LaLorraine-nl
Schrijf je in op onze horecamail.


 

379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 21/09/2017
273 - 21/09/2017
272 - 21/09/2017
270 - 21/09/2017
271 - 21/09/2017
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Lalorraine-nl-0616
Algemeen
Beste groentenrestaurants van België 2017

Groenten zijn belangrijk niet alleen voor de gezondheid maar ook om smaken op punt te stellen in bepaalde recepten. Daarom wordt er ieder jaar uitgekeken naar de winnaars van het beste groenterestaurant. Frank Fol speelt een belangrijke rol in het gehele gebeuren maar ook een onafhankelijke professionele jury en de klanten konden hun mening uitbrengen. Tijdens de quotering van de restaurants werd vooral rekening gehouden met het percentage groenten en fruit dat in de maaltijd wordt verwerkt, de smaak en originaliteit van de gerechten, de presentatie, de structuur van de ingrediënten, de natuurlijke kleuren en een goede communicatie rond het gebruik van groenten en fruit.

Hofke Van Bazel is de Vlaamse winnaar terwijl Boucéry uit Brussel de Franstalige winnaar is. De Awards voor Nederland worden op 12 juni bekend worden gemaakt. (JV) 



Algemeen
Brugse werkgroep wil in 2018 nieuwe terrassen lanceren op Brugse Markt

Een aantal Brugse horecabazen, de stad, de Erfgoedcel en een terrasbouwer hebben een werkgroep gevormd, die tegen de lente van 2018 nieuwe terrassen op de Markt willen introduceren. De nieuwe terrassen moeten passen binnen historische kader van de stad, maar mogen vernieuwend zijn. De komende maanden wordt er onderhandeld tussen de verschillende partijen. De stad streeft er naar dat alle horecazaken op de Markt dezelfde aanblik zouden krijgen. Toch is het niet de bedoeling dat iedere horecazaak onmiddellijk zo’n terras zou hebben. Voor de horecazaken die recent geïnvesteerd hebben in een terras is er een overgangsperiode voorzien. De stad ziet de nieuwe eenvormige terrassen over een tijdspanne van drie tot vier jaar (pvo)



Algemeen
Hi Belgium Pass om toeristen aan te trekken

Op initiatief van Brussels Airlines slaan enkele belangrijke toeristische spelers de handen in  elkaar om een gezamenlijke reisformule uit te werken die zich op Europese toeristen richt die ons land tijdens de weekends willen bezoeken. Met de Hi Belgium Pass wordt reizen naar België aantrekkelijker dan ooit. De Hi Belgium Pass is een initiatief van Brussels Airlines, Brussels Airport, NMBS, toeristische diensten (Toerisme Vlaanderen, Visit.Brussels, Belgique-Wallonie, Brusselse Museumraad, de steden  Brussel, Brugge, Gent, Antwerpen, Leuven, Mechelen, Luik) en verschillende toeristische attracties en bezienswaardigheden.

Lees meer ...

Algemeen
Restaurant Ikea

De Zweedse meubelgigant Ikea denkt eraan om in de toekomst losstaande restaurants te bouwen. Het succes van de reeds bestaande restaurants in de meubelwinkels is daartoe de aanleiding. Wel nog de zeer populaire Zweedse balletjes maar geen meubels meer. Dat zegt Michael La Cour, die aan het hoofd staat van de voedingsafdeling van Ikea. Met of zonder meubels heeft het bedrijf vorig jaar wereldwijd 1,65 miljard euro omzet geboekt met zijn restaurants, en dat cijfer stijgt per jaar met 8 procent. Meer dan één op de vijf klanten koopt niets in de meubel­winkel tijdens zijn ­bezoek, maar gaat ­alleen eten in het ­restaurant. Daarom denkt het bedrijf nu aan een koerswijziging. Eerder opende Ikea al pop-up-restaurants in onder meer Londen en Parijs. Een woordvoerder van Ikea benadrukt wel dat het voorlopig nog maar om een idee gaat en dat er nog geen concrete plannen zijn. Maar laat ons veronderstellen dat waar rook is, vuur is. (JV)



Algemeen
Sociale media en hotels

Christian Holthof en Sophie Van Tilburg van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, stelden op 21 april tijdens een  studienamiddag ‘Sociale media en online travel agents (OTA’s) in de hotelsector’ in het Vlaams Parlement de resultaten voor van hun project waarin ze het belang van sociale media en OTA’s in de hotelsector van de vijf Vlaamse Kunststeden onderzochten. Uit het onderzoek blijkt dat  86% van de hotels actief is op sociale media. Van de beschikbare kanalen worden voornamelijk TripAdvisor ingezet voor klantenwerving en Facebook voor klantenbinding.

