Schrijf je in op onze GRATIS horecamail

Een eenvoudig mailtje naar info@evolution.be, met vermelding 'Inschrijving Horecamail' volstaat. Je ontvangt dan tweewekelijks alle vaknieuws en sectorweetjes in je mailbox!


393 - 17/04/2018
392 - 22/03/2018
391 - 22/03/2018
391 - 22/03/2018
390 - 01/03/2018
389 - 13/02/2018
388 - 23/01/2018
388 - 23/01/2018
388 - 23/01/2018
388 - 23/01/2018
388 - 23/01/2018
387 - 08/01/2018
193 - 14/12/2017
385 - 28/11/2017
Horeca Expo 2017 - Verslag dag 2 + vooruitzicht dinsdag 21 november - 21/11/2017
Horeca Expo 2017 - Dag 1 - Maandag 20 november - 20/11/2017
384 - 16/11/2017
383 - 14/11/2017
382 - 31/10/2017
381 - 17/10/2017
380 - 05/10/2017
379 - 07/09/2017
JAVA opent CO2-neutraal distributiecentrum in Rotselaar - 29/08/2017
378 - 22/08/2017
377 - 09/08/2017
376 - 11/07/2017
375 - 28/06/2017
374 - 13/06/2017
373 - 29/05/2017
372 - 15/05/2017
Anticimex - testmail - 02/05/2017
371 - 02/05/2017
370 - 18/04/2017
369 - 04/04/2017
368 - 21/03/2017
367 - 07/03/2017
366 - 21/02/2017
365 - 07/02/2017
Horeca Revue Februari 2017 - 06/02/2017
364 - 24/01/2017
363 - 10/01/2017
362 - 20/12/2016
361 - 14/12/2016
360 - 30/11/2016
Horeca Expo 2016- Dag 5 - 25/11/2016
Wat gebeurde er de voorbije dagen op Horeca Expo? - 24/11/2016
Wat is er te doen op donderdag, sluitingsdag van Horeca Expo? - 23/11/2016
Wat is er te doen en zien op de sluitingsdag van Horeca Expo 2016? - 23/11/2016
Horeca Expo 2016 - Dag 2 - 22/11/2016
Woensdag op Horeca Expo - 22/11/2016
Michelin 2017 ontgoochelt - 22/11/2016
Wat gebeurt er dinsdag 22 november op Horeca Expo? - 21/11/2016
Maandag 21 november 2016 - 21/11/2016
Zondag Horeca Expo - 18/11/2016
Ploy n - 14/11/2016
359 - 08/11/2016
358 - 25/10/2016
357 - 11/10/2016
356 - 27/09/2016
innovationawards & pionniers 2016 - 20/09/2016
355 - 15/09/2016
354 - 30/08/2016
353 - 18/08/2016
352 - 09/08/2016
351 - 14/07/2016
350 - 05/07/2016
349 - 21/06/2016
348 - 07/06/2016
347 - 24/05/2016
Horecamail Extra - 23/05/2016
346 - 10/05/2016
345 - 25/04/2016
344 - 12/04/2016
343 - 29/03/2016
verrax - 29/03/2016
342 - 15/03/2016
341 - 01/03/2016
340 - 16/02/2016
339 - 02/02/2016
338 - 19/01/2016
337 - 06/01/2016
MICHELIN gids België en Luxemburg 2016 - 14/12/2015
336 - 11/12/2015
335 - 27/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 5 - 20/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 4 - 19/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 3 - 18/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 2 - 17/11/2015
Horeca Expo 2015 - Dag 1 - 16/11/2015
Horeca Expo 2015 - Vooruitblik - 12/11/2015
334 - Extra Gault&Millau 2016 - 09/11/2015
334 - 06/11/2015
333 - 23/10/2015
Tork Tafel Make-over - 12/10/2015
332 - 09/10/2015
Innovation Awards, Baanbrekers & Nieuwigheden - 28/09/2015
331 - 24/09/2015
330 - 11/09/2015
329 - 28/08/2015
328 - 13/08/2015
327 - 17/07/2015
326 - 30/06/2015
325 - 12/06/2015
324 - 29/05/2015
323 - 18/05/2015
322 - 30/04/2015
321 - 17/04/2015
320 - 03/04/2015
319 - 20/03/2015
318 - 06/03/2015
317 - 20/02/2015
316 - 09/02/2015
315 - 23/01/2015
314 - 09/01/2015
313 - 19/12/2014
312 - 05/12/2014
Dag 5 - 28/11/2014
Dag 4 - 27/11/2014
Dag 3 - 26/11/2014
Dag 2 - 25/11/2014
Dag 1 - Michelin - 24/11/2014
Dag 1 - 24/11/2014
311 - 21/11/2014
311 a - 10/11/2014
310 - 07/11/2014
310 A - 05/11/2014
309 - 24/10/2014
308 - 10/10/2014
307 - 26/09/2014
306 - 22/09/2014
305 - 12/09/2014
304 - 01/09/2014
303 - 13/08/2014
302 - 10/07/2014
301 - 24/06/2014
300 - 10/06/2014
299 - 26/05/2014
298 - 08/05/2014
297 - 25/04/2014
296 - 11/04/2014
295 - 28/03/2014
294 - 14/03/2014
293 - 27/02/2014
292 - 14/02/2014
291 - 24/01/2014
290 - 09/01/2014
289 - 24/12/2013
288 - 12/12/2013
287 - 29/11/2013
286 - 25/11/2013
285 - 22/11/2013
284 - 22/11/2013
283 - 21/11/2013
282 - 20/11/2013
281 - 19/11/2013
280 - 18/11/2013
279 - 18/11/2013
278 Extra - 12/11/2013
278 - 08/11/2013
277 - 28/10/2013
276 - 11/10/2013
275 - 27/09/2013
274 Extra - 23/09/2013
274 - 19/04/2018
273 - 19/04/2018
272 - 19/04/2018
270 - 19/04/2018
271 - 19/04/2018
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

