LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Aankondiging
Horeca apparatuur te Arnsberg (DE) onder de virtuele hamer

Meer dan 150 producten aan professioneel horeca apparatuur worden online aangeboden bij het Duitse online veilinghuis Dechow, partner auctioneer van BVA Auctions. Het startbod van het horeca-apparatuur en horecabenodigdheden begint al vanaf € 3,-. Van koelingen, koffiemachines en combisteamers tot staafmixers.

 

De veiling sluit op 24 oktober. Bekijk het aanbod nu online!

 



Algemeen
Horecacoach in Leuven

De stad Leuven heeft een horecacoach aangeworven: Evert Thuys die de plaatselijke horeca een boost moet geven. Die was tot voor kort actief als cafébaas en bij de vzw Oude Markt. De kersverse horecacoach gaat eerst het bestaande aanbod in kaart brengen en nagaan waar de pijnpunten in de horeca liggen. Op basis daarvan zal dan een horecaplan opgesteld worden. (pvo) 



Algemeen
Toch opbloei in de horeca

Als we de cijfers van Minister van Werk Kris Peeters mogen geloven (wie zijn wij om eraan te twijfelen) worden er nog steeds meer horecazaken opgericht dan stopgezet. Vorig jaar zouden er 470 meer starters geweest zijn dan stopzettingen. Het jaar daarvoor zelfs 520. Of er daarbij ook meer tewerkstelling - laat staan rendabiliteit - aan te pas komt blijkt niet uit de cijfers van minister Peeters maar ondertussen zijn nieuwe cijfers bekend geraakt. De eerste drie maanden van dit jaar is het aantal vaste jobs met 2,2% gestegen tegenover vorig. Ook het aantal flexi-jobs piekt. Er kwamen in de horeca 2,2% nieuwe werkgevers bij aldus staatssecretaris De Backer. Dat er nog faillissementen en stopzettingen zijn wordt ook toegegeven maar er blijkt een positieve trend te zijn. Misschien eens een evaluatie opmaken over een langere periode ? (JV)



Algemeen
Belgische frieten en Belgisch bier in Japan

Een delegatie Belgische voedingsbedrijven is in het zog van het  Koningspaar op een vijfdaags staatsbezoek naar Japan. De voedingsindustrie wil in Japan met ‘Food.be – Small country. Great food.’ de vraag naar Belgische producten verder stimuleren. Vooral de kwaliteit van Belgische producten slaat aan bij de Japanse consument. Chocolade is het meest geëxporteerde product en ons land is de grootste exporteur van speciaalbieren naar de Japanse markt. België is daarnaast ook de tweede belangrijkste leverancier van frieten en kroketten en ook de vraag naar Belgische biscuiterie en verwerkte groenten en fruit blijft groeien. De kwaliteit van onze chocolade, zoetwaren en bieren hebben het imago van België in Japan een boost gegeven.  De Belgische speciaalbieren zijn populair in Japan: Belgisch bier is er het eerste importbier. In 2016 wordt in maar liefst acht Japanse steden een “Belgian beer weekend” georganiseerd. Dat een prinselijk of koninklijk bezoek deuren opent, bewijst het succes van Brouwerij De Halve Maan in Japan. De brouwerij ontmoette in 2012 tijdens een handelsmissie, toen nog onder leiding van prins Filip, een Japanse invoerder, die twee jaar later het eerste “Brugse Zot Café” in Tokio opende. In deze brasserie kan je naast het gelijknamige bier ook typische Belgische gerechten krijgen. Drankenproducent Neobulles probeert dan weer het groeiende internationale succes van haar niet-alcoholische wijnen Vintense in Japan door te trekken. België is ook de tweede grootste leverancier van diepvriesaardappelproducten. Sinds kort kan je in Tokio frietjes van Lutosa prikken in frietkot “Pommeke”. (JV)