 

 

 

Lees meer ...

Algemeen
Aantal horecastarters daalt

Het aantal nieuwe horecazaken lag in het eerste kwartaal van dit jaar 13 procent lager dan in hetzelfde trimester van vorig jaar. Er werden 1.335 nieuwe horecazaken opgestart, tegen 1.528 vorig jaar. Volgens sommigen is dit het effect van de witte kassa. Anderen kijken dan weer naar een oververzadigde markt in ons land. De horeca is een buitenbeentje, want in de meeste sectoren is het aantal starters toegenomen. Globaal gaat het om een stijging met 1 procent tot 27.031 nieuwe bedrijven. Het is het derde achtereenvolgende jaar waarin het aantal starters in het eerste kwartaal toeneemt. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Roularta Business Information. De horecasector behoort voor het eerst niet meer tot de top-5 van populairste sectoren. (JV)



Algemeen
Bon 'Ap met nieuwe vestiging

De Oost-Vlaamse keten Meat & More blijft groeien. Zopas opende de groep een nieuwe vestiging aan zee, meer bepaald in de Koningin der badsteden. Het betreft een nieuw maaltijd- en winkelconcept onder de vlag Bon’Ap. De site omvat een zelfbedieningstoog met warme dagschotels naast de vertrouwde buurtslagers-slagerij, traiteurafdeling en gezellige eethoek. Meat&More is een verticaal geïntegreerd voedingsbedrijf in vlees, bekend om zijn slagerijformule Buurtslagers en maaltijdwinkelketen Bon’Ap. Bon’Ap is een zogenaamd blurring-concept: een combinatie van vleesverkoop en maaltijden voor consumptie ter plaatse of onderweg.

Lees meer ...

Algemeen
Gent - Sint Niklaas 1-1

In het kader van de SDG's (Sustainable Development Goals) daagde De Stad Gent Sint-Niklaas uit voor een duel dat aansloot op de 'Dagen Zonder Vlees'-campagne. Het doel was om zoveel mogelijk inwoners, horeca en stadspersoneel te betrekken bij het verkleinen van de ecologische voetafdruk door minder vlees of vis te eten. De steden bleken goede concurrentie, met een 1-1-gelijkspel als eindstand. Beide steden deden hard hun best, overtuigden zowel inwoners, personeel en horeca om vleesloze maaltijden aan te bieden. Verhoudingsgewijs hebben de Gentse inwoners gewonnen van de Sint-Niklase bevolking. Het personeel van Stad en OCMW Sint-Niklaas had verhoudingsgewijs dan weer de grootste gespaarde ecologische voetafdruk. Dat brengt de eindstand op 1-1. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Antwerpen Proeft: veel 'duur' volk

Het laatste weekend van april met 1 mei inbegrepen was er het culinair stadsfestival ‘Antwerpen Proeft ‘ aan de Waagnatie.  Veel animatie, veel standhouders en veel volk zeker op de laatste zonnige zondag van april. Een leuk initiatief dat helaas een beetje aan het verzuipen is in het commerciële. Een niet onaardige toegangsprijs, aangeboden gerechten van tientallen restaurants aan hoge prijzen en weinig of geen omkadering tenzij door de sponsors die overmatig aanwezig waren. Ook de link met Antwerpen was vaak heel zoek want er waren restaurants uit gans Vlaanderen en zelfs ver daarbuiten. Fast en streetfood stonden duidelijk in de kijker. Dat terwijl Antwerpen zoveel te bieden heeft op culinair vlak. De bereikbaarheid was, zeker met het openbaar vervoer, ook niet iets om op een zilveren schotel te serveren. Het evenement snakt duidelijk naar een nieuwe adem. (JV)

 

 



cafés - brouwerijen - discotheken
VTM-journalist pakt uit met eigen bier

VTM-journalist Patrick Van Gompel heeft in Antwerpen zijn eigen bier François Grand Cru voorgesteld. Het is een gezamenlijk project van de journalist en brouwer Marc Knops en sommelier François Huysmans, die het bier ook zijn naam gaf. François Grand Cru werd gebrouwen bij brouwerij Varenbroek in Reet met een volume van 6.000 flesjes. Het gaat om een trippel, die complex is van smaak en een lange afdronk heeft. (pvo)  



cafés - brouwerijen - discotheken
Bier waarmee citytrip naar Brugge kan worden gewonnen belandt in Brugge