Algemeen
Tournée Minérale: minder impact op horeca en drankenhandelaars
   

De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft dit jaar een lagere impact gehad op de omzetcijfers van de horeca en de drankenhandelaars dan vorig jaar. Dat blijkt uit steekproeven die Horeca Vlaanderen en FEBED (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars.

 

“Eén zaak op drie meet een omzetverlies en wijt dit aan Tournée Minérale. Eén op vijf spreekt van een omzetdaling van meer dan tien procent. De impact is dus nog steeds aanzienlijk maar minder dan vorig jaar. Toen stelde eenenvijftig procent een omzetdaling vast”, zegt Kurt Neyrynck, dienstdoend afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.

De beroepsvereniging hield een steekproef bij 285 horecaondernemers. Opmerkelijk is dat het aanbod aan alcoholvrije alternatieven sterk is gestegen: vorig jaar voorzag iets minder dan de helft van de zaken in een alcoholvrij aanbod zoals bijvoorbeeld mocktails, zelfgemaakte ice tea of alcoholvrije wijnen en aperitieven. Dit jaar zegt zeventig procent van de ondernemers werk te hebben gemaakt van een ruime alcoholvrije kaart. Begin dit jaar verspreidde Horeca Vlaanderen nog een inspiratiebrochure voor kwaliteitsvolle alcoholvrije alternatieven en riep de beroepsvereniging haar leden op om het aanbod structureel uit te breiden.

“Onze campagne heeft duidelijk gewerkt. Het omzetverlies is minder dan vorig jaar maar is toch nog steeds aanzienlijk. Dat beklemtoont enerzijds de vraag van de klant naar alcoholvrije alternatieven, maar ook het belang van bijvoorbeeld wijnen en aperitieven voor de beleving en de rendabiliteit van een restaurant”, aldus Kurt Neyrynck.

Vanuit de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars klinkt hetzelfde signaal. Daar geeft veertig procent van de bevraagden aan dat ze een negatieve impact hebben ondervonden van Tournée Minérale. Vorig jaar was dat nog meer dan de helft. Een kwart van de drankenhandelaars merkt voor februari zelfs een stijging van de verkoop in het alcoholische segment ten opzichte van de situatie vorig jaar. Toch valt er algemeen een negatieve impact van 2% te noteren op het omzetcijfer van alcoholische dranken. Vijfenvijftig procent stelt dat de klanten, zowel horeca als particulieren, meer interesse tonen in de alcoholvrije alternatieven.