Algemeen
Nieuwigheden bij ISPC

Horecaspecialist ISPC en ocean marée blijven maar op zoek gaan naar nieuwe producten. De decoratieve klavervormige kleinbladige Baby Clover Cress van Koppert Cress, de terugkeer van het Struisvogelvlees in al in zijn vormen uit Zuid-Afrika, de malse en smakelijke Tomahawk steak die zijn naam aan de versnijding van  het rundsvlees mag geven, het zijn maar enkele voorbeelden van het vernieuwde assortiment. Verder is er de Spaanse worst Casa Sendra Lionganissa en de Iberische ham Iberco  van Castro Y Gonzales, de Kipcake afgewerkt met een  puree van frisse groenten of kaas.  De Salcis kazen uit Siena zijn niet alleen een streling voor het oog en de neus maar zeker voor de smaak, andere kazen komen van  fromagerie de la Voueize, allemaal kazen gemaakt van 100% zuivere Limousinmelk. In het ISPC assortiment ook de geitenkazen van Alpenhenaer.  Wie het echt Gents wil houden kan niet langs de kaas de Gentse Keizer. Met de Perlas Blancas de Andalucia weet men een onbekende delicatesse te presenteren: slakkenkaviaar. Nog kaviaar komt er van Caviar de Neuvic. , smeerbare kaviaar . Legu l’anti pasta is een assortiment dat 100% natuurlijk is en de vergelijking met de traditionele pasta kan overtreffen. Deze pasta wordt gemaakt van wordt gemaakt van kikkererwten, bonen en erwten nog gezond zijn de Granola’s van Just Live a Little. ROI is een kleinschalig familiebedrijf dat cacao poeders weet te combineren met olijven. Met het assortiment van  Mito choco kan iedereen nu naar de wens van de klant zijn koffie een persoonlijke touch geven.  Biscuit Cup van La Tazzina Pasticcina is een eetbare koffietas. Na het slurpen van de koffie kan de cup gewoon opgegeten worden. Antica Torroneria Piemontes weet zijn hazelnoten te vermengen met Belgische chocolade van Callebaut tot een assortiment van chocoladetruffels. VINOOS by AMS ontwikkelde The Real Wine gum: eetbare wijn als het ware met verschillende smaken. Uit het Pajottenland komen de  gins van Open Up. Het terechte opschrift bij deze gins is terecht Ground Control. Treelife komt in de rekken van ISPC met echt Berkensap. Voor hun wijnassortiment durven ze in Gent en Luik al eens buiten de platgetreden paden lopen: Spanje, Bulgarije, Portugal en België staan op de vernieuwde wijnkaart. Wie dan toch goede wijn schenkt per glas kan beroep op de Coravin. Koffie opgieten is weer helemaal in: Hario heeft daarvoor volledige sets uitgewerkt die niet mooi ogen maar aak kwalitatief hoogstaand zijn. Verder is het uitkijken naar Horeca Expo  en de Culinary Countdown eind november en begin december. Meer info in ons vakblad Horeca Revue van november. (JV)   



Algemeen
Ribbetjesketen Amadeus koopt zich vrij

Ribbetjesrestaurantketen Amadeus met heel wat vestigingen - vooral in de regio Gent - heeft een fraudezaak kunnen afkopen  voor 7,5 miljoen euro. De Gentse raadkamer trok een streep rond de fraudezaak die eind 2010 aan het licht kwam. Het was een overval op één van de filialen in Gent die de fraude aan het licht bracht. Controleurs vielen in verschillende vestigingen binnen en er werden heel wat onregelmatigheden ontdekt. In het verslag dat volgde werd onder meer gewag gemaakt van witwaspraktijken, fiscale fraude en criminele organisatie. De zaak werd ondertussen in der minne geregeld. Aan de BTW-dienst moeten de beklaagden ruim 2,2 miljoen euro schadevergoeding, voor de vennootschapsbelastingen loopt dat bedrag op tot meer dan 2,7 miljoen euro. Hoofdeigenaar Peter-Jan Van Iseghem heeft het parket een minnelijke schikking betaald van 550.000 euro, zijn broer moest 33.910 euro dokken. Betrokken personeelsleden betaalden tussen de 15.000 en 50.000 euro aan minnelijke schikkingen. Voor de drie vennootschappen van Van Iseghem werd een deal tussen de 426.000 en de 583.000 euro onderhandeld met het parket. Dat brengt het totaalbedrag op zo'n 7,5 miljoen euro. Wie veel geld in de zwarte kas heeft zitten kan blijkbaar veel. (JV)



Algemeen
Bbq restaurant bovenop brouwerij De Koninck

De Nederlandse bbq kampioen en grillmaster Jord Althuizen opent begin november een  nieuw restaurant in Antwerpen. Samen met de Belgische ondernemer Kasper Stuart. De nieuwe zaak wil iets compleet nieuw toevoegen aan het bestaande palet restaurants in de Belgische havenstad. Met zijn kennis van vlees, recepturen, smokers en dergelijke, worden er straks dingen gedaan die nu nog niet gedaan worden aldus de Nederlander Jord Althuizen, die de markt in België blijkbaar met zijn uitspraken niet goed kent.  Althuizen ziet zijn concept in Antwerpen als een test, een langgekoesterde droom van hem om een  restaurant te hebben. Als de formule aanslaat kijkt hij al uit naar Nederland. Het restaurant met bar en dakterras komt op een uniek locatie: boven op de brouwerij van De Koninck.  Het nieuwe restaurant moet een plek worden  waar de kolen van de bbq àltijd gloeien’, aldus Stuart. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Culinair evenement Smaakmeesters

