van Sofie’s Livingroom (Koksijde) heeft de allereerste bartender competition van Campari gewonnen met haar originele versie van de legendarische roaring ‘20’s-cocktail Campari Negroni. Haar ‘The Mistress’ mag zij nu als gastbarvrouw serveren in Milaan, in de beroemde Camparino Bar. (pvo)

 

 

 



Wedstrijden
Klaartjes Kaas wint zilver op World Chees Awards

Hoe een klein land als België zich blijft onderscheiden op vlak van heerlijke smaken! Zopas won Kaasrijperij De Wilde uit Sint-Niklaas in Birmingham de World Cheese Awards 2015-2016. Een hele eer voor zaakvoerders Filip en Gudrun De Wilde die met hun ambachtelijk familiebedrijf al dertig jaar aan de weg timmeren. Wat Hollywood als de hoogmis van de internationale filmindustrie betekent, is Birmingham voor de kaaswereld. Elk jaar hebben de beste kaasproducenten ter wereld afspraak in de Engelse stad om de hoogste onderscheidingen (lees: World Cheese Awards) toe te kennen. Einde november werden maar liefst 2727 kazen van over heel de wereld zoals Europa, Australië, Zuid-Afrika, Canada, Nieuw-Zeeland, geproefd door een keur van internationale juryleden. In de categorie Gouda’s (gemaakt voor 1/12/2014) behaalde ‘Klaartjes Kaas perfect oud’ zilver. Na dertig jaar de bekende Klaartjes Kaas met ambacht te rijpen besloot de dochter van Filip en Gudrun, Celine, als vierde generatie en sinds twee jaar mee actief in het familiebedrijf, deel te nemen aan de World Cheese Awards. Als kleine kaasaffineur vinden ze het bij De Wilde een hele eer om een plaatsje tussen de besten ter wereld veroverd te hebben. (JV)




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com