Ook bij de drankenhandelaars is de negatieve impact van de Tournée Minérale dus duidelijk minder in vergelijking met vorig jaar. Daar zijn twee belangrijke redenen voor volgens Gilles Vandorpe, directeur van FEBED: “Eerst en vooral waren de drankenhandelaars dit jaar beter voorbereid op de actie. Alcoholvrije alternatieven werden zowel door de producenten, de handelaars als de horeca uitgebreid in de picture gezet. Daarnaast zijn er duidelijk minder deelnemers aan de actie ten opzichte van vorig jaar. Wat uiteraard ook een impact heeft op zowel het alcoholische als het non-alcoholische segment.”

Lees meer ...

Algemeen
Nieuwe CEO voor Le Pain Qutidien

Na zeventien jaar stapt Vincent Herbert op als CEO van de bakkerijketen Le Pain Quotidien. De West-Vlaming startte zijn eerste Belgische zaak in 1990. Nu 17 jaar later telt de keten meer dan 250 vestigingen in 21 landen. Uiteraard ambachtelijk brood of een boterham al of niet belegd maar ook taartjes en gebak, ontbijt en lunch, slaatjes: het zijn de handelsmerken van de keten. Jerry Gamez, die de afgelopen jaren aan de slag was bij de hamburgerketen Burger King en eerder bij Walmart, volgt Vincent Herbert op. (JV)   



Algemeen
King George Cafe wint zilver

In London tijdens de prestigieuze World Interior Awards kreeg het King George Cafe in Sint-Niklaas zilver in de competitie voor mooist ingerichte café ter wereld. King George Cafe werd bedacht en ontworpen door de designers van het creatief agentschap King George zelf.

Creatief directeur Nicolas Block omschrijft het café als een paradepaardje. In de shortlist voor het mooist ingerichte café ter wereld was King George Cafe de enige Europese gekwalificeerde zaak naast zes andere finalisten-horecaconcepten. Moby341 Café uit Melbourne kaapte de eerste prijs weg. King George Cafe is gelegen in de gebouwen van het creatief agentschap King George in Sint-Niklaas. Het café doet dienst als ontmoetingsplek voor zowel werknemers en klanten, maar ook als lunchcafé en koffiespot voor mensen en bedrijven uit de buurt. Zowel het interieur, als het concept zijn niet alledaags. Centraal staat een grote bar in Irish Green – een zeldzaam marmer – met daarboven een grote carrousel met verlichting. In het midden van de zaak kan je een typisch Engelse bibliotheek vinden, een knipoog naar King George hemzelf. Ten slotte is er nog de urban jungle waar zelfs een échte serre staat. Ook over de keuze aan food en drinks is veel nagedacht: healthy & fast is het motto. King George Cafe wil bewijzen dat niet enkel de menukaart het verschil maakt in een horecazaak. Vandaag is het interieur minstens even belangrijk. (JV)



Algemeen
Gerommel in Antwerpse horeca

De uitbater van het bekende restaurant De Kleine Zavel in het centrum van Antwerpen legde de boeken neer. Maar ook andere restauranthouders in Antwerpen luiden de alarmbel. Door aanhoudende files en werken zijn er steeds minder klanten van buiten Antwerpen. Eric Haentjens van Het Nieuwe Palinghuis weet dat klanten uit Roosendaal, Bergen op Zoom, Breda en zelfs Rotterdam zeggen dat ze over twee jaar nog eens komen. Ook klanten uit de nabijgelegen regio’s draaien de Antwerpse Horeca de rug toe. Sommige horecazaken zijn er op weekdagen alleen nog op woensdag en donderdag geopend. Gelukkig is er nog het weekend. Rond de Antwerpse kathedraal hopen ze ook op een snelle heraanleg. Mensen uit het noorden van Antwerpen blijven weg. Een aantal van hen heeft zich al verontschuldigd: ‘Sorry dat we minder komen dan vroeger, maar het is lastig om tot hier te geraken’, zeggen ze dan.” Kevin De Backer van restaurant B23 kan niet meer wachten. “Ik heb lang getwijfeld, maar ik ben actief op zoek naar een locatie in de noordrand van Antwerpen. De omzet is in 2017 met 28% gezakt ten opzichte van 2016. En dan mocht ik nog van geluk spreken dat ik in juni Bistro Mature opende in Deurne. Schepen Kennis geeft toe dat het Eilandje veel werken moet slikken. (JV)