De passie van de Antwerpse Smaakmeesters is goud waard. Van het Eilandje tot het Zuid staan meer dan 65 horeca- en speciaalzaken te popelen om hun vakmanschap te delen en je culinair te verwennen. Van zaterdag 1 tot en met maandag 31 oktober kan je in de deelnemende zaken genieten van hun Smaakmeesterssuggestie. Vijf bekende horecaondernemers scharen zich als ambassadeur achter de tweede editie van dit culinaire evenement: Graham Herbert (Cocktails at Nine), Ingrid Neven (Pazzo), Ronald Ferket (De Vagant), Sepideh Sedaghatnia (Divin by Sepi) en Johan Segers (’t Fornuis). (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Leuvense campagne tegen ‘indrinken’

De KU Leuven, LOKO, hogeschool UCLL, de stad Leuven en de plaatselijke politie lanceren bij de start van het academiejaar een gezamenlijke sensibiliseringscampagne. Deze draait volledig rond het thema ‘indrinken’. Dat is een nieuwe trend waarbij studenten zich eerst ‘opwarmen’ met alcohol op een kot, vooraleer ze het nachtleven induiken. Dit heeft al veel overlast met dronken studenten veroorzaakt. Vandaar de campagne ‘Doe het eens op café’, om de problematiek onder de aandacht te brengen. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Mobiele bruine kroeg

Wie heimwee heeft naar een typische bruine kroeg, kan voortaan er voortaan één huren. Zultenaar Kurt ’t Kindt heeft immers een concept bedacht voor een mobiele bruine kroeg. Eigenlijk gaat het om een soort tent, met wanden die bestaan uit decoratiedoek waar het interieur van een bruin café werden op geprint. Er zijn wel authentieke elementen als oude radio’s, spaarkassen en zelfs sanseveria’s. In de standaard opstelling is de kroeg 72 m² groot, maar het kan uitgebreid worden tot 120 m². De mobiele kroeg, die overal kan opgesteld worden, kan tot 75 mensen ontvangen. Wie het verplaatsbare café huurt, krijgt er de bediening bij. Er zijn 60 speciaalbieren voorzien, met elk hun eigen glas. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
Goedkoop bier voor studenten

Jens Corijn heeft na een jaar onderhandelen zijn doel bereikt:  goedkoper bier voor de student. Omdat de prijs van een pintje, ook in studentencafés maar blijft stijgen willen steeds meer studenten op hun kot een pils drinken in gezelschap van medestudenten. Vorig jaar begon het met een ludiek maar doorgedreven idee van enkele Gentse studenten; als er groepsaankopen zijn van zonnepanelen of elektriciteit, waarom dan niet van bier? Op slechts enkele dagen werd het idee heel populair en binnen de eerste weken waren er meer dan 4.500 inschrijvingen. Uiteindelijk ontstond er een samenwerking met Carrefour, zonder dat de student verplicht wordt een bepaald biermerk aan te kopen. Er worden vouchers uitgereikt die een korting geeft op de aankoop van bier voor op kot. Zal het nu rustiger worden in de studentenbuurten zoals de Gentse Overpoortstraat? Of is dit een deuk voor studentencafés ? (JV)



Catering
Gezonde voeding in Gentse scholen

In Gent krijgen de leerlingen van twee stadsscholen vanaf volgend jaar gezondere maaltijden. Maar dat lijkt pas een begin te zijn. Bedoeling is dat de kinderen proeven van duurzame en lokale gerechten die ter plaatse bereid zijn. Tijdens de schoolmaaltijden wil de stad gezondere kost aan de leerlingen voorschotelen. In het nieuwe bestek voor de levering van de maaltijden, dat ingaat op 1 januari 2017, winnen criteria als duurzaamheid, fairtrade en gezondheid aan belang naast de kostprijs. Vanaf volgend jaar zal er op twee scholen van het stadsnet - welke moet nog bepaald worden - een maand lang geëxperimenteerd worden met het koken van een gezonde lunch in een keuken in de school. Op vraag van de ouders van Freinetschool De Harp in Gent serveerde vzw Wervel al samen met de werkgroep stadslandbouw  een zogenaamde Lunch met LEF, wat staat voor lokaal, ecologisch en fair.  Vroeger beschikten heel wat scholen over een eigen keuken, nu moet de maaltijd soms van de andere kant van het land komen. Sinds het begin van dit schooljaar werd op alle 51 Gentse stedelijke basisscholen en kinderopvangplaatsen al frisdrank gebannen en het drinken van water gepromoot. Nu nog gezonde en plaatselijke maaltijden en de cirkel is rond. (JV)