Brouwerij De Halve Maan, de stad Brugge, de Brugse hotelsector en Toerisme Vlaanderen hebben een promotiecampagne op het getouw gezet om onze noorderburen naar de stad te lokken. Ruim een miljoen flesjes Brugse Zot met een code onder de kroonkurk werden naar Nederland gestuurd. Wie geluk heeft kan één van de 1.000 citytrips naar Brugge winnen met overnachting en restaurantbezoek. Maar een aantal van die flesjes waarmee een citytrip naar Brugge kan gewonnen worden, zijn per abuis in Brugge zelf beland. Een deel van dat ‘wedstrijdbier’, dat voor de Nederlandse markt was bestemd, is via de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn terug in België (en zelfs in Brugge) beland. Zo zouden ‘wedstrijdflesjes’ Brugse Zot te koop zijn in de Albert Heijn vestiging in Sint-Pieters, op enkele kilometers van brouwerij De Halve Maan. En zo kan het gebeuren dat een Bruggeling een citytrip kan winnen in zijn eigen stad. (pvo)



cafés - brouwerijen - discotheken
125 jaar brouwerij Bockor

17 mei 1892 was het officiële startschot voor de toen 23-jarige Omer Vander Ghinste, die dan de dorpsbrouwerij in Bellegem kocht. Als enige publiciteit voor zijn bieren plaatste hij glasramen met opschrift  “Bieren Omer Vander Ghinste” in de gevels van zijn cafés. Om die brandglazen niet telkens te moeten vervangen, noemde hij zijn eerstgeboren zoon ‘Omer’. Dit is een traditie die tot op vandaag nog altijd verdergezet wordt. In 2017, 125 jaar, vijf generaties en vijf Omer’s verder, is de brouwerij die zich bevindt in hartje Bellegem uitgegroeid tot een moderne brouwerij die bieren van zowel lage, hoge, spontane en gemengde gisting brouwt.

Lees meer ...

Hôtellerie
Hotel BLOOM ! kiest voor virtual reality

Het Brusselse Hotel BLOOM! kiest in het tiende jaar van haar bestaan als eerste Belgische hotel voor virtual reality. Door middel van een virtual realitybril kunnen gasten het hotel beleven nog voor ze er zijn geweest. Gasten die op zoek zijn naar een geschikte locatie voor congressen, vergaderingen en conferenties kunnen de Hotel BLOOM! virtual reality-omgeving downloaden op hun smartphone via de Oculus-app. Door de smartphone in de virtual reality-gear te plaatsen, kan de gast door een controler bepaalde handelingen in virtual reality maken en de diverse ruimtes verkennen. (pvo)

 



Hôtellerie
Mövenpick Hotels lanceert globaal ‘familieprogramma’

Met ‘Mövenpick Family’ heeft Mövenpick Hotels & Resorts een globaal familievriendelijk programma ontwikkeld om de stress voor ouders met hun kroost weg te nemen. Het familieprogramma, dat wereldwijd in alle hotels wordt uitgerold, omvat zaken zoals babyspullen on demand, gezonde kindermenu’s, diensten voor families zoals aangepaste TV-zenders en babysitters, aangepaste familiekamers en -activiteiten, kortingen voor families met kinderen etc. (pvo)



Hôtellerie
Steeds meer hotels worden buiten het reisprogramma geboekt

Steeds meer zakenreizigers boeken hun hotel buiten het reisprogramma. Uit onderzoek van Phocuswright blijkt dat minder dan 40% hun zakenreizen regelt via de aanbevolen leveranciers van hun bedrijf. Sommige vooroordelen over boeken via voorkeurspartners of zakenreisorganisaties (TMC’s) blijven hardnekkig bestaan. Volgens BCD Travel is dit niet zonder risico’s. Een kleiner volume hotelboekingen door het bedrijf heeft invloed op de onderhandelingspositie met de voorkeursleveranciers. Bovendien kunnen reizigers die hun vlucht en hotel afzonderlijk boeken moeilijk geholpen worden wanneer er problemen zijn. (pvo)



Hôtellerie
Brusselse hotelindustrie doet het weer wat beter

Volgens cijfers van het onderzoeksbureau STR Global is de bezettingsgraad in de Brusselse hotels de jongste 5 maanden gestegen na een jaar van dalende bezettingsgraden. De kentering trad op in november 2016 met een stijging van 10.2% ten opzicht van dezelfde periode het jaar ervoor. In november 2015 begon een zeer moeilijke periode voor de Brusselse hotelsector. De bezettingscijfers doken omlaag na de Parijse aanslagen en de daaropvolgend lockdown in Brussel. Dramatisch werd het pas echt na de aanslagen van 22 maart in Brussels Airport en in het metrostation Maalbeek. Acht maanden lang moesten de hotelmanagers met lede ogen naar dalende bezettingscijfers tot 30 % kijken. Maar nu gaat het weer wat beter. In maart tekende men een stijging van 19.4% ten opzicht van dezelfde periode in 2016 op. Dat resulteerde in een algemene bezettingsgraad van 69 %, wat wel nog steeds te weinig is. (pvo)