Algemeen
11 Brusselse horecazaken failliet

La Maison du Cygne was jarenlang een icoon in de Brusselse horecawereld. Het doek is echter gevallen over de groep die La Maison du Cygne, Les Brasseries Georges en andere bekende restaurants in Brussel uitbaat. Een Brusselse rechter heeft de groep failliet verklaard. Er is een betalingsachterstand van miljoenen euro’s. In korte tijd werkten de broers Spyragelos en Sabahattin Beyaz zich op tot de eigenaars van een reeks bekende horecazaken in de hoofdstad: Brasserie de l’Ommegang op de Grote Markt, de Paon Royal op de Oude Graanmarkt en de Pergola in Laken. Een van de opmerkelijkste overnames was die van La Maison du Cygne, een van de meest luxueuze restaurants van Brussel.  De broers Beyaz probeerden een doorstart te forceren via de WCO-procedure (Wet op de Continuïteit van de Onderneming), die vorig jaar was opgestart. Maar de vier voorlopige bewindvoerders die door de rechtbank waren aangesteld, zagen dat niet zitten. Het gaat in het totaal om elf zaken. De situatie van de elf zaken is catastrofaal en er is geen geld meer om ze open te houden, is te horen. Het personeel, 160 werknemers zijn al sinds eind december niet meer betaald, maar de meeste zaken bleven al die tijd open. Bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid zou de achterstand, na vier jaar van wanbetaling, tot 3,5 miljoen euro opgelopen zijn. Alleen al voor La Maison du Cygne gaat het om 800.000 euro. Wel is er de voorbije jaren 2 miljoen euro naar de Luxemburgse holding Sogelux Invest versluisd. Een advocaat van de broers haalde eerder als redenen voor de financiële moeilijkheden ‘de chaotische introductie van de voetgangerszone in het centrum, de gevolgen van de aanslagen in Parijs en Brussel en de moeilijke economische conjunctuur’ aan. Maar daar had de rechter geen oren naar. De 11 zaken van de groep werden failliet verklaard. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Data Meets Hospitality

Maandag 25 juni 2018 is Antwerpen, bekend om haar sublieme gastronomie, het decor van een gloednieuw horeca-evenement: Data Meets Hospitality. Het event wordt gehost door Lightspeed, POS-leverancier voor horeca en retail en webwinkelsoftware. Centraal staat de vraag hoe horecaondernemers data kunnen gebruiken om de service en winst te maximaliseren. Tijdens het evenement, dat als eerste in zijn soort zich volledig focust op het gebruik van data, komen trends in de horecatechnologie aan bod. Daarnaast is het programma gevuld met praktische sessies en inspirerende keynotes van bekende sprekers, zoals Wim Ballieu en Michiel van der Eerde. 

Restauranthouders en hotelondernemers zien het belang van data in de horecabranche. In België vindt 71 procent dat data de sleutel tot succes is voor het reilen en zeilen van hun onderneming. In Nederland is maar liefst 88,5 procent het eens met deze stelling. De eerste sprekers voor dit evenement zijn inmiddels bevestigd. Deze experts zijn afkomstig uit alle hoeken van de horecasector: Wim Ballieu van Balls & Glory en 24kitchen restaurants, Michiel van der Eerde ‘Masterchef’ restaurateur en eigenaar van Baut. Ook concept hotel Zoku is aanwezig. Deze lijst wordt nog verder aangevuld.

De locatie is Bocadero, Rijnkanaal 150 in Antwerpen. Op het evenement zijn foodtrucks aanwezig met hapjes en drankjes. Ook is er een netwerkborrel bij zonsondergang. De voertalen van het evenement zijn Nederlands en Vlaams. Tickets zijn nu verkrijgbaar via http://www.datameetshospitality.eu.

Lees meer ...

Beurzen - congressen - evenementen
Gouden Tavola's

In aanloop naar de beurs Tavola te Kotrijk van 11 -12 en 13 maart werden de Gouden Tavola’s uitegreikt. De wedstrijd Gouden Tavola bekroont sterke innovaties. De genomineerden werden onderverdeeld in verschillende categorieën. In de categorie Tavola Retail wonnen de SOCCA CHIPS van Lambert J.L. Ets. Chips met een unieke smaak door kikkererwtenbloem, gecreëerd door chef Luc Salsedo. 100% natuurlijk, glutenvrij en vegan. BARISTA van kaasboerderij ’t Groendal kreeg een Gouden Tavola Delicatessen. Een half-harde kaas met gemalen geroosterde koffie voor een subtiele koffietoets en een opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst. TERRINES GOURMANDES van Belberry Preserves is de winnaar van de Gouden Tavola Foodservice. Heerlijke bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd en gemakkelijk portioneerbaar ; als perfecte afwerking van amuses tot en met het dessert. De Gouden Tavola Traiteur werd FRISELINE van BelOrta. Een nieuwe frivole soort andijvie: fris en krokant, met een mooie gele kleur, gekartelde bladeren en een verfijnde smaak. Op Tavola mag u zich aan heel wat interessante ontdekkingen verwachten bij een recordaantal exposanten: 450 geselecteerde bedrijven uit 18 landen. (JV)