Hôtellerie
Eigen hotelwebsites kunnen moeilijk concurreren met boekingsplatforms

Hotels doen veel inspanningen om hun klanten zo ver te krijgen dat er geboekt wordt op de eigen website. Op die manier proberen ze de wind uit de zielen te krijgen van grote boekingsplatforms als Booking.com en Expedia. Volgens een onderzoek van beleggingsadviseurs met weinig succes. Zo zouden boekingssites maar 1 % van boekingen verliezen aan de boekingskanalen van de hotels zelf. De reden is dat de hotels gewoonweg niet kunnen concurreren met het netwerk, de technologie en de marketing die de boekingssites kunnen inzetten. Dit komt o.a door de fragmentatie van de hotels die te veel in gespreide slagorde ten strijde moeten trekken. (pvo)



Hôtellerie
Jo & Joe: een nieuw Accor-merk

Jo & Joe heet het nieuwe hotelconcept voor millennials dat Accor Hotels in het leven roept. Tegen het jaar 2020 wil de hotelreus 50 vestigingen van dit hip hotelmerk hebben in diverse wereldsteden. (pvo)

 



Hôtellerie
Hilton bouwt eerste modulair hotel in Afrika

Hilton Worldwide wil het aantal hotels in Afrika op 5 jaar tijd verdubbelen. De hotelketen wil deze snelle groei realiseren door de bouw van modulaire hotels die in China gebouwd worden. Daarvoor heeft Hilton Worldwide een samenwerkingsverband gecreëerd met CIMC Modular Building Systems. De kamers worden volledig gebouwd in China en daarna verscheept, ter plaatse op elkaar gestapeld en verbonden met water en elektriciteit. Op die manier kan men op zeer korte tijd een hotel bouwen. Het eerste modulaire hotel komt in de Ghanese hoofdstad Accra en wordt een Hilton Garden Inn. Het 280 kamers tellende modulaire hotel moet zijn deuren open in 2018. (pvo)



Hôtellerie
Steigenberger Hotel Group wordt Deutsche Hospitality

Steigenberger Hotel Group gaat zijn naam veranderen in Deutsche Hospitality. Met deze nieuwe naam wil hotelgroep zowel zijn Duitse wortels als zijn internationaal karakter onderstrepen. Onder Deutsche Hospitality vallen niet alleen Steigenberger Hotel Group, maar ook InterCity en Jazz in the City. Voor de hotels verandert er weinig; alleen op de websites en drukwerk wordt de nieuwe naam doorgevoerd (pvo)



Hôtellerie
Van Brussel naar de Bahama's

Het Brusselse Sheratonhotel dat onlangs nog bescherming tegen zijn schuldeisers moest aanvragen blijkt nu op te duiken in de Bahama’s leaks. Dat weten alvast ‘Knack en ‘De Tijd’ te melden. Het zou gaan om een belastingsconstructie van Starwood Hotels and Resorts, de eigenaar van Sheraton-merk. Een constructie die van ons land naar Luxemburg gaat en van daaruit naar de Bahama’s. Verder onderzoek zal moeten duidelijkheid scheppen maar men is nog niet rond met het ander belastingschandaal, met name dat van de Panama Papers. (JV)



Hôtellerie
Nieuw hotel aan Gentse Dampoort

Aan de Kleindokkaai, na bij de Gentse Dampoort, is de bouw gestart van een nieuw budget hotel. De investeringsmaatschappij VDM Invest uit Drongen trekt er een nieuw hotel op met 110 kamers, dat in het voorjaar van 2018 de deuren zou openen. Voor de uitbating wordt samengewerkt met de groep Accor, die in het Dampoortkwartier een ideale locatie ziet voor een IBIS Budget Hotel. Ondanks de terreurdreigingen doet de Gentse hotelmarkt het relatief goed. Dat is vooral toe te schrijven aan het nuchtere hotelbeleid van het stadsbestuur, dat streeft naar een evenwichtige spreiding. Enerzijds is elke toerist welkom, ongeacht zijn budget, maar anderzijds is een spreiding over de hele stad net zo belangrijk. “De inplanting van het nieuwe hotel in het Dampoortkwartier, tussen stad en haven, in combinatie met het budgetconcept past helemaal in de visie van de stad Gent”, zegt Viktor De Maertelaere van  VDM Invest. Enerzijds mikt het hotel op zakelijke klanten uit de havenzone. Maar op nauwelijks 10 minuten wandelafstand van het historische centrum biedt het nieuwe hotel ook een interessant alternatief voor toeristen die Gent willen bezoeken en liever meer spenderen in de stad dan aan de overnachting. De kamers zijn, volgens het recept van een IBIS Budget formule, compact maar eigenzinnig ingericht. Alle kamers beschikken over een eigen badkamer, toilet en alle nodige comfort. De gemiddelde kamerprijs zal 55 euro bedragen. De opening van het hotel is voorzien voor het voorjaar van 2018. (JV)



Ondernemingen - Bedrijven
EW Facility Services vindt in Bencis partner voor uitrol Europese strategie

EW Facility Services kondigde zopas aan dat de onafhankelijke investeringsmaatschappij Bencis Capital Partners naast Cire Facility Group toetreedt als aandeelhouder van facilitair dienstverlener EW Facility Services. Naast Bencis treden ook leden van het directieteam van EW Facility Services toe als aandeelhouder. De details van de transactie zijn niet vrijgegeven.  EW Facility Services bedient in Nederland en België opdrachtgevers in diverse markten met facilitaire diensten waarbinnen hospitality sinds de oprichting in 1990 door Eric Wentink, het kernbegrip is. In de hotelbranche is het bedrijf marktleider. Met een totaalomzet van € 87 miljoen staat zij zesde genoteerd in de ranglijst van Nederlandse schoonmaakbedrijven. Het belang betreft activiteiten in beide landen.