Ondernemingen - Bedrijven
West-Vlaamse wijn

 Op het wijndomein Entre-Deux-Monts werden drie hectare nieuwe wijnranken aangeplant. Het West-Vlaamse wijndomein ligt op de zuiderflank van de Rodeberg. Het gaat over ongeveer 15.000 stokken met het druivenras Auxerrois. Dit is een wit druivenras om stille en mousserende wijnen te produceren. Het perceel zal maar productief zijn vanaf 2020. Voor de aanplant deed de eigenaar een beroep op een Luxemburgs bedrijf dat volledig gps-gestuurd te werk gaat. Op één dag was de klus geklaard.Entre-Deux-Monts is het levenswerk van de familie Bacquaert. In 2004 werden de eerste duizend wijnstokken Kerner aangeplant. Het daaropvolgende jaar, onder impuls van de zoon, ondertussen wijnbouwer-in-opleiding, werden in één beweging veertienduizend wijnstokken bijgeplant: vijfduizend stokken Pinot Gris, vijfduizend Chardonnay, duizend Siegerrebe, en nog eens drieduizend stokken Kerner. Het domein was tot voor kort veertien hectare groot waarvan dertien hectare wijngaarden. Wie had het over streekproducten? (JV)



Ondernemingen - Bedrijven
Geen wind(paas) eieren voor Callebaut

De paaseieren zijn geraapt. Bij Barry Callebaut weten ze erover mee te praten. De halfjaarresultaten van het concern zijn, net als de paaseieren, zodanig goed dat ze smaken naar meer. Hoewel de chocolademarkt niet in stijgende lijn zit wereldwijd slaagde de firma erin toch bijna 1,5 procent meer chocolade te verkopen: 946.782 ton om precies te zijn.

 

 

 

Lees meer ...

Ondernemingen - Bedrijven
Uitbredingsplannen voor Balls & Glory

Wat ooit begon als een pop-up in Gent, het gehaktballenrestaurant van Wim Ballieu, is klaar voor de volgende stap. Handgerolde gevulde gehaktballen, niemand had het succes durven te voorspellen. Ondertussen staat de teller al op 6 restaurants, onder andere in Antwerpen, Leuven, Eindhoven en twee in Brussel. Tegen 2025 mikt Wim Ballieu op 50 restaurants  waarvan ook één in New York, en daarvoor lanceert Balls & Glory een investeringscampagne. De Brusselse vestiging van Balls & Glory wordt in de toekomst uitgebouwd tot flagshipstore, waar Ballieu en zijn team in een nieuwe productiekeuken ook opleidingen zullen geven en workshops organiseren. Wim Ballieu zoekt extra middelen voor die plannen bij de mensen.

Lees meer ...

Restaurants
Restaurant La Durée (10 jaar) gaat concept, menu en interieur veranderen

Tweesterrenrestaurant La Durée in Izegem bestaat 10 jaar. Om dit te vieren gaat het restaurant nog tot deze zomer een speciaal menu serveren, waar 10 ‘signature dishes’ van de chef-kok Angelo Rosseel op prijken. Tien jaar La Durée is voor de chef een keerpunt. De tweesterrenchef denkt eraan om het concept en het menu te veranderen. Ook het interieur gaat binnenkort op de schop. (pvo)

 

 



Restaurants
NorthSeaChefs en Icelandic Gadus gaan samenwerken

NorthSeaChefs en Icelandic Gadus hebben een partnership afgesloten om de komende jaren Noordzeevis bij de consument en gast te krijgen. Icelandic Gadus is gespecialiseerd in de verwerking van vis- en schaaldieren voor de retailmarkt, terwijl NorthSeaChefs een organisatie is van topchefs die onbekende vissoorten en bijvangst uit de Noordzee op hun kaart willen zetten. Samen willen ze meewerken aan een duurzame visvangst. (pvo)

 

 



Snelrestauratie
Burger King komt naar Brugge

Hamburgerketen Burger King gaat dit jaar in België zijn eerste vestigingen openen. Het ziet ernaar uit dat Brugge snel aan de beurt zal zijn. Op de plaats waar nu een Quick restaurant zit op de Grote Markt, komt wellicht een vestiging van Burger King. (pvo)

 

 




Contacteer ons

een uitgave van Evolution Media Group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@horecaplatform.be

by communitysoft.com