Beurzen - congressen - evenementen
Horecatel 2018: wees voorbereid op nieuwe seizoen !

Al meer dan 50 jaar lang zet Horecatel de toon in de sectoren van de horeca en de gastronomie. Van 4 tot 7 maart zullen ongeveer 420 exposanten opnieuw aanwezig zijn voor deze afspraak, die traditioneel de eerste is van het nieuwe seizoen.  

In 2017 mocht Horecatel 35.776 bezoekers verwelkomen en ook dit jaar is de beurs volledig “uitverkocht”. Dit is een bewijs van de vitaliteit en de uitstraling die het salon geniet bij professionals, niet enkel in Franstalig België maar evenzeer bij professionals uit Vlaanderen. 

Vijf paleizen zijn gewijd aan de sectoren van de Horeca, brouwerijen, grootkeukens, frituren, snackbars, … en een zesde is meer gericht op de gastronomie. Horecatel biedt dus een productmix die uniek is op de markt. Wat een rijkdom om hier de grootste brouwerijen van het land en de grootste namen uit de sectoren food en non-food, artisanale bieren, producenten van lokale en/of biologische producten allemaal bij elkaar te zien, en dan vooral aan de collectieve stands van Apaq-W en Saveurs du Luxembourg belge.   

Hoteluitbaters, restauranthouders, cafébazen, frituristen, snackbaruitbaters, traiteurs, beenhouwers, bakkers, chefs, gastronomen, … op Horecatel vinden ze allemaal creatieve en performante oplossingen die aangepast zijn aan hun activiteitenprofiel.

Horecatel gaat in WEX in Marche-en Famennen, van 4 tot 7 maart. Openingsuren: van 4 tot 6 maart vann 11 tot 19 u, woensdag 7 maart van 11  tot 18u. Gratis inkom na voorlegging van een uitnodigingskaart, zonder uitnodiging 35€.  Meer info op www.horecatel.be

Lees meer ...

Beurzen - congressen - evenementen
Ice Rolls demo op Horeca Bredene

Willy Vanilli presenteert op Horeca Bredene de Ice Rolls demo. Dit zijn ijsrolletjes vers van de ice plate. De ijsliquide is  gemengd met allerlei koekjes-noten-sauzen  en kan zowel zoet als hartig aangeboden worden, ideaal voor show op feesten.

 

 

 

Lees meer ...

cafés - brouwerijen - discotheken
Van Jupiler naar Belgium

De bekendste pils in de winkelrekken maar ook in de horeca zal even van naam veranderen.  Ter gelegenheid van het WK Voetbal wordt Jupiler ‘Belgium’. Vijf maanden lang, afhankelijk van de prestaties van de Rode Duivels, zullen de blikjes en glazen het opschrift ‘Belgium’ dragen. Het logo, de stier veranderd niet. Het idee is om het hele land achter de Rode Duivels te krijgen.  Ook aan het brouwproces wordt er niet geknaagd. Het is dus gewoon een marketingstunt. Of het bij iedereen in goede zal vallen is nog maar de vraag. Nieuwe reclameborden, nieuwe glazen, nieuwe flyers, hopelijk moet de horeca er niet voor opdraaien. (JV)