Ondernemingen - Bedrijven
Mitsubishi Electric op Chillventa 2016 in Nürnberg

Holger Thiesen, General Manager Mitsubishi Electric

 

Op Chillventa 2016 in Nürnberg zal de Mitsubishi Electric Group voor het eerst samen met drie bedrijven drie beursstanden vertegenwoordigen. Op Chillventa 2016 treden drie sterke merken op onder het gemeenschappelijke logo van drie diamanten van de Mitsubishi Electric Group, namelijk Mitsubishi Electric, Climaveneta en RC Group. Elk bedrijf presenteert zijn eigen overtuigende oplossingen. Gezamenlijk bieden we onze klanten veel voordelen dankzij de synergie binnen de Mitsubishi Electric Group. Met het gezamenlijk optreden op de beurs geven we een duidelijk signaal aan de markt dat wij samen nieuwe, geïntegreerde totaaloplossingen aanbieden en ontwikkelen. Zo positioneren we ons als globale partner voor alle particuliere en industriële behoeften in verwarming, koeling en ventilatie. Terwijl de producten van Mitsubishi Electric een vaste voet aan de grond hebben in de commerciële en welzijnssector, zoals kantoorgebouwen en hotels, bieden Climaveneta en RC Group oplossingen op het gebied van proceskoeling en industriële klimatisatie regeling voor de ICT-sector. Met enkel het productenspectrum van Mitsubishi Electric konden we tot vandaag niet alle domeinen bedienen. Bovendien beschikken de producten van de drie bedrijven nu over ideale interfaces voor complete concepten voor projectontwikkelaars en architecten. We hebben hierin de afgelopen jaren heel wat geïnvesteerd en bouwden een sterk team van ontwikkelingsadviseurs op. We kunnen voortaan gezamenlijk veel bredere oplossingen uit één hand aan onze klanten aanbieden. Dat is de volgende logische stap in de ontwikkeling van een nog sterkere marktpositie. Mitsubishi Electric, Climaveneta en RC Group bevinden zich nog in de beginfase van een gezamenlijke toekomst en een duurzame, positieve ontwikkeling. Door ons gezamenlijk aanbod van producten en diensten creëren we nieuwe afzetmogelijkheden op de markt. Daarbij profiteren we van elkaars sterke punten, ervaringen en unieke knowhow. Waar de ene stopt, gaat de ander verder. Zo ontstaat een uniek aanbod van oplossingen. Op die manier gaan we nieuwe marktaandelen winnen en vestigen we internationaal onze naam als marktleider op het gebied van verwarmings-, koel- en ventilatietechniek. Daarnaast gaan de sterke punten van de individuele merken doelgericht gebruikt en verder ontwikkeld worden. Hiervoor worden gemeenschappelijke resources gebruikt en daar ingezet waar een zinvolle synergie ontstaat, zoals voor nieuwe en brede oplossingsconcepten voor projectontwikkelaars. Deze intensieve samenwerking wordt ook visueel geïllustreren met een gezamenlijk beursoptreden. Zo presenteren we op Chillventa oplossingen die op onze gezamenlijke knowhow zijn gebaseerd. Zowel voor de sectoren van gespecialiseerde IT Cooling, comfortklimaatregeling en proceskoeling. We zullen samen intensief verder werken aan andere toekomstgerichte systeemoplossingen om onze klanten technologische concurrentievoordelen over een nog breder spectrum aan te bieden.  De deelname aan Chillventa 2016 in Nürnberg zal deze samenwerking onderstrepen.



Ondernemingen - Bedrijven
Oresto Food Partners boven de doopvont gehouden. Interfrost Foodservice verandert van naam

Opgericht in 1989 als Interfrost Belgium, met als doel betere aankoopvoorwaarden te onderhandelen, bundelden 9 Belgische grossiers hun krachten. Ondertussen groeide het aantal leden uit tot 19 en verhuisde het hoofdkantoor van Aalst naar Hasselt. Interfrost Foodservice is het grootste netwerk van horecagrossiers in de Belux.

Tot gisteren, want een rebranding mét ondermeer een nieuwe naam, betekent voor de groep een belangrijke stap in de toekomst.  Oresto Food Partners dus. Met een nieuwe identiteit en merkconsolidatie wil de groep zijn leidersrol van nationale aankoopgroep versterken, om zo beter gewapend te zijn om de uitdagingen in de nerveuze Horeca-markt in België en Luxemburg aan te gaan.

De vertrouwde gezichten blijven op post. General manager Chantal Philtjens is fier de nieuwe naam te onthullen: “Oresto Food Partners staat voor persoonlijke service. Wij zijn geen kille organisatie waar het enkel rond de prijs draait. Dankzij onze betrokkenheid en bereikbaarheid onderhouden we een sterke band met onze klanten. Wij komen met plezier bij hen over de vloer”. Naast een persoonlijke service blijft topkwaliteit van de aangeboden merken en producten een sterke troef.

Oresto Food Partners bedient via de 19 aangesloten grossiers dagelijks ongeveer 15.000 horeca-klanten in België en Luxemburg, goed voor een jaarlijkse omzet van 210 miljoen euro (in 2015). Om hen optimaal te ondersteunen is nabijheid van het grootste belang. Het wagenpark telt 160 vracht- en bestelwagens en dankzij de regionale spreiding kan er vlotter geleverd worden met minder zware trucks. Oresto Food Partners beschikt over 22 distributiecentra en een gamma van 50.000 artikelen verse en droge voeding, dranken, diepvriesproducten en non-food.

Voor de grossiers van Oresto Food Partners betekent deze frisse wind een cruciale stap in de ontwikkeling van hun diensten en nationale verankering. Dirk De Prest, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Oresto Food Partners, vat samen: “Een aantal vertrouwde logo’s van traditionele, gerenommeerde regionale horeca-grossiers zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen. In de plaats komt er een sterke nieuwe merknaam die in de horeca-sector een frisse wind zal laten waaien – een naam die staat voor persoonlijke service, topkwaliteit en innovatie. We bieden nu ook de jonge generaties, die op vele plaatsen klaar staan om onze bedrijven voort te zetten, een veel belovend toekomstperspectief dankzij een uniek businessmodel: lokaal verankerde bedrijven, waar een sterke nationale organisatie achter staat. En daar profiteren ook onze klanten – de horeca-uitbaters in België en Luxemburg – van.”

Meer info op: www.orestofoodpartners.be

 



Onderwijs - Opleiding
Eerste horeca-opleiding op maat van volwassenen met een beperking in Antwerpen

Het Centrum voor Volwassenenonderwijs Provincie Antwerpen start op 3 oktober met een horeca-opleiding voor volwassenen met een beperking. Wekelijks volgt een groep volwassenen van vzw Rotonde en sociale werkplaats Wotepa les op de campus PIVA in Antwerpen. Ze leren zowel keuken-als zaalwerk. “Het provinciaal volwassenenonderwijs draagt zo haar steentje bij tot inclusief onderwijs. De opleiding is zeer beroepsgericht zodat de cursisten hier later echt mee aan de slag kunnen. We starten nu met een kleine groep van 12 personen en 1 organisatie, maar bij een positieve evaluatie breiden we dit zeker uit.” aldus gedeputeerde Inga Verhaert.

CVO Provincie Antwerpen gaat samenwerken met vzw Rotonde om een volwaardige basisopleiding horeca te geven aan volwassenen met een beperking. Vanaf 3 oktober volgt er wekelijks een groep volwassenen met een beperking les op de campus PIVA. Het gaat om 12 cliënten en 4 begeleiders.

In de basisopleiding leren de cursisten de basisknepen van het keuken- en zaalwerk. Zoals alle opleidingen in CVO Provincie Antwerpen, zal ook deze opleiding zo beroepsgericht mogelijk zijn. Zo zullen deze cursisten ook een aantal keer de bistro van het centrum uitbaten waarbij ze zowel koken als bedienen. Op het einde van de opleiding helpen ze volwaardig mee bij een walking dinner.  De 12 cursisten zullen met hun opgedane kennis en vaardigheden meteen aan de slag kunnen in de bistro Perron Noord te Brasschaat. Deze bistro is een initiatief van vzw Rotonde en de sociale werkplaats Wotepa. Zij waren vragende partij voor de opleiding.

Het CVO provincie Antwerpen is er van overtuigd dat een aantal deelnemers ook kan doorstromen naar de bestaande opleiding tot hulpkok. Momenteel worden aanvragen van volwassenen met een beperking bij het gewone opleidingsaanbod steeds bekeken. Via een intakegesprek bekijkt CVO provincie Antwerpen de mogelijkheden. Jammer genoeg krijgt het volwassenenonderwijs nog geen extra middelen om specifieke begeleiding in te zetten. Nu gebeurt het af en toe dat een volwassene met beperking samen met een eigen persoonlijke begeleider een opleiding volgt.