cafés - brouwerijen - discotheken
Duvel Moortgat sterker in Italië

Duvel Moortgat krijgt 70% van de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato in handen. Zo wil het bedrijf speciaalbieren wereldwijd beter onder de aandacht brengen. Eind 2016 investeerde Duvel Moortgat voor het eerst in de brouwerij uit Sorogna, nabij Parma en kreeg zo een minderheidsaandeel van 35% in handen. Toen behaalde het Italiaanse Birrificio del Ducato een productie van amper 5.000 hectoliter per jaar. Ondertussen trok de brouwer zijn productieaantal flink op tot 9.000 hectoliter per jaar. Daarom besluit Duvel Moortgat nu om zijn aandelen te verdubbelen tot 70%. De Italiaanse brouwerij blijft dus nog in handen van de oprichters Manuel Piccoli en Giovanni Campari. "Vanuit onze ervaring zullen we Birrificio del Ducato ondersteunen en er samen voor zorgen dat deze speciaalbieren ook geproefd kunnen worden in de rest van de wereld. Italië en de provincie Parma staan bekend om hun lekkernijen en wij willen bijdragen om het bier van deze brouwerij wereldwijd bekend te maken", aldus Moortgat. Dankzij de overname bestaat Duvel nu uit tien brouwerijen, waaronder Brouwerij Duvel in Puurs, Brasserie d'Achouffe in Houffalize, Brouwerij De Koninck in Antwerpen en Brouwerij Liefmans in Oudenaarde. Daarnaast heeft het bedrijf ook brouwerijen in Tsjechië, Amerika, Nederland en nu dus ook Italië. (JV)



Hôtellerie
Braempoort wordt hotel

De Gentse Braempoort, het complex tussen de Brabantdam en de Vlaanderenstraat kwam nog in het nieuws doordat het hardhandig ingenomen werd door krakers. Maar er blijkt nu toch een toekomst te zijn voor het grotendeels leegstaand pand. Eens de procedure rond is om de krakers buiten te krijgen wil projectontwikkelaar Urban Link zo snel als mogelijk starten met de bouw van een hotel. Eind de jaren tachtig waren de verwachtingen nog hoog gespannen, toen de Braempoort als een leuke overdekte winkelgalerij met horecazaken opende. Maar een succes is het nooit geworden. In 2011 waren alle handelaars er weg. Naast en boven de galerij is er ook een gigantisch kantorencomplex aan de Braempoort verbonden. Dat strekt zich uit tot aan de hoek met het Laurentplein, en telt 6 verdiepingen. Alleen beneden in de Brabantdam zit nog één winkeltje, een opticien. Al de rest staat leeg. De laatste huurder vertrok vorig jaar, maar de andere verdiepingen staan al veel langer leeg. Ooit huisde de arbeidsrechtbank daar ook. Projectontwikkelaar Urban Link plant een hotel met 86 kamers op die locatie. Over het hotel zelf is nog niet veel bekend. Het zou een hotel van Living Room worden. De gevel zal opgefrist worden. Bovenop het gebouw komt een zevende verdieping met veel glas en een dakterras van 480 vierkante meter. Wat er moet gebeuren met het gelijkvloers en de winkelgalerij, is nog niet duidelijk. Of de twee ondergrondse verdiepingen, die nu parkeergarages zijn, ook bij het hotel gaan horen, is ook nog de vraag. Het is nog even happen naar commerciële adem voor het project maar er is blijkbaar licht aan de tunnel. (JV)



Verenigingen - Federaties
Toekomstgerichte NorthSeaChefs breiden sterk uit

Chefs uit de cateringsector, hotelscholen en Nederland waaronder Sergio Herman maken voortaan deel uit van het onderzoeksteam van NorthSeaChefs. Het mission statement van NorthSeaChefs is bekend: duurzaam gebruik van onbekende en onbeminde Noordzeevis - gevangen door Belgische vissers -  verbeteren zodat eveneens volgende generaties daarvan kunnen genieten. Vanaf dit jaar onderschrijven dubbel zoveel leden van NorthSeaChefs die gedachte met hun onderzoek.

De nu zowat vijftig leden vertegenwoordigen klassiek en eigentijds geïnspireerde keukens. En zowel fine dining als bistronomische restaurants uit heel het land zodat het gedachtegoed breed gedragen wordt. NorthSeaChefs kijkt voor het eerst even over de grens en verwelkomt Sergio Herman en Syrco Bakker als Zeeuwse chefs die actief zijn aan de Noordzee.  

Zes keer per jaar ontvangen de NorthSeaChefs leden een “blue box” met circa tien kilo aan onbekende vissoorten plus wetenschappelijke informatie waarmee ze in de keuken aan de slag moeten gaan. Hun culinaire resultaten worden nadien verzameld en voor het publiek via de website www.northseachefs.be toepasselijk en kenbaar gemaakt. Doel is daarmee bekendheid en vraag naar respectvol gevangen onbekende vis te vergroten.

De vangst van onze Noordzeevissers wordt dus beter gewaardeerd. Tegelijkertijd vergroot zo het bewustzijn bij het publiek rond het waarderen van minder bekende vissoorten uit onze Noordzee.  NorthSeaChefs bewijst hiermee hoe de aangehaalde problematiek van bijvangst van onderuit - en niet door de overheid - op het voorplan word gebracht. Daarvoor ging de organisatie een samenwerkingsverband aan met Gadus, de tweede grootste visverwerker van het land. Via deze weg slaagt NorthSeaChefs erin om de minder bekende vissoorten met succes o.a. in de koeltoog van Metro Cash & Carry te krijgen.

Overzicht nieuwe leden: Sergio Herman - AIRrepublic, Pure-C, The Jane; Syrco Bakker - Pure-C; Pierre Résimont – L’Eau Vive; Thomas Troupin – La Menuiserie; Jeremy Girvan – GJCOOK; Clement Petit-Jean – La Grappe d’Or; Christophe Pauly – Le Coq au Champs; Bruno Timperman – Bruut; Willem Hiele – Willem Hiele; Marcello Balardin – OAK; Michael Yates – Sail&Anchor; Angelo Roseel – La Durée; Thijs Vervloet – Colette; Stijn De Vreese – Bernard & Benoit De Witte; Tom Van der Eecken – Gourmet Events; Christophe Snauwaert – Toi, moi et la Mer; Jo Lemmens – Restaurant U; Sean Uytterhaegen – KOXX; Luc Godon & Marc Greveling – PIVA; Sofie Gaytant – Sofie’s Choice; Edwin Van Goethem – ‘t Korennaer; Bart Gils – Signatuur.  

Lees meer ...

Wedstrijden
Hotelschool Spermalie wint prestigieuze JRE Cooking Cup 2018 voor jonge chefs

De vierde editie van de JRE Cooking Cup, georganiseerd door de JRE België, was een ideale gelegenheid voor de leerlingen van hotelscholen om hun talenten en hun vaardigheden in de praktijk om te zetten voor het oog van gevestigde chefs. Het was meteen ook een uitgelezen kans om zich voor te bereiden op hun professionele toekomst en om een brug te slaan tussen twee generaties. Een jury van experts beoordeelde de prestaties in de keuken en de resultaten die de jongeren op de borden toverden. De vierde finale van de JRE Cooking Cup, een kookwedstrijd voor studenten van hotelscholen, vond plaats op maandag 26 februari. Op school leren de studenten allerlei technieken waarmee ze zich kunnen onderscheiden en hun gerechten nét dat vleugje originaliteit kunnen geven. In een restaurant gebeurt er echter wel eens iets onverwachts. Met een wedstrijd als deze willen de Jeune Restaurateurs de toekomstige chef-koks voorbereiden om onder druk te werken en zo correct en passend mogelijk op onverwachte situaties te reageren.

Maandag kookten zes leerlingenteams in de finale voor een groep chefs en deskundigen uit de culinaire en gastronomische wereld. De zes finalisten kwamen uit COOVI Anderlecht, de Hotelschool Wemmel, Hasselt, SIMA, Spermalie en Spijker. Om 7 uur 's ochtends stonden de finalisten al in de keuken voor hun grote opdracht. We zagen hoe zij gedurende de hele wedstrijd het beste van zichzelf gaven en gerechten met een geheel eigen stijl presenteerden. Uiteindelijk mocht hotelschool Spermalie (Margo Moerman – Killian Vervaeke)  zich na een uitzonderlijke prestatie tot winnaar kronen. Op de tweede en derde plaats staan hotelschool van Hasselt (Fiona Voermans – Sven Moessen)  en hotelschool de Spijker (Tiffany Freriks – Jonas Van der Weygert).

De andere, ook bijzonder verdienstelijke deelnemers, ontvingen prijzen van een aantal partners van de JRE. Zij kregen onder meer aankoopbonnen en beloningen van Wonderbox, vouchers Tui en andere beloningen zoals Rombouts koffie, wijnen van Dercor, bottels van Bru, messen BergHOFF en een voucher om in een JRE restaurant te gaan eten. Met die beloningen worden de jonge chef-koks aangemoedigd om te blijven uitblinken in de keuken. De Belgische fijnproevers – en gastronomen op vakantie in ons land – zullen hen daar zeker dankbaar voor zijn!

Lees meer ...

by communitysoft.com