Gedeputeerde Inga Verhaert, bevoegd voor onderwijs: “Zowel de cursisten zelf als onze leerkrachten kijken bijzonder sterk uit naar dit nieuwe en unieke initiatief in de provincie Antwerpen. Het is niet de bedoeling dat dit een eenmalig initiatief is. We zijn er van overtuigd dat we ook de volgende schooljaren met diverse partners zullen inspelen op een duidelijke behoefte. We werken nu met een pilootproject met de vzw Rotonde, maar ondertussen toonden al andere organisaties uit de welzijnssector interesse. Bedoeling is om dit eerst te evalueren en waar nodig bij te sturen.”

Meer info: www.cvoprovincieantwerpen.be



Publicaties
Koken int Westvlams

Piet  Huyzentruyt mag dan wel zijn tenten hebben opgeslagen in Zuid-Frankrijk met zijn restaurant Likoké - met een Michelin ster - toch vergeet hij zijn West-Vlaamse roots niet. “Piet int Westvlams“, is de titel van zijn nieuwste boek. Het  boek bundelt naar eigen zeggen “stief hoeie streekherechtn vant zeetje toet int heuvelland”. De recepten zijn bovendien ook in het West-Vlaams beschreven, al staat er achteraan ook wel een vertaling in het algemeen Nederlands. Op het menu en in het boek staan onder meer bloelink me appelmoes, hutsepot van oes moedre, koaskroketn en een eigen versie van lukkn. De gerechten staan gebundeld per streek en uiteraard worden er flink wat streekproducten gebruikt, van Pooperingsjche kruudekoeke tot beuter van Diksmuide. Ieder provincie zou zo een streekgebonden moeten hebben. Een inspiratiebron voor koks die met streekproducten aan de slag willen gaan. (JV)  



Restaurants
De Roeispaan roeit niet verder

Na dertig jaar houden de uitbaters van Restaurant De Roeispaan in Wijnegem er mee op. Dit restaurant aan het Albertkanaal was niet alleen bekend bij de Wijnegemnaren, maar ook bij schippers en fietsers. (pvo)



Restaurants
Opnieuw restaurant in Gasthuishofhoeve in Hofstade

Er komt opnieuw een restaurant in de Gasthuishofhoeve in Hofstade, dat 2 jaar geleden volledig afbrandde. Pascal Van Himst, die in Mechelen al restaurant M-eatery en café Boesjkammeree uitbaat, wil in dit pand met een restaurant-brasserie  beginnen. Het wordt een brasserie die gaat werken met kruiden en groenten uit de eigen moestuin. Van Himst denkt er ook aan om vissen te gaan kweken. In april volgende jaar zou de brasserie (dat nog geen naam heeft) in de Gasthuishofhoeve moeten open gaan. (pvo)



Restaurants
Tijdelijke oplossing voor hotel Broel

Het was ooit een icoon  in Kortrijk het hotel Broel aan de boorden van Leie op een boogscheut van het centrum Kortrijk. Na het faillissement begin dit jaar hadden krakers hun oog laten vallen op het pand dat in het voorjaar van 2017 tegen de vlakte gaat. Maar de eigenaar grijpt nu vindingrijk in om ze buiten te houden. Het gebouw krijgt een tijdelijke functie met een cocktailbar en restaurant. Het restaurant krijgt de naam Commotie. Commotie wil een creatieve keuken brengen met heel wat buitenlandse invloeden. De nieuwe tijdelijke uitbaters zijn Thomas Gellynck die als kok onder meer zijn sporen verdiende in brasserie Belga Queen op de Graslei in Gent, en zijn vriendin Lara De Vlieger die onder meer al in de zaal van Café Theatre in Gent werkte. Een meer dan gepaste oplossing voor de leegstand van horecagebouwen. (JV)



Restaurants
De Karmeliet is dood; leve Zet’Joe

Na 33 jaar sloot de Brugse driesterrenzaak De Karmeliet de deuren. Chef Geert Van Hecke en gastvrouw Mireille trokken op 30 september de deuren van het restaurant definitief achter zich dicht. De chef begint binnenkort wel met het nieuwe restaurant Zet’joe. Het zal een kleiner restaurant zijn (25 couverts) met een veel kleinere kaart. Maar de kwaliteitsstempel van Geert Van Hecke blijft. (pvo)



Restaurants
L’Epicerie du Cirque levert maaltijden aan huis per fiets

Personen die topgerechten willen proeven zonder de deur uit te hoeven, kunnen nu terecht bij L’Epicerie du Cirque. De Antwerpse sterrenzaak gaat voortaan maaltijden aan huis laten leveren. Hiervoor gaat L’Epicerie du Cirque in zee met de dinerservice Deliveroo, die alles met de fiets vervoert. Klanten kunnen niet het ganse menu van het restaurant bestellen, maar een selectie. Bovendien kunnen ook cocktails en flessen wijn besteld worden. Deliveroo blijft wel binnen de grenzen van de Singel om alles warm te kunnen leveren. (pvo)



Snelrestauratie
Nederlandse kroketten in Antwerpen

Hoewel er een grote kentering plaats heeft in de Nederlandse gastronomie blijft het idee van een broodje kroket met karnemelk toch nog het idee van wat veel Belgen denken van de Nederlandse kookkunsten. Maar een kroket is meer dan een kroket en daar kunnen ze in Antwerpen van proeven bij de Croquettenbar Smaeck aan de Lange Koepoortstraat. Daar wordt de Nederlandse kroket op een culinaire en ambachtelijke manier geserveerd. Jo Broeren en Xandra Ten Kleij pakken Sergio Herman in snelheid om gefrituurde snacks aan te bieden. Op de kaart staan zeven verschillende soorten kroketten. Van de klassieke garnaalkroket of een groentekroket tot kroketten met kalfs- en rundvlees. Allemaal worden ze geserveerd met een frisse salade, een sausje naar keuze en een mandje ambachtelijk brood. Naast de klassieke kroketten serveren ze bij Smaeck ook originele tapaskroketten. Kleiner van formaat maar met een verrassende vulling. Ttai green curry, bospaddenstoelen, gamba’s, kabeljauw en geitenkaas. Zo komen zowel vis- en vleesliefhebbers als vegetariërs aan hun trekken. Om de culinaire beleving compleet te maken combineren ze  de kroketten en bitterballen met diverse wijnen, cava’s, gin-tonics en bieren. Al kan men ’s middags ook gerust passeren om een koffie of een frisdrankje te drinken. (JV)



Wedstrijden
Eerste kok van België en Eerste Maître d'hôtel van België

Glenn Verhasselt, chef van restaurant ‘Sir Kwinten’ in Lennik, heeft op de 3 oktober de titel “Eerste Kok van België 2016” in de wacht gesleept. De Prijs Prosper Montagné is een culinair topconcours waarbij op zoek wordt gegaan naar ‘s lands beste talent in de keuken. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door Club Prosper Montagné. Tegelijkertijd vond ook de wedstrijd “Eerste Maître d’hôtel van België 2017” plaats. Daar ging de titel naar Ief Vanhonnacker uit Brugge. Voor Glenn Verhasselt was het al zijn derde selectie op rij. Zowel twee jaar geleden als vorig jaar greep hij net naast de titel. Tijdens de finale moesten de koks drie gerechten klaarmaken: Europese kreeft, prei, champignons, Belgische oude kaas,runderzesrib (ribeye), merg, witloof, bieten, rapen, chocolat grand cru Belcolade, baba, ijs of sorbet passievrucht - basilicum. De prijs voor de ‘beste commis’ ging naar Destin Cannaert, commis van kandidaat Bart Hoornaert. Destin mag een week stage lopen bij Peter Goossens. Jean-Baptiste Thomaes van het restaurant ‘Château du Mylord’ was ambassadeur
 van de 63ste editie van de “Eerste Kok van België”. Peter Goossens van het driesterrenrestaurant ‘Hof van Cleve’ stelde als provoost van de Keukenchefs de technische jury samen. Provoost-generaal Eddie Van Maele stond in voor het goede verloop van de wedstrijd. Het doel van het concours ‘Eerste Maître d’hôtel van België’ is het beroep en de expertise van ‘zaalmeester’ in de schijnwerpers te plaatsen. De finalisten werden beoordeeld op o.a. hun voorkomen, talenkennis en organisatietalent, hun kennis inzake de etiquetteregels, het in goede banen leiden van een telefonische reservatie, de ontvangst van gasten, het correct opdekken van een tafel, het aanbevelen en serveren van dranken, de vaardigheid om een menu spontaan te kunnen aanpassen, de kennis inzake Belgische kazen en allerhande versnijdingen en de verschillen diensten toepassen. De winnaar werd Ief Vanhonnacker, leraar in hotelschool ‘Ter Groene Poorte’ in Brugge. Net zoals de wedstrijden van ‘Eerste Kok van België’ en ‘Eerste Sommelier van België’ is ook de nieuwe meesterschapswedstrijd voor maîtres d’hôtel officieel erkend door de minister bevoegd voor Middenstand. Dit betekent de titels ‘Eerste Kok van België’ en ‘Eerste Maître d’hôtel van België’ wettelijk beschermd zijn. Joachim Boudens, maître d’hôtel van het driesterrenrestaurant Hertog Jan in Zedelgem, was ambassadeur  van de wedstrijd “Eerste Maître d’hôtel van België 2017”. De twee finales vonden plaats in hotel- en toerismeschool Spermalie te Brugge. (JV)




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com